Oldschool Telisar?

Oldschool Telisar?
Hej.
Nu kommer jag säkerligen att bli idiotförklarad, men...:D

Jag är ute efter utrustning för att tura, och då längre turer, dagsturer eller flera dagar. Kommer nog att tura mycket på "platten" men så klart även uppför och utför.
Tanken är väl att kunna använda dom även om man ska ut och fiska exempelvis.

Vanliga turskidor som finns i lokala butikerna är ju på tok för smala, och inget vidare pjäxor heller. Alldeles för mycket längdåkningslagg över det hela.
Jag är ute efter riktigt bekväma och varma pjäxor. Och bredare skidor.

Kan man köra på läderpjäxor? Och var hittar man det? Funkar dom i typ Rottefella bindning?
Kan man köra alpinskidor, eller blir det helt fel? Känns ju lite galet...Vill ju inte åka med hudar på hela tiden...

Någon som har erfarenhet som kan komma med tips på utrustning?

Oldschool Telisar?
Ett par rekorderliga kängor i kombination med Tegsnäs-skidor låter ju som grejen du är ute efter... Blir utan stålkant då. Lundhags har, eller hade iaf förr kängor som passar i skidbindning. Jörnkängan om den finns kvar, passar också i bindning, förslagsvis Klassisk kabelbindning.

Allvarligt talat tror jag inte du kan hitta kombinationen tura på platten, och köra telisar i samma utrustning. Modern telisutrustning är alldeles för alpinorienterad för att funka att tura på platten med.

Min fru har ett par Asolo Extreme+ i stl 38 om du är intresserad... De är i läder och varma och goa...

Oldschool Telisar?
The-Geb sa:
Ett par rekorderliga kängor i kombination med Tegsnäs-skidor låter ju som grejen du är ute efter... Blir utan stålkant då. Lundhags har, eller hade iaf förr kängor som passar i skidbindning. Jörnkängan om den finns kvar, passar också i bindning, förslagsvis Klassisk kabelbindning.

Allvarligt talat tror jag inte du kan hitta kombinationen tura på platten, och köra telisar i samma utrustning. Modern telisutrustning är alldeles för alpinorienterad för att funka att tura på platten med.

Min fru har ett par Asolo Extreme+ i stl 38 om du är intresserad... De är i läder och varma och goa...
Lundhags verkar inte ha några pjäxor/kängor för kabelbindning längre, kunde inte något i deras sortiment...

Skidorna måste ha stålkant, annars går det bort. Men jag har sett att det finns, så det löser sig nog.

Moderna telisar är inget för mig, det blir helt fel. Därför jag är ute efter läderkängor, tror jag. Men gärna lite modernare bindning, typ rottefella. R8 kanske är att ta i lite, eller?

Tack för erbjudandet om din frus pjäxor, men jag drar storlek 43...

Men tack för svaret och lite input!

Senast ändrad:
Oldschool Telisar?
"Moderna telisar är inget för mig ..."

Är du helt säker på det? I Åsnes sortiment tycker jag det finns några klockrena träffar på din kravspec, för moderna?

/MM

Senast ändrad:
Oldschool Telisar?
Hade liknande fundering tidigare i år angående turutrustning.
Ska gå øver hardangervidda om ett par veckor (6 dagar på skidorna). Testade lite olika varianter på temat: turskidor med den grøvre längdåkningsbindningen, bredare turskidor med 75 mm vajerbindning och läderkängor och telisskidor med vanlig telisbinding och scarpa t4 pjäxa.
Slutade med att jag köpte ett par vanliga men lätta offpistskidor med 95 mm under foten, r8 bindning (för att jag fick den billigt) och scarpa t4. Har testat dem i 3 dagar med 6 timmarssträckor på platten, funkar toppen med korta stighudar! Varm om fötterna, inget skav och framförallt bra stabilitet när man går över ojämn terräng och ska utför.

Oldschool Telisar?
Mountain_Man sa:

Är du helt säker på det? I Åsnes sortiment tycker jag det finns några klockrena träffar på din kravspec, för moderna?

/MM
Hmm.
Uttryckte mig nog lite oklart... Åsnes skidsortiment skulle passa mig som handsken!
Det jag menade var snarare "hårda" pjäxor. Det är inte den typen av åkning jag är ute efter.
Vill gärna ha ett par mjuka, varma och sköna pjäxor.

Läderpjäxor/kängor, kabelbindning, Åsnesskidor? Känns som en bra kombo?

Oldschool Telisar?
fransosen sa:
Hade liknande fundering tidigare i år angående turutrustning.
Ska gå øver hardangervidda om ett par veckor (6 dagar på skidorna). Testade lite olika varianter på temat: turskidor med den grøvre längdåkningsbindningen, bredare turskidor med 75 mm vajerbindning och läderkängor och telisskidor med vanlig telisbinding och scarpa t4 pjäxa.
Slutade med att jag köpte ett par vanliga men lätta offpistskidor med 95 mm under foten, r8 bindning (för att jag fick den billigt) och scarpa t4. Har testat dem i 3 dagar med 6 timmarssträckor på platten, funkar toppen med korta stighudar! Varm om fötterna, inget skav och framförallt bra stabilitet när man går över ojämn terräng och ska utför.
Hmmm. Kanske ska tänka om lite? Får nog försöka låna/hyra så man kan prova skillnaden först.

Tack för synpunkter!

Oldschool Telisar?
+1 på T4 eller motvarande. Plast står emot fukt bättre och om man sover i bivack eller tält så kan man stoppa innerskon i säcken och torka den på natten. När lädepjäxan väl blivit våt är den våt länge!
Över 90 mm är inget måste. Det beror på hur mycket du kommer att leta lössnö. Ska du gå långt så tänk på att ju kortare svängradie desto jobbigare på platten och framförallt på skrå. Mindre kurva på stålkanten ger lugnare skrågång och mindre motstånd rakt fram. Kortare radie är roligare utför, så du får bestämma vad du tycker är viktigast. Varför inte titta på en lätt randonnéskida? Det finns många.
http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafitguide1112-p-6830.html
http://www.telemark-pyrenees.com/en/blackdiamondaspect1112-p-8417.html
http://www.telemark-pyrenees.com/en/fischertourxsuperlight1112-p-48469.html
http://www.telemark-pyrenees.com/en/trabduofreerandolight1112-p-49021.html
Och ska du gå långt så skaffa en bindning med "free pivot" alltså turläge, t.ex. Voilé Switchback. Du sparar mycket energi på det sättet, även med telisar.

Senast ändrad:
Oldschool Telisar?
mountainbear sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Hmm.
Uttryckte mig nog lite oklart... Åsnes skidsortiment skulle passa mig som handsken!
Det jag menade var snarare "hårda" pjäxor. Det är inte den typen av åkning jag är ute efter.
Vill gärna ha ett par mjuka, varma och sköna pjäxor.

Läderpjäxor/kängor, kabelbindning, Åsnesskidor? Känns som en bra kombo?
Åsnesskidor kan vara en bra kombo. Finns båda modeller de som har enkelspann som behöver hudar vid brantare partier uppför samt de som har dubbelspann och kan vallas för fäste som stannar kvar. Stålkanter ja.

Beroende på din svängteknik går det att hantera skidorna utför med Telemarkstekniken men farten blir saktare än med stabilare skidor eftersom att de lyssnar inte lika bra på kommandon som alpina skidor gör. Med kängor/pjäxor med extra vriststöd blir utförsåkningen stabilare än med andra turpjäxor. På platten fungerar de bra i terräng som skogar, åkrar och annan ojämnt underlag.

Oldschool Telisar?
Sådär, en tur över hardangervidda är avklarad med telisskidor, r8 och t4 pjäxor. Funkade fint förutom att pjäxorna var i varmaste laget för min del, vi hade bitvis 10 grader varmt.
2 av de andra körde på åsnesskidor med rottefella bc magnum bindningar och kraftiga goretex-kängor från garmont. Det funkade alldeles utmärkt det med, fin komfort i pjäxorna och var smidiga att gå på platten med. Lite klagomål på att skidorna var lite för mjuka: böjde sig mycket i slasksnön vi hade. Sen är det givetvis inte lika stabilt nerför som min telisutrustning, men å andra sidan är det lättare och smidigare uppför.
Åsnes har för övrigt en väldigt smidig lösning för korta stighudar, den funkade riktigt bra.

Så i slutändan så funkade båda varianterna, man får bara prioritera vilka egenskaper som är viktigast.

Oldschool Telisar?
fransosen sa:
Sådär, en tur över hardangervidda är avklarad med telisskidor, r8 och t4 pjäxor. Funkade fint förutom att pjäxorna var i varmaste laget för min del, vi hade bitvis 10 grader varmt.
2 av de andra körde på åsnesskidor med rottefella bc magnum bindningar och kraftiga goretex-kängor från garmont. Det funkade alldeles utmärkt det med, fin komfort i pjäxorna och var smidiga att gå på platten med. Lite klagomål på att skidorna var lite för mjuka: böjde sig mycket i slasksnön vi hade. Sen är det givetvis inte lika stabilt nerför som min telisutrustning, men å andra sidan är det lättare och smidigare uppför.
Åsnes har för övrigt en väldigt smidig lösning för korta stighudar, den funkade riktigt bra.

Så i slutändan så funkade båda varianterna, man får bara prioritera vilka egenskaper som är viktigast.
Stort tack för den resumén!
Då måste jag börja fundera lite på pjäxor...
Jag har relativt breda fötter (ca 115mm), någon som har koll på vad man ska leta efter? Är helt införstådd med att jag måste "trycka" dom, men något bra utgångsläge?

En annan fråga, vilken bindning skulle ni rekommendera?

Som ni märker så har jag ingen vidare koll på telisutrustning, så all input mottages tacksamt!
Har randonné prylar, men det är ju inget för längre turande...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp