Offpistguide till Åre?

la_grave

Aktiv medlem
Offpistguide till Åre?
Finns det någon aktuell artikel, bok, text etc om vettig offpist-åk i Åre? Varenda skidort i Alperna med självaktning har sådant material, men för Åre har jag aldrig sett något (har inte kollat så noga de senaste åren iofs). Förslag?

Offpistguide till Åre?
Finns inte så mycket vettig off-pist i Åre, det mesta blir snabbt uppåkt eller så är det hårt och bumligt! Men två ställen som är helt ok är östra ravinen & svartberget (där det nyss gick en lavin...).
Östra ravinen kommer du till om du åker upp gondolen, vandrar typ 100 m så att du kommer ovanför kabinstationen och sedan sneddar neråt åt öster (följ andras spår). Sen kommer du till en stor ravin, först en liten brant, sen en till. Det går att droppa utför kanterna men det är fett läskigt när man står där och tiitar ner....
Svartberget kommer du till om du åker ner tusenmetern och sen transportsträckan bort mot hummeln. Innan du kommit fram till där det svänger höger nerför svartberget (ovanför hummeltoppen) så tar du vänster ner mot den där gamla ankarliften som ligger ovanför fjällgårn. Det är bara en liten kort backe, men har det nyss snöat så är det kul åkning!

Offpistguide till Åre?
Den gamla slapliften finns inte kvar men bergstationen pa vm6 kan du ta vinkelrannorna ned mot susabacken... sedan blir det puckel...
martens brant. vast skutan. lillskutan. ostra toppen och ned mot lillskutan, blasten.. jodu are har mycket offpist som haller varldsklass. allt annat ar BS, men man maste vara i tid.

Offpistguide till Åre?
Varje år ges en tidning ut i Åre - magasin Åre. Där finns en "offpistguide". Vad jag vet så finns denna blaska endast att få tag i uppe i Åre. Men eftersom att jag har magasinen från de senaste åren så kan jag skriva vad som står nämnt där....

Hör av dej om du vill veta mer!

Offpistguide till Åre?
gå in och kolla på rocsports sida. där finns nästan alla bra off pist ställen listade. annars är det bara att leta sig fram.. lysna inte på de som säger att Åre saknar bra off pist för letar man så kan man hitta sjukt bra åk. Kanske inte alltid så långa men grymt bra.

Offpistguide till Åre?
..ja ja.. lätt att säga, att Åre inte har nån vidare offpist när man inte hittar den ja.
Finns jävligt bra offpist i Åre i svenska mått mätt, om man orkar hika lite eller hittar bra.
Jag har gjort en offpistguide, som kommer att vara en del i den nya skidsiten "pumpapuder".
Den ligger uppe som test tillsvidare.

http://w1.601.telia.com/~u60123272/offpist.htm

Obs: Dom bästa hemligheterna får ni leta rätt på själv.

/SH

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp