Ögonvittnesrapporter efterlyses!

Backside

Aktiv medlem
Var är pudret? Jag efterlyser "ögonvittnes-rapporter" från alla bummare nere i Europa.

Vi åker ner den 21/1 och har siktet inställt på orten med mest snö. Jag sitter och scannar igenom alla "snödjup-sajter" jag känner till och kollar webbkameror överallt. Tyvärr är det så att de inte säger hela sanningen om hur förhållandena verkligen ser ut.
3 meter snö på en glaciär innebär i regel inte att det är puder-förhållanden då det är samma snödjup där året om mer eller mindre...

Vi har hyrbil från Frankfurt och kan åka en bra bit för att komma till rätt ställe.

så här långt har den mesta snön kommit i norra alperna. du får åka till så ohippa orter som bayrischzell, lengries och mittenwald för att hitta bra förhållanden. tur för dig är ju att det inte är så långt ifrån frankfurt till dessa ställen... dessutom är de billiga.

Annars kan du få en ledtråd genom att kolla grafen på snödjupet i de olika orterna här på freeride. Har grafen stigit kraftigt de senaste dagarna, borde det kunna antyda att det kommit mycket fräsch snö...

Kan iaf rapportera att pudret är ganska borta med vinden, så att säga, här i Chamonix, men ett rätt bra baslager är lagt.

Om någon befinner sig i ValD/Tignes så vore det gött att få lite riktigt siffror, ska ner dit om en månad.

Jag var i Rumänien i Poiana Brasov och även Sinaia. Där var det oftast bottenlös puder. I Poiana var det den sista kilometern ner till byn dock dåligt med botten under pudret. Även hemma i sverige då tänker jag på Stora Blåsjön där man var på nyår och dunkade puder och dropppade stort.

Hur kan det vara bottenlöst puder i Poiana Brasov när det är 30 cm snö i den högre terrängen? det är väl inte så bottenlöst?

kära ericq!! har du vart där?? det var det i alla fall när jag var där veckan innan jul. och det är inte säkert att det kommit mer snö sedan dess och det kan mycket väll ha smällt en hel del sedan dess, det är ett varmt land. Normal fallet i min värld är att när det har kommit puder så sjunker snön ihop. När vi var i Poiana var övre delen av berget 80-100cm snö var av cirka 50cm var puder och det är så att i rumänien är typ all snö som kommer puder även om det är plusgrader ute. Å sedan kommer det alltid förr eller senare varmfronter.Dessutom vet både du o jag attt snödjups rapporterna som många skidorter har stämmer aldrig om det är därifrån du har hittat 30cm.

Puder och puder ... det som är puder i dag kan vara något helt annat i morgon ... Välj en ort med en bra bas och håll tummarna för att det kommer snö när ni är på plats!

That´s all folks! / MM

kan rapportera från Poiana Brasov och Sinaia så aktuellt som förra veckan, då kom det ett bra snöfall över dessa orter som fortfarande höll på när vi drog därifrån, dock krävs det lite mer i Poiana i de lägre regionerna, men i toppregionen var det kanonförhållanden. Sinaia har riktigt bra förhållanden från 2100 m och ner till 1400

Ja, riktiga siffror på läget i VT vore riktigt trevligt! :) Lite svårt att bedöma på webbkameror och halvexakta siffror :)

Hej,

Kan nagon ge en rapport fran följande orter:

Engelberg, Mürren, Zermatt, Cervinia, Cormayeur.

Undrar i vilken riktining jag skall köra fran Geneve imorgon. Kommer knappast att hitta puder, men välpreparerade pister vore nice. De officiella snörapporterna ljuger. T.ex Chamonix sägs ha OK med snö, men Grand Montets suger just nu. Stenigt.

tack!!!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp