olika systemkameror

jo_jibber

Ny medlem
olika systemkameror
börjar dra ihop sig till köp av min första systemkamera, kollat lite i trådarna här...utan att riktigt hitta det jag vill veta.

kommer fota skidor, lite cykel, vattensport och kanske nått annat. alltså objekt som rör på sig. och filmar den i full hd är det ett +

vad ska man tänka på? snappat upp någonting om antal fokuspunkter och bilder/sek. finns det mer man kan tänka på?

skulle gärna se att det kommer upp förslag på ett par olika modeller och märken.

har kollat lite på nikon och pentax men inte riktigt fastnatt för någon.

prisklass upp till 10k men ju billigare desto bättre. hehe.

tacksam för all hjälp och alla svar man kan få.

/ J.O

olika systemkameror
Jag var nyss i samma sits som du: ville ha en kamera för actionfoto. Dock sket jag i om den kunde filma. När du skjuter action vill du som du själv redan räknat ut, ha en rätt snabb kamera när vi snackar bilder per sekund och autofokus.

Mitt val blev en canon 40D. Dom ligger på ca 3500 spänn beg. och då har du alltså 6500 kvar till objektiven om din budget är på tio lök. Kamerahuset känns robust i handen; ingen plastleksak, och drar iväg 6,5 bps tror jag det var.

Jag fingrade på de där sonykamerorna, men de kändes som plastleksaker och framförallt så var det inte en riktig sökare, utan en liten jävla skärm man kolla på. Men dom e ju bra speccade. Dock en sjukt stor fördel med canon och nikon är att andrahandsmarknaden är riktigt fin. Mycket omsättning på grejerna.

Sen ska du tänka efter vad du vill ha för objektiv. Jag köpte ett canon 15-85mm/3,5-5,6, ett fast 50mm/1,8 och ett samyang 8mm/3,5 fisheye. De mest mångsidiga av dessa tre objektiv tycker jag nog är de två förstnämnda. Och jag kommer komplettera med ett canon 70-200/2,8 när jag hittar ett till rätt pris.

olika systemkameror
nu har jag fått ännu mer att tänka på, att det finns en beg marknad även för kameror och vad för objektiv man ska ha.
vet inte riktigt hur det är med beg marknad, känns som tryggast att köpa nytt?
tror inte jag kommer byta kamera heller förens den skär ihop totalt eller något hehe.

det är inte så att någon har några erfarenheter av pentax?

hur som helst fick jag ett par st till nu att spana in och fundera över.

fler alternativ mottages gärna även om objektiv. som är någorlunda heltäckande. att man kommer in på en bra start nivå utan att behöva byta och strula innan man ens lärt sig kameran.

Mvh

Tillbaka
Topp