Offpistskidor tjej

Hertane

Ny medlem
Offpistskidor tjej
Hej,

Jag är en van piståkare som nu kommer att bo i alperna under kommande år och är på jakt efter ett par skidor som jag kan utvecklas med i off-pisten. Jag vill gärna att de ändå går att åka med i pisten.
Jag har tittat och frågat runt lite och landat i ett val mellan 4 olika par:

Salomon Stella 106mm, Salomon Stella 103, Rossignol Soul 7 HD Woman 106, Atomic Backland Woman 109.

Är det någon som har erfarenhet om de här olika skidorna? Vilket par tror ni mest på?
Andra förslag?

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Offpistskidor tjej
Min sambo kör på Armada TST W.
Blir mest pist för henne men funkar bra trots bredden. Ganska lång tiprocker och kort svängradie så dessa kan med fördel väljas i en lite längre längd än normalt.
Många som gillar TST:n vad jag har läst så tror att de är ett ganska tryggt köp. Men läs på, och allra bäst är naturligtvis att testa själv.

Offpistskidor tjej
Min tjej kör K2 remedy 102. Hon gillar dem skarpt men är lite korta för henne så ska sälja dem (blir dps Nina istället).

Men roliga och svängiga men förvånansvärt stabil.

Finns i 112mm midja också men mindre allround då.

Senast ändrad:
Offpistskidor tjej
Hej! Jag har åkt på mina salomon stella 103 sen 2014. En jättetrevlig och rolig skida som fungerar bra överallt! Köpte de i syfte att våga mig ut mer i offpisten men även kunna köra pist. Åkt på alla möjliga underlag. De enda negativa är väl isgreppet men man kan inte förvänta sig något supergrepp när man går mot bredare midja. En rolig, trygg och förlåtande skida, ångrar definitivt inte mitt köp! En skida som är bra att utveckla sin skidåkning på!
Den har en rätt lång tiprocker men blygsam tailrocker, därav mer kontaktyta när det är hårdare underlag. Tipen fladdrar inte när det är hårt och skidan är fartstabil. Vikten är mot de lägre siffrorna så inga problem att få runt de i offpisten. Jag är 168cm och valde 179 längden, supernöjd! Tittat lite på årets Salomon QST skidor, ser väldigt lovande ut. Bara hört och läst positivt! Hade nog köpt 106, roligare med bredare när du känner att du fått in tekniken. Men om bredden skrämmer dig, ta 103!
Har även åkt en del på Extrem project 100 W, också ett bra alternativ! Skidan gillar att bli utmanad, då den presterar bäst! Tycker den hade bättre grepp på de hårdare underlagen än stellan. Åkte på den längsta längden, 172cm.
Testat Black crow Artis birdie. Väldigt lekfull men trivs bäst i offpisten, ingen allround skida!

Tips, Åka skidor tidningen brukar alltid ha ett skidtest innan säsongen börjar. LÄS! Sen har Lindvallen har alltid ett stort skidtest i början av säsongen där de flesta skidjättar finns. Förhållandena är inte roliga men du får ett hum om hur skidan är.

Offpistskidor tjej
Hej.. Min sambo har kör på Stella 179 cm. Vi åker mycke. Hon är helnöjd med skidan. Funkar överallt. Men är det isigt så blir det förstås jobbigare. Hon gillar dom skarpt. Har Guardian 13 bindning på så om man vill traska lite så går det bra med. Har köpt ett nytt par till henne så är du intresserad så kan du få köpa hennes Stella med Guardian bindning 13 om du vill. 3500kr. Håkan.

Offpistskidor tjej
Hej,

Den nya Stellan dvs 106 är bättre än den gamla på allt. Bättre i pist, bättre flyt och tack vare sen nya konstruktionen även lättare. Väljer du mellan 106 och 103 så tycker jag att det är solklar fördel för 106. Vill du ha ngt som är bättre på hård snö så titta på 99an.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Offpistskidor tjej
Rossi Soul 7 är bland det mest lättåkta jag någonsin haft under fötterna, och med lättåkt menar jag i detta fallet inte något negativt. Bara ett par väldigt medgörliga lagg som klarar av det mesta utan krångel.
(Jag misstänker att det inte är någon slump att Soul 7 och lillasyskonet Sin 7 är stapelvara hos bland annat UCPA – de allra flesta trivs på dem.)

Övriga skidor du nämner har jag inte testat.

Men kommer du bo på en skidort? Isåfall skulle jag kolla med en handlare på plats – då kan du få testa runt och provåka olika par innan du bestämmer dig. Det är alltid allra bäst. Plus att man ska stötta sin lokala skidbutik och sådär. :D

Tillbaka
Topp