Offpist utveckling

Sun

Ny medlem
Hej. Behöver hjälp med att komma vidare i utvecklingen.
Kör offpist terräng och är bekväm i lutningar blå-röd! Men när det brantar på mer blir jag osäker ryggar lite tillbaka och tappar tekniken.
Vad göra? Bara att tugga på i brantare och hoppas det löser sig.? Tips mottages tacksamt.

Stefan

Glidaren

Medlem
Två saker krävs.
Sluta lyssna på alla förståsigpåare som tycker offpiståkning är/har en annan teknik än pistsladdandet. Det andra är att du måste själv tro på tekniken (det är bara känslan som du ska förändra); att våga sära på benen och få ytterskidan relativt långt utanför tyngdpunkten då kommer dina skidor att svänga snabbare och du blir tryggare. Problemet är ofta att vi alla har en tendens att åka smalare och med skidorna mer under oss så fort vi bara tänker offpist/lössnö. Resultatet blir då ingen kant (mycket liten) och jag tror och hoppas alla vet att en skidan svänger för att vi åker på kanten. Mycket kant snäv sväng.
Två trix; Sätt i staven närmare bindningen och längre från kroppen, alltså mer ner i fallinjen samt Ha en lägre position med lägre avlastning då kommer du snabbare på kant igen. Om farten ändå ökar vrid in skidan något i inledningen av svängen och du är homefree. Själv tränar jag rörelsen i flack terräng innan jag kör på i brantare backar.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp