Oldschool trick

Cruff

Ny medlem
Oldschool trick
Är det ingen annan som tycker att det borde finnas ett tricklexion för oldschool trick? Kanske inte alltid så vackra trick men roliga...hehe

Oldschool trick
Kom just på en sak! Kan vi inte gemensamt hjälpa till att få fram ett oldschool tricklexikon genom räkna upp dem på den här tråden?

Oldschool trick
spread eagle KLASSIKER skitful och skitrolig.
beskrivning: du hoppar upp i luften med hjälp av ett hopp under luftfärden så kickar du ut benen ut sidorna oc eventuellt kör ner händerna emellan benen
jag är nästan säker på att alla här vet hur man gör en eagle men ändå!

Oldschool trick
Bra idé! Glöm inte att ge en bra beskrivning bara! switch 540, känner du kanske att du vill uppdatera din spread eagle med en beskrivning för alla new-school kids?

Mitt bidrag blir:

Twist - Snyggt stilrent trick som faktiskt fortfarande praktiseras i puckelpisten. Går till så att man vrider underkroppen och skidorna medan överkroppen är still. Ju fler vridningar man kan göra, desto snyggare är det... En trippel twist är därför ruskigt snyggt. Dock väldigt svårt att kontrollera... Släng sen gärna på en Spread på den och ngn bjuder dig på en öl!

Oldschool trick
Koschack, som en duffy och spread samtidigt, som att gå ner i spagat typ, snett frammåt och snett bakåt med fötterna, gärna vig om man ska göra det.

Helikoptern, ville du vara tuffast i backen på 80talet så snurra ett varv (360) och ha utsträckt kropp med armar utåt så att det bildar en helikopter!

Oldschool trick
Älgen: Sätt upp båda stavarna på huvudet under hoppet så du simulerar horn.
Ett väldigt bra bybörjar trick :)

Spelemannen: Använd stavarna för att simulera en fiol när du hoppar.
Väldigt svårt att göra stillrent och snyggt.

Näcken: Som spelemannen fast utan kläder.
Grymt uppskattat av alla med ett sinne för humor.
Dock inte av alla liftwaffe.

Oldschool trick
Eller ett trick som mina kompisar kom på.

Michael Jacksson grab.

Du kör benen åt sidorna (som en spread eagle) sen tar du tag med ena handen bakom huvudet så att axeln pekar utåt, sedan tar du tag om kuken å skriker "yeah" eller "aow!" gör detlänge så blir det "snyggast" jaglovar att folk kommer skratta =()

Oldschool trick
"riding the pony" kanske inget oldschooltrick men ändå högklassigt

ta båda stavarna i ena handen och stick in dom mellan benen, luta dig lite framåt och spanka dig själv med andra handen så har du gjort en äkta riding the pony =)

sen har vi "Das Elk" precis som ChamBenkeYxan sa fast jag tycker den blir snyggare om man lägger in en spread eagle med benen

Oldschool trick
Stavvolt!
Var ju en rejäl favorit på det glada 80-talet, precis som det låter använder man stavarna.
Man åker in med lagom fart till ett hopp och kör ner stavarna i kickern och sätter händerna längst upp på dom och sätter hela paket i magen och spänner magmusklerna utav helvete och får därigenom en framåtvolt med hjälp av stavarna! (OBS låter kanske omöjligt men jag lovar det är det inte)

Föresten vet någon vad det här tricket heter?: Du gör en spread fast med skidspetsarna riktade rakt upp och ner?

Oldschool trick
haha, ja jag med, jag förstår inte hur man ska komma med fart å sättaned staven i marken sen magen å allt lär göra ont om man prickar pungen :P

Oldschool trick
Kryss med handpålägg = mute med någon grab
Daffy = Dra ett ben fram och ett bak
Edit:
Ngn som vet vad en dubbeldaffy är?

Oldschool trick
mitt bidrag till utbildningen av dagens new school ungdom får bli: Backscratch

du viker upp benen så att bakre delen av skidan i princip petar dig i ryggen, (tänk tailgrab med skidorna paralellt o utan grab, o dessutom rakt bakåt) absolut snyggast om det görs på en monoski mot en solnedgång.

Oldschool trick
Varför inte prova det dödsföraktade tricket "Game Over".

Leta upp ett lagomstort gupp. Hoppa så att skidorna lättar. Korsa dom snabbt, för tillbaka skidorna och landa. För de riktigt våhalsiga utförs den i släpliften ;-)

Oldschool trick
vet inte om det e så gamalt men...

I luften, ta stavana i en hande ta dom mellan bena. ta stavarna bakom rygen med andra handen. släpp stavana med första handen. så tar du fram stavarna och delar dem lika med antalat händer, Landa...

Såg håtveit göra det här på nått klipp nånstans (tror det va nike:s hemsida) fast han drog trea samtidigt. jag tycker det e svårt som det är :p

Oldschool trick
Här är "mina" (dvs vad vi kallade dem när vi var små) tolkningar/versioner av tricken:

Spread-Eagel: Kallas även bara för Spread. Hoppa och bresa med skidorna i sidled, dvs skidorna ska ligga parallellt i backens riktning. Stavarna är ganska valfritt, men vi körde med att de skulle slåsihop ovanför huvudet och peka rakt ut.

Koshak: Som en spread, fast man ska ha skidorna framför sig. I hoppet så skickar man skidorna framför sig och bresar, det blir lite som att man sitter i luften i splitt. Stavarna ska antingen peka rakt mellan skidorna, eller rakt ned mellan benen.

Backscratcher: Kallas även för Backflash. I hoppet så lägger man skidorna så att bakdelen tar i ryggen och skidorna pekar rakt ned. Skidorna ska vara parallella och ihop. Starvarna höjer man över huvudet och vänder upp och ned, dvs spetsarna pekar upp mot himlen bakom/över huvudet.

Måsch: Vet inte om den heter detta, men det var vad vi kallade den. Samma som en Backscracher, men man bildar ett upp och nedvänt V med skidorna bakom ryggen.

Daffy: I hoppet så slänger man ena skidan framåt och den andra bakåt, dvs går nästan ut i spagat. Stavarna gör man omvänt med ovanför huvudet. Dvs om höger skida är fram så är vänster stav fram.

Dubbel Daffy: Samma som Daffy, men man gör en till åt det "andra" hållet i samma hopp. Dvs om man har höger skida fram och vänster bak i den första så har man vänster skida fram och höger skida bak i den efterföljande. Detta kan så klart ökas på till trippel och så vidare.

Alla dessa trick är snygga enligt mig, så när som på spread...

Oldschool trick
Mule kick. En sned backscratch. Vrider så att skidändarna kommer upp på utsidan axeln. Bör
kombineras med älgen. Akta så du inte trasslar fast skidorna i armhålan (been there).

Oldschool trick
Först o främst, tack för den här tråden! Jag var osäker på alla oldschooltricken innan.
Sen undrar jag vad som är skillnaden mellan en vanlig backflip och en oldschoolbackflip?

Oldschool trick
Man får ju inte glömma den gamla "Shifty"

Beskrivning: Man hoppar rakt och liksom vickar på skidorna fram och tillbaka och överkroppen åt motsatt håll. Som vanligt så är det coolare ju fler man gör.

Sen har vi ju "Quad Daffy" (såg den på extreme här om dagen)

Beskrivning: Har man läst tråden och/eller kollat de äldsta bliderna här på freeride så vet man hur den går till. Quad står däremot för 5

Tips: börja kicka så fort du lämnar kicken annar lär du aldrig klara skiten. Som vanligt är det högre coolhetsfaktor ju mer du tweakar skiten.

Screaming Seaman är ju bara för cool!:D

Beskrivning: Korsa benen på så sätt att du har t.ex vänsterskidan på höger sida i luften.

Tips: (gör inte tricket om du inte har mkt air, landar du med den så får du garanterat ont:P

Kosak har nämnts tidigare.

Beskrivning: sära på benen så mkt som möjligt och kör ner stavarna mellan bena.

Tack för mig!

Oldschool trick
Vad gäller den där stavvolt grejjen jag vet inte riktigt hur det går till för jag har aldrig sett någon göra det eller testat själv men jag har hört att egentligen ska man inte ens göra det i ett hopp utan bara på platta marken.

Oldschool trick
Måsch: Vet inte om den heter detta, men det var vad vi kallade den. Samma som en Backscracher, men man bildar ett upp och nedvänt V med skidorna bakom ryggen.

Den heter Ironkross

Annars är en front suiside riktigt oldscool (kallas ibland felaktigt för superman)
Dyk framåt från hoppet i full fart dyk så långt du vågar, sen gruppera till en snabb framåt volt och landa förhoppningsvis på skidorna.

Oldschool trick
har en bra bildserie på stavvolt, nån som vet hur ja kan fixa bilderna hit? är visst inte tillräckligt nörd..?

Oldschool trick
finns en typ av stavvolt som heter "rock´n roll" man sätt i stavarna med ca 60cm imellan, sätt stavhandtagen i magen, gå upp och väg jämt, sen slå en volt utan att stavarna välter framåt.

Tillbaka
Topp