Offpistskida till gammal pisträv?

• Trådstartare Trådstartare A0S
  • Start datum Start datum

A0S

Ny medlem
Tjena freeriders!

Nu är det så att jag tänkte dra med farsan min ner till Engelberg i vinter för att åka offpist och känner då att hans pistlagg kommer hämma skidupplevelsen. Farsan har hängt med bra i carving-tekniken och äger idag förra årets modell av Head Supershape Magnum, däremot har han inte haft koll på utvecklingen inom fatskis med rocker och bredare midja.

Han är idag 47 år gammal, 179 cm lång och väger ca 80kg.

Han har tävlat i slalom i sin ungdom, han är utbildad skidinstruktör och gjort två säsonger i alperna. Åkt offpist in på mitten av 90-talet tills han la ner det för att lära mig åka skidor istället. Han är än idag en expertåkare när gäller skidåkning även om att jag inte tror att han kommer droppa 10meters klippor där nere med mig.

Så nu är han ute efter en offpistskida till alperna ca 70 offpist, 30 in. Han är själv lite rädd för att gå upp på bredare skidor, då han själv anser att det funkade utmärkt att köra heliskiing i kebnekaise eller åka meterdjupt puder i Verbier med ett par gamla Elan vars midja inte ens var hälften så breda som mina offpistlagg idag.

Så hur brett ska man gå?

Jag tycker definitivt över 110 mm medan han själv överväger runt 100. Han vill ha en kort radie på skidan och absolut INTE en svängradie över 25 m.

Några äldre friåkare som gjort samma långa resa tillsammans med skidans utveckling och har bra tips på offpistlagg som funkar för den äldre generationens skidåkare i blandade offpistfören och gärna fungerar hyfsat i pisten?

Tacksam för svar

Mvh Axel

Senast ändrad:
Du kan hälsa farsan från mig och säga att breda skidor med stor radie inte är ett problem, snarare ett njutningsmedel. Jag är 58, 185, 95 och har åkt hela livet, säsongat i fjällen och jobbat i skidskola. Men hinner inte åka lika mycket nu. Samma bakgrund som han alltså. (Mitt första par slalompjäxor hade inte spännen utan snören=D
Har alltid åkt mycket offpist och skog, med dom lagg jag för tillfället ägt. För ett par år sen gick jag över från pistlagg och köpte ett par Katana 197 (före rockern), satte på Duke och började forma till ett par Dynafit randonnepjuck. I pisten funkar dom närmast som super G-lagg med bra skär, riktiga godståg. Men så fort det blir lite löst och djupt byter dom karaktär och blir jättesnälla och kvicka. Tycker jag i alla fall. Inga problem att hinna runt nånstans i skogen t ex. Och dom flyter upp så trevligt, lössnö är numera vilsammare än pist. Säg åt farsan att det är skönt att slippa pumpa i pudret! Läser ni omdömena i skidtestet verkar Katana fortfarande vara ett av dom bästa valen för en oldschooler som vill byta upp sig. Men så klart, han har ett par pistlagg redan och kan säkert ha glädje av ett par ännu mer utpräglade puderplank om det dumpar rejält. Katana är väl mer modern allround storberg. Jag använder dom iaf som enda skida, även om jag ibland saknar ett par pistraketer med mer sväng i.

Min far, som är ungefär samma typ av man kroppsmässigt, men inte lika erfaren skidåkare, är mycket nöjd med sina Atomic Drifter (95 mm midja, 19 m radie). Med mer erfarenhet kan din far förmodligen utan problem gå upp ytterligare i midja utan att känna att han tappar allt för mycket. Hoppas den lilla informationen hjälper!

Tack för svaren!

Har kollat lite närmare åt honom ( skidnörd som man är ;) )

Är inne på Katanan eller Line Influence 115. Farsan var inne och klämde på influencen och gillade formen på den starkt dessutom hade den en kort svängradie för att ha 115 i midja.

Katanan verkar som en bra och populär skida med många nöjda användare, men kanske snäppet för köttig?
Han vill ändå ha en mjuk skida i pudret och Katanan verkar rätt så hård enligt min meningen, kan ha helt fel oxå...

Han är ju som sagt gammal slalomåkare och älskar därför oxå korta och rappa skidor som är snabba att svänga med och lägga över på skär. Älskade sina tidigare dynastar med en radie på drygt 10 meter och gå upp på Katanans ca 25 kanske är lite väl mycket, eller samtidigt kanske helt rätt med tanke på knänen och ryggen som inte hänger med lika bra längre. Katanan verkar ju riktigt stabil trots allt.

Gamlingen, du råkar inte ha testat influence eller några andra fatskis att jämföra med, då ni verkar ha en liknande skidbakrund eller är Katanan 'the shit' så att säga?

Vattendroppe, har din pappa testat några bredare skidor än sina Atomic? Tänkte om han tyckte att de var för breda då och gick därför ner på smalare lagg.

Är 46 181 87 . Han behöver inte vara rädd för midjemåttet. karaktären/konstruktionen är viktigare. Jag åker Kuro i pist och utanför men det är nog lite extremt. Den är dock snällare än katana som känns närmast farlig i hård pist (för knän och rygg). Shiro kanske funkar som kompromiss. Annars finns många mjukare offpistskidor som antagligen passar utmärkt i lössnö men känns lealösa i pist för en skolad åkare.
Jag uppskattar själv att ha en rak traditionell bak med rocker i övrigt. Min favorit där är Sidestash men den är inte så vass på hårt.

Han testade Völkl Mantra (modellen innan den fick rocker) på hyr en vecka och verkade tycka att den var bra den också. Det är ju inte mycket skillnad i storlek (den är 98 mm), men det gick bra det också. Ska jag vara ärlig tror jag det spelar större roll med svängradien för en gammal skidräv än vad det spelar roll med hur mycket midja man har.

Min farsa kollade också på lite bredare modeller av Hendryx (upp mot 100-110), men skippade det i slutändan för att det drog iväg prismässigt :P

Tack Ekan! Ska börja kolla på Shiron mer, farsan är trots allt ett gammalt Völkl fan och har alltid gillat deras skidor skarpt. Men igen radien är ju över 26 meter och enligt honom så kommer han se ut som en tysk gubbe som åker ner med endast 4 svängar ifall han skulle ta ett åk i pisten. Han har ju om någon en väldigt aggressiv åkstil även fast inte ryggen alltid hänger med.

Samtidigt så verkar det som att hans nästa resa med sin gamla skidpolare kommer gå till La Grave och då är det väl kanske lika bra att gå brett, hur tror du Shiron funkar i skogen? Måste ju vara bättre än Katanan iaf.

Shiron i pist då, isgrepp är väl inte på tal om, men är väl ändå en skaplig skida?
Är det samma rocker-uppbyggnad som på Katanan?

Har du kollat nått på Armada JJ? Ingen jättehård skida med en otroligt kort radie (12-14m radie) för sin bredd (115 cm) Jag köpte själv ett par förra säsongen när jag tillbringade den uppe i Åre. Har alltid åkt rena pistskidor innan och var lite orolig just för bredden. Men dem funkar helt okej i pisten och riktigt roliga att slänga runt med i skogen. Kan va värt att kolla upp. Känns som den uppfyller mycket av dina krav

Mm JJn var jag själv inne på att köpa förut men kom fram att det är alldeles för mjuk skida för mig. Och definitivt för min farsa för det första så är han ju inte så jätte inne på en tail rockad skida tex chetlern och JJn. Dessutom så är väl JJn väldigt jibb orienterad med bl.a. en rekommenderad lång frammånterad vilket jag tror skulle kännas konstigt för farsan med en lång bakrund med bakmånterade skidor.

Jag valde också bort den pga bristen av stabilitet i högre farter både in och offpist trots allt så är ju JJn en mjuk lekskida för skogen.

Men tack ändå för rådet :)

Hej, har han testat dem ännu? Intryck? Jag har nästan identisk bakgrund, ålder, längd och vikt som din far och köpte just ett par Influence 115. Har inte hunnit testa mina ännu.

Hej :)

Vi är nere i Engelberg nu och han har testat de på alla möjliga underlag från djupt puder till blåis och slask.
Han tycker att de fungerar grymt i offpisten och helt ok i isig pist, dock önskar han att han skulle haft med sig sina pistlagg oxå då isgreppet är mycket bättre. De fungerar att carva med men man måste kämpa mer med dom pga bredden.
Sammanfattning: En grym offpistskida som fungerar ok på manchester, men i slask och isigt före så skulle han vilja haft sina head supershape under pjäxorna istället. Man åker ju ner till alperna för att åka puder och då är det dom här jag tar med mig, sa han.

Kan ju tillägga att influence 115 är dom enda skidorna över 85 i midja som han har testat.

Tillbaka
Topp