Offpist

somebody

Medlem
Offpist
Nu kanske man ska planera lite smått inför vintern och vilka skidor man ska köpa. Man kanske kan sattsa på fjolårets och komma undan billigt eller måste man verkligen köpa det senaste för att hänga med?

Men nu till frågan, vilka offpistskidor kan man tänkas åka rundor på ute i skogarna och även på lite mer öppna ytor. Här snackar vi inte överfeta DB skidor eller något annat mambojambo utan lite vanligare grejjer.

Har kollat lite på seth pistol och finner dom MYCKET intresanta. Visst dom är feta men hur funkar dom igentligen. Bra flyt? Sköna i tjata skogspartier? Bra Backcountry jibbing skida? Kan åkas på i park/pist med inte allt för stoa problem? Eller är dom bara för feta berg och mycket puder?

Ni kan även komma med förslag på vad man kan köpa för skidor. Hällst fjolårets som man kan komma över rätt billigt nu.

Kanske värt att tillägga att jag kan åka skidor utan problem och har åkt väldigt mycket. Väger runt 70 pannor och har en förkärlek till långa skidor och fart. Åker nu på ett par gammla ross från 2001-2002 som är ca 184cm och är väll runt 85mm breda. Vill ha något lite bredare och lite kortare med twintip för att få lite mer lek i skogen och köra lite BC jibbing. Kan även säga att jag är ca 175 cm lång

Offpist
SP är ett mycket bra val, kör på dem själv och är nöjd med de på alla underlag. Åker över hela berget och de är bra överallt. I lössnö har de ett rejält skönt flyt och i skogen är de kvicka tack vara mjukheten. Ända bristen är att när de går rejält undan i pisten slår de lite i nosen, men det är inget som påverkar nämnvärt.
Om du vill ha ett par av fjolårets modell rekommenderar jag www.sport-conrad.de, en bra sida med riktigt vassa priser. Frakten tar knappt en vecka och servicen är så bra den kan vara vid utlandsköp online.
Utan att veta vilka andra du funderar på rekommenderar jag starkt SP och då antagligen i 179 cm utförande.

Offpist
Om du inte verkligen vill offra flyt i pudret borde du väl kanske inte ha så mycket kortare.. tycker jag iaf.
Men spana in tex. atomic sugar daddy, har sett ett par beg här för runt tvåtusingen inkl bindning. Och det är den nog lätt värd. Seth pistol ser ju jävligt cool ut, men är riktigt mjuk, bara så du vet. Har inte provåkt dom, men måste kännas lite fladdrigt i pist, samt att den har väldans snäv svängradie.

Offpist
Om du gillar dina rossi så kanske du ska kika på Fjolårets B3 som är i samma breddklass som pistolerna? Annars är det väldigt svårt att spekulera i vilken skida som passar dig, så har du möjligheten att testa så är det guld värt!

Kolla in vad de har på sport-conrad och jämför med rescensionerna här på freeride!
Nästaårsmodeller kommer med största sannoligket inte vara särskilt mycket bättre fjolårets, så om du inte vill vara ballast i liftkön så är det värt att kolla upp vad det finns för fjolårsmodeller!
Kika även in "telemark-pyrenees" http://www.telemark-pyrenees.com/e_index.htm som sägs vara bra att beställa ifrån.

Offpist
Andra skidor i segmentet >85mm midja och med twintip är
-Völkl Karma
-Rossignol Scratch BC
-Head Mojo
-K2 Public enemy
-Salomon Pocket Rocket
-Fischer Big Stix

Beror ju lite på hur hårt du åker men någon av dessa skidor tror jag skulle passa dig. Inte überfeta men inte heller utan bärighet på öppna ytor.

Ska absolut inte nämna Völkl Sumo (145-125-145) ;) Men nog skulle de vara bra i skogen

Offpist
ej Somebody, SP tror jag INTE är din skida, till skillnad från andra inlägg, den är mjuk, o har inget riktigt bett, du skrev att du gillar fart, då skall du välja en styvare skida, det du beskriver finns dock inte att få i en skida tror jag, du vill ha en farttålig skida, som är bra offpist, som klarar tighta skogssvängar och som kan cruisa öppen terräng, samtidigt skall de vara twin för att du skall kunna sätta lite fakie, den som kan producera den skidan behöver bara 1 modell.

Vad är de absolut viktiagaste egenskaperna? Jibb eller offpist?

Pocket R kanske? B3 om du vill ha mer mot offpist, K2 har några intressanta, CHief.

Offpist
Det där med twin är bara en lite parantes och spelar igentligen inte så stor roll. Åker med ganska mycket kraft på laggen så dom får inte vara mjuka som smör.

Lika det där med piståkningen ska väll inte heller tas allt för seriöst då jag inte syftar på nån högfartsåkning utan mer cruisa lite med polarna till och från olika offpist ormåden. Meningen är väll att man ska kunna ta sig ner med nån sväng lite här och där.

Det som prioriteras nu är fortfarande lite vridstyvhet men tillräcklig mjukhet för att kunna åka snävt i skogen när det har dumpat rejält. Då jag inte har tillgång till så mycket stora berg är väll skogsåkningen av största prioritet. Men skidorna får inte vara allt för ostabila vid höga farter.

Jalle... Du rekomenderade inte SP som alla värkade göra utan du rekomenderade K2 Cheif. Den verkar värkligen intresant den med. Har bara provat några få K2 skidor och det är inte offpist laggen. Men kännslan i dom var wunderbar. Kom överens med dom på första åket. Har Cheif samma känsla tror jag nog att det kan bli kärlek mellan dom och mig. Ska springa och leta upp en skidtidning där dom var testade och kika lite. Du kanske kan rekomendera någon sida där dom finns för en billig peng?

Kom på att jag har hört något om en skida kallad AK Madden eller något sånt. Vem tillverkar den? Hur känns den? Priset?

Offpist
Ett tips är att du kollar igenom recensioner här på freeride, de flest modeller finns med.
Bland annat K2 Maiden AK (137-108-127)
http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2164

Börjar du kolla ännu lite fetare lagg (>100) och utan twintip så finns det ju en hel uppsjö till. Alla Dynastar legend, Atomic Daddys, Völkl mantra och gotama, rossignol scratch och b-serien så du får nog ta och bestämma dig lite närmare.

I frågan om förra årets modell eller detta året så är väl det inte så mycket som kom nytt i just detta
sortimentet, dock lyckades flera modeller att sälja slut av fjolårsmodellerna och jag tror det blir svårt för dig att hitta så mycket av förra årets skidor så här efter slutreor.

Tror ändå att du bör ta en helg eller så och köra igenom de skidor du tror är mest intressanta. Ingen kan säga vilken skida som passar dig bäst.

(ok, det blev två inlägg i samma tråd men jag tyckte jag hade något att tillföra igen, ok?)

Tillbaka
Topp