Offpistskidor

Luckyyss

Ny medlem
Offpistskidor
Är sugen på att köpa nya skidor i bredare laget, tänker mig runt 105-115mm midja. Har kikat runt lite och har fastnat lite för Nordica Enforcer 110, Blizzard Rustler 11 och Line Sick Day 114. Tycker om att åka offpist men vill att skidorna ska fungera bra även när man vill lägga den på kant i pisten, är inte så mycket för att göra tricks men defintivt kul att hoppa lite utanför pisten. Vill även att de ska fungera både när det är tajt med träd vid skogsåkning och vid mer öppen offpiståkning. Har tänkt sätta på en rambindning för att kunna tura kortare sträckor.

Någon som har erfarenhet av nämnda skidor eller har tips på någon annan skida som skulle passa samt tips på bindning?

Offpistskidor
Jag skulle köpa en salomon shift istället för en rambindning, om du nu har pjäxor med tech insert. Anledningen är ju helt klart vikt och prestandan utför i jämförelse med en rambindning. Sjukt mycket lättare uppför med.
Skidor finns nog andra som kan rekommendera bättre.

Offpistskidor
Kört både Enforcer och rustler. Enforcer är den mest allsidiga skidan jag åkt i den bredden, men jag säljer mitt par nu då jag vill ha en lite mer djupsnö-orienterad skida (kör även Enforcer 93 som Sverige-skida).

Kan inte svara för sick day men ska också vara toppen.

Dock ska sägas att det finns ingen skida som är bäst på allt, du kommer få göra avkall. Men Enforcer (både 100 och 110) som endaskida är riktigt bra.

Offpistskidor
chrillelille sa:
Kört både Enforcer och rustler. Enforcer är den mest allsidiga skidan jag åkt i den bredden, men jag säljer mitt par nu då jag vill ha en lite mer djupsnö-orienterad skida (kör även Enforcer 93 som Sverige-skida).

Dock ska sägas att det finns ingen skida som är bäst på allt, du kommer få göra avkall. Men Enforcer (både 100 och 110) som endaskida är riktigt bra.
Hur är Rustler i skogen? Som jag har förstått det ska den vara väldigt bra i pist och i puder men svårmanövrerad i skog.

Offpistskidor
Luckyyss sa:
chrillelille sa:

Hur är Rustler i skogen? Som jag har förstått det ska den vara väldigt bra i pist och i puder men svårmanövrerad i skog.
Beror på hur djupt det är. En smalare skida är kvickare vid sämre förhållanden, men är det djupt så går det. Den är inte supermjuk så den gillar ju lite mer öppet, men skulle säga snabbare än Enforcer.

Enforcer är mer all-round och bättre i stökigare förhållanden, rustler bättre i djupt och tightare.

Offpistskidor
Luckyyss sa:
Nu har jag inte provat så många skidor men efter 1,5år på Rustler 11 vill jag inte byta. Den funkade utmärkt i skogen i Kittel i helgen.

Offpistskidor
Talar i egen sak pga säljer ett par men head kore 105 är ingen dum endaskida, iaf om du åker en del alperna inte bara Sverige.

Lätt men köttig. Styv så inte bäst i skogen, men stabil i pisten och grymt flyt offpist, rätt stabil även i stökig snö.

Paret jag säljer är dock med vanlig friåkningsbindning, aldrig borrade för annat.

Kanske kika på völkl mantra m5 med? Utöver de du har på shortlist. Enforcer har jag bara gott säga om men kräver sin förare.

Offpistskidor
Extrem opinion 108 reload!! Med marker baron på helt klart! Den mest allsida skida jag någonsin stått på, helt magisk överallt!

Offpistskidor
Tack så mycket för svaren gällande Nordica och Blizzard, är det någon som har erfarenhet av Line Sick Day 114, hade vart kul o höra hur den skidan är!

Offpistskidor
Har CMD The Wizard som jag själv åker på som jag skulle rekommendera.Lagom mjuk och lekfull,bra flyt i det djupa och förvånansvärt lättåkt i pist.
117mm i midja.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp