Offpist Tignes eller Les Arcs

camtim

Ny medlem
Hej!
Vi har tänkt boka en offpist-resa med UPCA. Vi har testat på lite offpist förut så helt gröna är vi inte, men absolut inga proffs. Vi väljer mellan Tignes eller Les Arcs. Någon som har erfarenhet och tips om de olika ställena? Vad som passar oss?

havreboll

Aktiv medlem
Vad gör sorts åkning är ni ute efter? Jag har en del kunskap om tignes men med UCPA hamnar man ju lite dit guiden åker.

camtim

Ny medlem
Vad gör sorts åkning är ni ute efter? Jag har en del kunskap om tignes men med UCPA hamnar man ju lite dit guiden åker.
Ja precis man får ju hänga med guiden. Passar Tignes oss som är mer nybörjare än proffs? Känsla på stället? Finns det lättillgänglig offpist när man åker själv utan guide?

MatJoh

Ny medlem
Centret i Tignes är litet men nyrenoverat. Jag har dock inte sett rummen, bara matsal/lounge. Les Arcs är gammalt men funktionsdugligt.

MatJoh

Ny medlem
Ja precis man får ju hänga med guiden. Passar Tignes oss som är mer nybörjare än proffs? Känsla på stället? Finns det lättillgänglig offpist när man åker själv utan guide?
Bägge ställen är helt ok för nybörjare. I Les Arcs behöver man ta ett par liftar för att komma upp ovanför trädgränsen. Tignes ligger redan högt upp så där har ni hyfsat offpist redan efter första liften.

Emmis

Aktiv medlem
Besökte Tignes vid nyår. Gällande centret: rummen var större än väntat och fräscha. Även sängkläderna o madrass fick VG. En toalett dusch/8 bäddar. Två fulla vinglas per 1öl i baren. Jag åkte pist men min kompis åkte offpistnybörjare och var nöjd

Koppelman

Aktiv medlem
Skidåkningen är riktigt bra i Les Arcs och det finns åkning i alla riktningar. Dock om man är ute efter något mer än åkning så är inte Les Arcs förstavalet. Centret ligger dåligt, bara för att ta sig till Arc 1600 måste man gå en kvart ner för massa trappor och väl där är "byn" inte mycket att hänga i granen. Till sist så tyckte jag inte allmänytorna var särskilt bra, få bord/soffor att chilla i, kö till matsalen och rätt små rum där det inte finns plats till mer att sitta på sängen.

havreboll

Aktiv medlem
Tignes har mycket terräng som är väldigt lättillgänglig och passande för mindre erfarna åkare. Är dock ganska väderkänsligt och blåser det upp eller blir låga moln/dimma finns det inte många ställen att åka om man inte har tur och det varit kallt länge med snöfall som gör att man kan åka i skogen ner mot den lägsta byn.

Snowgod

Aktiv medlem
Har varit i Les Arcs med UCPA en gång och i Tignes på egen hand några gånger. Det finns mycket bra skidåkning på båda orterna så är bara vädret OK så kommer du bli nöjd. Guiden kommer hitta bra åkning utifrån förutsättningarna och er förmåga, de gånger jag åkt med UCPA så har guiden varit väldigt bra och rolig att åka med.

camtim

Ny medlem
Tignes har mycket terräng som är väldigt lättillgänglig och passande för mindre erfarna åkare. Är dock ganska väderkänsligt och blåser det upp eller blir låga moln/dimma finns det inte många ställen att åka om man inte har tur och det varit kallt länge med snöfall som gör att man kan åka i skogen ner mot den lägsta byn.
Är det sent att åka v 12?

camtim

Ny medlem
Besökte Tignes vid nyår. Gällande centret: rummen var större än väntat och fräscha. Även sängkläderna o madrass fick VG. En toalett dusch/8 bäddar. Två fulla vinglas per 1öl i baren. Jag åkte pist men min kompis åkte offpistnybörjare och var nöjd
Ok hur fungerade det på morgonen med en dusch och toalett?

Emmis

Aktiv medlem
Ok hur fungerade det på morgonen med en dusch och toalett?
Inga problem, vi bodde 3+3 tjejer i ”vår korridor”. Nån enstaka gång fick man vänta nån minut på duschen efter hemkomsten. Men då alla vara i olika grupper (?) så blev det ju spridning på tiderna. Det finns handfat i rummet så det skyndar ju på toabesöken där det inte fanns handfat.

Edit: kan vara det fanns handfat på toan men det var ett sånt minimalt i ett hörn som man inte hade nån glädje av

Senast ändrad:

gubbfan

Aktiv medlem
Hej!
Vi har tänkt boka en offpist-resa med UPCA. Vi har testat på lite offpist förut så helt gröna är vi inte, men absolut inga proffs. Vi väljer mellan Tignes eller Les Arcs. Någon som har erfarenhet och tips om de olika ställena? Vad som passar oss?
Tignes blir helt klart fortare spårat än Les Arcs.
Les Arcs har ju lift till La Plagne. En fördel.

Topp