Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum Start datum
Jag har smala låga fötter, extremt låg över vristen (tänk Kalle Anka..) och ganska smal framtill, och trivs utmärkt i mina Atomic Hawx Ultra 110, utan någon modifiering alls.

Tycker också 120 i flex låter styvt för någon som bara åkt i 8 dagar. Litet beroende på vikt och vad man klarar i benpress.

Här är ett par S Max 100. Betydligt mjukare än 120 flex.
det är troligen det bästa du kan få tag på utan att prova massa pjäxor, och dom kan ”bakas” i ugnen om dom skulle klämma nån stans.

2.190 kr och ytterligare 10% rabatt med koden 100FF.

så köper du dessa och de billiga Head skidorna så får du pjäxor och skidor för 3771kr då räcker det till bättre stavar än ett par träpinnar 🤣
Blir minst 1000kr kvar av budgeten som du kan köpa liftkort för.

Här är ett par S Max 100. Betydligt mjukare än 120 flex.
det är troligen det bästa du kan få tag på utan att prova massa pjäxor, och dom kan ”bakas” i ugnen om dom skulle klämma nån stans.

2.190 kr och ytterligare 10% rabatt med koden 100FF.

så köper du dessa och de billiga Head skidorna så får du pjäxor och skidor för 3771kr då räcker det till bättre stavar än ett par träpinnar 🤣
Blir minst 1000kr kvar av budgeten som du kan köpa liftkort för.
Visst menar du Fischer skidorna? På väg att skjuta iväg beställning nu

Nu är pjäxorna beställda!
Någon som har tips på stavar? Billiga, är 176-178 cm lång.

Jag känner mig litet som en "outlier" i diskussionen här... Så Ragnar, bry dig inte så mycket om vad jag skriver.
Bara för att sammanfatta, så är det bara jag som undrar varför skidor med 73 mm i midjan kallas allmountain? För att den har rocker fram? Och konsensus här är att de som bara åkt skidor någon vecka, oavsett ambition och önskan (och rekommendationer!?) om en allmountainskida, ändå bör rekommenderas en billig och smal nybörjarskida?

Jag känner mig litet som en "outlier" i diskussionen här... Så Ragnar, bry dig inte så mycket om vad jag skriver.
Bara för att sammanfatta, så är det bara jag som undrar varför skidor med 73 mm i midjan kallas allmountain? För att den har rocker fram? Och konsensus här är att de som bara åkt skidor någon vecka, oavsett ambition och önskan (och rekommendationer!?) om en allmountainskida, ändå bör rekommenderas en billig och smal nybörjarskida?
Nej då har bara lite svårt att hålla koll på alla inlägg i tråden 😅

Men pjäxorna som köptes nu, S Max 100, är väl ok?

Mmm noterade också att Fischerskidorna hade smal midja för att vara AM-skidor, men har samtidigt tight budget.

Vad rekommenderar du för skidor? Salomon QST fanns enbart i 177 och befarar att det blir för långt för min nivå.

Nej då har bara lite svårt att hålla koll på alla inlägg i tråden 😅

Men pjäxorna som köptes nu, S Max 100, är väl ok?

Mmm noterade också att Fischerskidorna hade smal midja för att vara AM-skidor, men har samtidigt tight budget.

Vad rekommenderar du för skidor? Salomon QST fanns enbart i 177 och befarar att det blir för långt för min nivå.

Tror att pjäxorna blir bra, men du *måste* vara kritisk när du provar dem hemma framför TVn, och det hade varit bättre att gå till en butik och få goda råd på plats, i en "ge-och-ta" situation där säljaren kan ge dig direkt input på hur de känns för dig.

Antagligen blir skidorna bra också. Jag hade föreslagit något bredare, se tex nedan, kanske uppåt 85 mm i midjan, men jag tror jag är nedröstad. Plus att du *absolut* gjort rätt i att prioritera pjäxorna i din budget.

Kanske bra att åka på ett par "snälla" skidor ett par år som de från Fischer, så att du slipper hyra skidor varje gång du ska åka, hyrtesta litet bredare nån dag då och då, t ex när/om det känns litet uppkört/puckligt/småslaskigt i pisterna, och känna dig för.

Senast ändrad:
Fischerskidan är nog en relativt billig och enkel konstruktion, som säkert fungerar till en början. Googlade Air power-kärna och det verkar vara en konstruktion som används till främst längdskidor. Fanns inte i nån allmaountainskida på Fischers hemsida.
Kanjo 84 är en helt annan skida men som verkar ha gjorts lite "snällare" än tidigare då man bl.a har minskat på metallen (titanal) i skidan.
Vill du utmana dig själv lite och köpa en skida som du kan utvecklas med och ha kvar ett längre tag samt har för avsikt att kanske ta lite skidlektioner och jobba på din teknik så tror jag också Kanjo kan vara ett alternativ.
Tror du kan gå på 168cm i så fall.

Senast ändrad:
Tror att pjäxorna blir bra, men du *måste* vara kritisk när du provar dem hemma framför TVn, och det hade varit bättre att gå till en butik och få goda råd på plats, i en "ge-och-ta" situation där säljaren kan ge dig direkt input på hur de känns för dig.

Antagligen blir skidorna bra också. Jag hade föreslagit något bredare, se tex nedan, kanske uppåt 85 mm i midjan, men jag tror jag är nedröstad. Plus att du *absolut* gjort rätt i att prioritera pjäxorna i din budget.

Kanske bra att åka på ett par "snälla" skidor ett par år som de från Fischer, så att du slipper hyra skidor varje gång du ska åka, hyrtesta litet bredare nån dag då och då, t ex när/om det känns litet uppkört/puckligt/småslaskigt i pisterna, och känna dig för.

Visst är det samma som dessa?

Vill helst köpa från svensk sida.

Vad rekommenderar du för skidor?

Om du har en tight budget varför köper du inte begagnade skidor och stavar?

Med bara åtta dagar på snö så spelar det inte någon roll vilka du köper så länge de inte är för breda eller för styva - vilka ändå kommer att gå bort för bredare och styvare betingar ofta ett högre pris. Om sådär 30-40 åkdagar och några lektioner så kommer du att vilja ha andra skidor och då är det rätt gött att kunna sälja skidorna till i stort sett samma begagnatpris som du har köpt dem för. Se bara till att de har bindningar på rails så att de går att justera för pjäxans storlek. Så som det är på hyrskidor med andra ord.

Såg just den men är faktiskt inte säker på att det är samma skida . Det står inget årtal i texten och grafiken är inte från de två senaste åren. Ring dem och fråga! Du vill inte ha en äldre modell med mer metall i.

Detta sagt så är det inte heller alls fel som pd säger att köpa begagnade skidor. Eller ett par billigare som de från Fischer. Eller att fortsätta hyra (det är ju inte lika jobbigt att hyra skidor som att hyra pjäxor). Redan detta om/att du hittar pjäxor som passar dig bra (om de gör det...) kommer att vara ett stort lyft.

Senast ändrad:
inte riktigt än! Bara bekräfta att det är dessa skidor och i 170cm?

😀
Ja det där är billiga enkla skidor. Räkna med att sälja dom om ett par år. Dom kan du troligen sälja på blocket för i stort sett vad du betalade för dom. Finns alltid köpare av billig utrustning.

Det är den äldre varianten.
Här beskrivs uppdateringen för 20/21. Skulle dock inte kalla detta för en nybörjarskida utan mer från medelgod åkare och uppåt, så du är medveten om det.
"One of the nice overhauls by Volkl for 2021 is the update of the Kanjo. Now called the Kanjo 84 (still the same basic shape as older version), these quick-turning, all-mountain slaying skis of the past few years are ready to gain a new following, while retaining the same skier as before. Gone is the titanal band that used to run the middle length of the ski, in comes a glass frame. This technology is also found on the Deacon 80, and is a sibling of the titanal frame that's found on the Mantra, Kendo, and now Katana skis. By taking the frame technology that has proven to be a winner, and making it lighter and more accessible for all-mountain carvers and emerging advanced skiers, Volkl has made the Kanjo a ski that has a ton of energy without being too burly or hefty. The old ski was super-quick and fun, but did lack a bit of edge grip, especially when pushed hard. That didn't stop our testers in the past from being very impressed with what was perceived to be more of an intermediate ski. They all found that the Kanjo had a very high-performance ceiling, and should not be overlooked by advanced or even expert skiers who are looking for something that gravitates towards having fun on the front side."

Det är den äldre varianten.
Här beskrivs uppdateringen för 20/21. Skulle dock inte kalla detta för en nybörjarskida utan mer från medelgod åkare och uppåt, så du är medveten om det.
"One of the nice overhauls by Volkl for 2021 is the update of the Kanjo. Now called the Kanjo 84 (still the same basic shape as older version), these quick-turning, all-mountain slaying skis of the past few years are ready to gain a new following, while retaining the same skier as before. Gone is the titanal band that used to run the middle length of the ski, in comes a glass frame. This technology is also found on the Deacon 80, and is a sibling of the titanal frame that's found on the Mantra, Kendo, and now Katana skis. By taking the frame technology that has proven to be a winner, and making it lighter and more accessible for all-mountain carvers and emerging advanced skiers, Volkl has made the Kanjo a ski that has a ton of energy without being too burly or hefty. The old ski was super-quick and fun, but did lack a bit of edge grip, especially when pushed hard. That didn't stop our testers in the past from being very impressed with what was perceived to be more of an intermediate ski. They all found that the Kanjo had a very high-performance ceiling, and should not be overlooked by advanced or even expert skiers who are looking for something that gravitates towards having fun on the front side."
Men inte skall du väl lura på honom lillebror till Kendo 🤣
Möjligtvis om ett par år. Jag påstår att det kan få motsatt verkan, blir onödigt krångligt och tråkigt. För även om dom är lättåkta för en van åkare är inte det samma som att dom är användbara för en nybörjare.
Jag trodde Yumi skulle bli bra till grabbens flickvän, men nej hon var för mycket nybörjare så dom fick ersättas med ett par lättåkta Salomon Cira.

TACK ALLA!

Då var pjäxor och skidor beställda. Jag gick igenom tråden och utifrån vad ni alla har sagt så landade beslutet på nedanstående, plånboken fick avgöra beslutet. Totalt 3 700 kr, känns som prisvärda prylar för en nybörjare?

Pjäxor (26.5)

Skidor (170cm)

Men inte skall du väl lura på honom lillebror till Kendo 🤣
Möjligtvis om ett par år. Jag påstår att det kan få motsatt verkan, blir onödigt krångligt och tråkigt. För även om dom är lättåkta för en van åkare är inte det samma som att dom är användbara för en nybörjare.
Jag trodde Yumi skulle bli bra till grabbens flickvän, men nej hon var för mycket nybörjare så dom fick ersättas med ett par lättåkta Salomon Cira.
Stämmer nog att det kan vara lite för hög nivå, men har man ambitioner så skulle de kunna vara en ok skida. Min dotter 17år som nu är 158cm/ 50kg kör på Kanjo tredje säsongen nu. Visserligen väldigt duktig men inte tränat/tävlat alpint.
Inga problem för henne att bemästra den skidan, så Kanjo i max 168cm för en man på 77kg i borde inte vara allt för svår.
Men håller med om att en billigare skida duger gott.
Nu blev ju pjäxorna på lite mer lagom nivå till slut också ;)

Senast ändrad:
Tror det blir bra! Men som sagt, var mycket kritisk när du testar pjäxorna där hemma. Svårt, eftersom de i princip ska kännas som "för små" utan att egentligen vara det.

Instämmer med ovanstående men har liksom RWD andra (goda!) erfarenheter jämfört med GoranC, i mitt fall av både Kanjos tvillingsyster Yumi, och av deras storasyster Kenja.

Förresten - om pjäxorna inte känns bra eller typ är för små och bindningar redan är monterade efter yttermåtten för dessa pjäxor, hur blir det då med ångerrätten eller kan man fortfarande justera så det passar med andra pjäxor?

Någon som vet vad allt detta är? Behöver jag något av det och isf vilken?

1645695512503.png

Förresten - om pjäxorna inte känns bra eller typ är för små och bindningar redan är monterade efter yttermåtten för dessa pjäxor, hur blir det då med ångerrätten eller kan man fortfarande justera så det passar med andra pjäxor?

Fråga, men det ser väl ut som att det är förmonterade bindningar på de skidorna, så bindningarna kan justeras till alla pjäxstorlekar. Men kolla med butiken så du är säker. Sen skiljer det ju inte så mycket om du går upp eller ner i storlek på pjäxorna så det skulle märkas något på bindningens position. Bindningarna brukar ju oftast att gå att justera +/- 15mm i alla fall.

Då var precis allting klart.

Pjäxor
Salomon S/Max 100, 26.5

Skidor
RC Trend 20/21, allmountainskida, 170 cm

Stavar
Swix Word aluminium, 125 cm

Är det bara ut och åka sen eller behöver man valla skidorna eller någonting?

Är det bara ut och åka sen eller behöver man valla skidorna eller någonting?

Som sagt, se först till att pjäxorna verkar passa dig! Byt annars! Och om du ändå blir osäker - lämna tillbaks dem och ta pengarna med dig (och kanske litet till...) och gå till en riktig skidbutik.

Och ställ in bindningarna om det inte redan är gjort. Valla är inte viktigt.

Som sagt, se först till att pjäxorna verkar passa dig! Byt annars! Och om du ändå blir osäker - lämna tillbaks dem och ta pengarna med dig (och kanske litet till...) och gå till en riktig skidbutik.

Och ställ in bindningarna om det inte redan är gjort. Valla är inte viktigt.
Absolut! Detta är lite av en dumsnål chansning.

Jag valde till ett lätt vallningspaket för 299kr hos XXL. Det är bortkastade pengar? Enligt XXL var det nödvändigt vid fabriksnya skidor.

Jag valde till ett lätt vallningspaket för 299kr hos XXL. Det är bortkastade pengar? Enligt XXL var det nödvändigt vid fabriksnya skidor.
Helt onödigt. Skidorna är vallade från fabrik.
Du klarar dig fint med en enkel flytande valla, i alla fall till dom skidorna, som du smörjer på skidorna.
den kommer räcka i flera år för din åkning.

Ja det var kanske bortkastat... :) Som sagt är nya skidor nästa alltid vallade. Kan du inte avboka det?
Jag fick nyss lagning av belag (flera små skador), planslipning, kantslipning och vallning av mina äldre skidor för 39 euro i Österrike.
Samtidigt är det rätt kul att valla själv, ger bättre glid i en dag eller två. Jag köpte ett billigt vallajärn och universalvalla i bulk. Man kan stå där och filosofera medan man pillar.

Goran, tack för tipset dock. Hur länge räcker sån sprayvalla jämf med vanlig? en dag eller två kanske?

Ja det var kanske bortkastat... :) Som sagt är nya skidor nästa alltid vallade. Kan du inte avboka det?
Jag fick nyss lagning av belag (flera små skador), planslipning, kantslipning och vallning av mina äldre skidor för 39 euro i Österrike.
Samtidigt är det rätt kul att valla själv, ger bättre glid i en dag eller två. Jag köpte ett billigt vallajärn och universalvalla i bulk. Man kan stå där och filosofera medan man pillar.

Goran, tack för tipset dock. Hur länge räcker sån sprayvalla jämf med vanlig? en dag eller två kanske?
Har avbokat det nu!
Tack alla.

Den håller ganska länge, är ju helt vanlig valla upplöst i ett lösningsmedel. Är som skokräm ungefär. Du smetar ut det med skumgummi toppen på burken. Lösningsmedlet dunstar och du har nyvallade skidor. Inte som när man gör det ordentligt, blir som maskinvallade

För en tusenlapp till, hade dessa varit ett bättre köp? Tänker på vad ni sagt om AM-skidor.

Kan man använda all-mountain-skidor och -pjäxor, om man orkar åka bara halvt? Eller borde man då ha några halv-mountain-skidor?

Jag var några år totalt vilse i skidåkning, sen återhämtade mig och tack och lov är nu tillbaks med brädor, eller, en bräda. Jag faktiskt har nu bara en bräda, Jones Hovercraft, och den är lika bra för japan puder, eg-carving, latmaskåkning från en krog till en annan, och för allt.

Vore hemskt om jag borde igen skaffa mig tiotals olika skidor.

För en tusenlapp till, hade dessa varit ett bättre köp? Tänker på vad ni sagt om AM-skidor.

Vågar knappt svara på din fråga. Klicka nedan om du vågar.
Ja, om du frågar mig så skulle jag kanske valt den istället...

Du är nästan värre än någon av oss här... De flesta brukar ha åkt något mer än 8 dagar innan man till den milda grad blir ingrottad i vankelmodiga skidköpsfunderingar...! Välkommen i gänget! ;) :) Ut och åk, som sagt! Det blir bra! :o)

Tillbaka
Topp