OK att köra på skadad stålkant?

svedung

Ny medlem
Hej!

Skall till fjällen i helgen och upptäckte nu att jag har en gammal stålkantsskada som jag inte fixat. Hinner inte ordna det nu, så min fråga är om det är OK att köra på ändå, eller om det kan skada brädan på något sätt? Se bilder.

Inte trälim för bövelen. Det gör att det riktiga limmet inte fäster lika bra sen. Att åka på brädan är ingen bra idé, men det är förmodligen inget större problem om det är kallt och du ser till att brädan aldrig blir blöt. Det är vatteninträngning som är huvudrisken, inte hållfastheten i sig.

Du har tre alternativ, förutom att åka och chansa:

1. Maskera med tejp och applicera långsamthärdande epoxy på skadan. Värm sedan till ca 50 grader så att limmet blir lättflytande och rinner in/sugs upp av materialet. Låt härda, slipa till och kör. Snabbt fixat. Väl INTE snabbepoxy vad du än gör. Det är för trögflytande och härdar för snabbt så att det inte hinner sugas upp av materialet och kommer bara att lossna därmed.

2. Knacka tillbaka böjen och limma ihop enligt 1. Viss risk finns för att det delaminerar på sikt, men du får bättre kantprestanda än alternativ 1. Lite lurigare och man får vara ganska finkänslig men ändock bestämd med hammaren. Kräver planslip vanligtvis för att se ok ut.

3. Byta ut kantbiten. Ett betydligt svårare jobb, men resultatet blir bättre om du är bra på att mecka. Tar en bra stund om man är ovan. Brädan fungerar som ny om du lyckas med lagningen. En full slipning är ett måste efter operationen.

Är det en äldre bräda med begränsat värde hade jag valt nr 1 eller 2. Är det en bräda du verkligen gillar och vill ha full prestanda med, är 3 klart bäst.

Tillbaka
Topp