Offpist skidor

Miltoncollin

Ny medlem
Offpist skidor
Hej hej!

Jag ska åka ner till Sankt Anton med 5 vänner i slutet av november och inviga min första säsong. Detta vill jag göra med en ordentlig utrustning då vi har tänkt att få spendera mycket tid på bergstoppen och i dess härliga puder.

Jag har som många andra varit i väg 1-2 veckor per år och åkt på en relativt hög nivå, jag väger 65 kg och är 173 cm lång. Vad kan rekommenderas för den rutinerade piståkaren men en nybörjare i offpisten.

Vill gärna ha en skida som funkar för hela berget, är intreserad av park men där har jag ett par Nordica Dead Money årsmodell 2011 så dem ska nog klara en säsong till! :)

Något speciellt att tänka på angående pjäxa? Jag har en nordica hot rod 95 som ska funka för hela berget, men räcker den för att utmana OP? :D

Offpist skidor
Iom din vikt skulle jag rekommendera något lite lättsammare när det gäller konstruktionen. Förmodligen gillar du även relativt kort radie iom att du kommer från pistsidan och då antagligen är inåkt på sub 20 i radie. Med en del parkåkning i bagaget också gör du bäst i att tittat på lite mer centerbalanserade modeller. Några förslag:

Nordica Patron
Lättsam och väldigt glasfibrigt odämpad spänstig och kul skida. Den svänger rejält på kant, speciellt i 177cm. Ingen högfartsskida direkt, men fungerar överallt.

Salomon Rocker2 108
Modernt balanserad skida med mycket tiprocker och lite mindre rocker i tailen. Neutral och lättåkt om man är van vid parkbalans.

Line Opus eller SFB
Mjuka och lättåkta grejor, som är klockrena som säsongspolare. Opus är lite mer puderorienterad än SFB, men båda reder ut ett snöfall med den äran.

CMD The Wizard
Vill du få lite mer svensk själ i skidorna rekommenderas The Wizard från Årebaserade CMD. Ny konstruktion i år och riktigt poppig och kul.

Offpist skidor
MnO sa:
Iom din vikt skulle jag rekommendera något lite lättsammare när det gäller konstruktionen. Förmodligen gillar du även relativt kort radie iom att du kommer från pistsidan och då antagligen är inåkt på sub 20 i radie. Med en del parkåkning i bagaget också gör du bäst i att tittat på lite mer centerbalanserade modeller. Några förslag:

Nordica Patron
Lättsam och väldigt glasfibrigt odämpad spänstig och kul skida. Den svänger rejält på kant, speciellt i 177cm. Ingen högfartsskida direkt, men fungerar överallt.

Salomon Rocker2 108
Modernt balanserad skida med mycket tiprocker och lite mindre rocker i tailen. Neutral och lättåkt om man är van vid parkbalans.

Line Opus eller SFB
Mjuka och lättåkta grejor, som är klockrena som säsongspolare. Opus är lite mer puderorienterad än SFB, men båda reder ut ett snöfall med den äran.

CMD The Wizard
Vill du få lite mer svensk själ i skidorna rekommenderas The Wizard från Årebaserade CMD. Ny konstruktion i år och riktigt poppig och kul.
Lånar tråden lite :)
Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan Salomon Rocker2 108 och SFB? Samt vilken längd tror du skulle passa bäst till mig? (183cm, ca 80kg)

Offpist skidor
Frågan är om du inte skulle satsa på ett par mer renodlade offpist skidor. Vill du bara mata pist någon dag kan du lika gärna hyra, eller köpa ett par gamla carvers.

Om du är van vid parken känns det som om du vill ha både tip/tail rocker:

JJ

Rocker 2

Opus

Super 7

Gunsmoke

JJ och Opus är riktigt lekfulla, har testkört båda. Skulle köra Opus framför SFB alla dagar om jag begav mig för en säsong till alperna.

Offpist skidor
Jag körde på opusen förra säsongen i alperna. Måste säga att jag var riktigt nöjd utanför pist men faktiskt roligare än vad man kan tro i pisten gjorde bra ifrån sig i skogen också faktiskt. 8/10 jävligt bra skida..

Offpist skidor
Nu har jag bara testat super7, rocker 2 och opus. 178 lång och ca 80 kg. I offpist fungerar alla såklart väldigt bra. Däremot gillar jag inte riktigt super7orna. Måtten är lite för extrema för mig. Av någon anledning tyckte jag rocker2orna va klumpiga. Opusen köpte jag och åkte på i Japan, helt fantastiska. Precis som föregående talare skrev. Fantastiska i puder och riktigt grymma i pist. Nu va det ju nästan aldrig någon hård snö i pisterna i Japan vilket såklart hjälpte till bra, men det gick att karva på fantastiskt fint för att vara en såpass bred skida! Rekommenderas starkt 9/10

Tillbaka
Topp