Old school vs. New school

Outlander

Medlem
Alltså en förfrågan vilken stil ni kör med i backen/parken? Nu menar jag åktekniken och tricken, inte klädseln!!
Ange gärna oxo ålder och om det är skidor/snowboard.

Senast ändrad:
förtydliga vad du menar; i parken, pisten, offpist, om vi åker på skär?

Jag kör oldschool i parken iom min trännare i pukel lär mig det,kör annars väldigt mycket newschool i offpist och pisten. (Korta fetta skidor med kort radie) försöker ha surfkänsla i offpisten

18år skidor

Mestadels OS, nyss hemkommen från heldag med puckel förstår man hur mycket bättre allt var för. Så med tanke på kärleken till puckel, oldschool. Även i offpisten, stora svängar är det som gäller, inga butters och sånt när det är lösnö. Skidor skall vara raka, feta och långa.

Enda som är newschool är väl min piståkning, där åks det inte kloss utan jag gillar att carva på ganska brett (mer än nödvändigt!), oftast på gräns till euro-carving med axelskrap och maximala g-krafter...

21 jahre mit skis...

Puckel är bra skit, och helt klart OS, och den var i grym shape idag.
Skinande kan man nästan säga :-)

Senast ändrad:
Old school!!!

Jag är fostrad i 80talets Österrikiska skidskola. Åker med tätt mellan benen och gillar kortsväng. Kör rätt korta sväng även i öppen offpist för att inte äta upp allt puder.

Däremot så har min åkning blivit mer new school dom senaste åren då jag gått över till mjukare, fetare skidor och en "rundare" åkning.

Men igentligen för att vara ärlig så skulle jag nog ta bort ordet "school" ur diskussionen för min del för jag kör oerhört mycke på känsla. Var oerhört länge sedan jag hade någon from av instruktör över huvudtaget.

Jag åker efter vad snön, skidorna och min kropp säger är en bra kombination. Jag åker på känsla och sen så tänjer jag åkningen åt olika håll för att hitta vad som känns bäst.

Funkar för mig.

34år skidor (31år på skidor)

Personligen tycker jag old school är snyggare men att new s. också har sin charm då det är lättare att åka i höga farter.
Just nu åker jag någon kombination då jag åker tätt mellan benen men fortfarande carvar. finns det någon annan som jag?

Vad är oldschool och newschool när det gäller bräda?
Jag kör stora starka svängar på brädan i pist om jag kör med min, just stora starka(snabba) bräda. Korta sladdiga om jag kör med parkbräda för den är för klen för att pressa med.
I pudret så är det bara känsla för att anpassa fart efter lutning och djup/motstånd.

Ska börja köra telemark också och då blir det newschool för jag tänkte lära mig switchåkning för att få ligga enkelt. :)

23 år btw

Jag önskar att jag kunde säga att jag var Old School, finns inte mycket coolare än Glen Plake i en puckel, typ. Svårt att definera vad som är old school respektive new school när det gäller park eftersom hela grejen är ganska ny. Jag tycker i alla fall att många av åkarna som slog innan afterbanghysterin är sjukt cleana. Jag skulle väl säga ny- Old school eller nåt sånt.

Carled sa:
Även i offpisten, stora svängar är det som gäller, inga butters och sånt när det är lösnö. Skidor skall vara raka, feta och långa.
Kära Carled! Detta är väl new school om något? Old school är kortsväng och att pumpa puder eller hur?

//H

Någon som skulle kunna berätta lite snabbt va både New- åh Old school innebär?? år åkt skidor i ca 14 år men har aldrig fatta mig på de där;)

Jag tror att jag är iklämmd mellan OS och NS.

Jag tycker om att skapa och blanda ihop det nya och det gamla. I park: lägga till exempel en indy och flyta den andra handen så att jag gör en japan ist. Tweaka på ett konstigt sätt, mm. Jag gillar nytt men det gamla finns ändå kvar.

I pisten så är det nog mest åt Old School, sjukt skönt att köra en ren eurocarve i pisten!

18 år - Snowboard

jag tycker det är as nice med alla nyskapande åkare som hittar på massa nytt skoj, det blir roligare att se på. men de klart oldschool is the shiit men tycker mer om att kolla på det nya!

17år - Skidor

Newschool för det mesta. Dvs carvingskär och högsta möjliga fart. Upprätt överkropp.

17årig pojke på telemark.

Jag svänger bara när det är något i vägen (och det är långt mellan hindrena i Alaska så det går fort. Det gillar jag.). Har lagom mycket avstånd mellan benen, långa och raka skidor + ett par gamla 1080 mogul för flickväns- och turiståkning.

Vad är det?

På 70-talet åkte jag New school (20 år innan begreppet började användas). På kapade slalomskidor så åkte vi i egen "park", flippar och 360 gällde då. På 80-talet så dominerade puckel-åkning - alltså old school. 1990 så var det stora åk på stora berg = New School skrev skidtidningarna om det 1995-96. Hade alltså pysslat med new school i ett halv decenium då...

Senast ändrad:
själv kör jag mestadels new school, långa stora svängar på berget blandat med dropp och sånt. men det är alltid roligt att dra några kortsvängar i sann figure-eight anda.

Ich bin achtzehn jahre alt, skidor

Ett försök på definition av NS vs OS.

NS: Brett mellan skidorna, kantning genom inklination (luta kroppen), mestadels skärande sväng, mer laterlal balans över skidorna.
OS: smalt mellan skidorna, kantning genom knä- och höft- angulering, mestadels sladdande sväng, mycket lateraljobb med skidorna.

Åka skidor skrev om newschool nån gång runt -97. Är det fortfarande det som är new school? Eller har det kommit ny newschool sen dess? Eller var Åka skidor ute och cyklade redan då?
Hur länge kan new school vara newschool innan det blir oldschool? Och vad händer då med det som var oldschool innan?

Jag tycker om att återuppliva de tricks som har fallit i glömskan. Såsom Flying squirrel till exempel, ingen gör det idag, tyvärr. Sen så är det bara fantasin som stoppar en... Jag kör en mix av old school och NS.

På pist så är det i stort sett bara NS som gäller för min del.

19 år Snowboard.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp