Om Att Bli Känd ExtremsportsFilmare?

Hej!

Jag har svårt att komma på vilken karriär jag vill ha, men jag är rätt intresserad av att bli Filmfotograf för skidor/cykel.
Nu undrar jag hur man ska gå till väga med att få sälja sin egengjorda extremsports film.
vilka kontakter borde man ha och hur svårt är det? Kan man ens käna bra med pengar för att kunna försörja sig på det?

Skulle va jättesjysst om någon visste hur man gick till väga. (:

Mvh/ Daniel

Senast ändrad:
Fråga Mathias Fredriksson, dock är han fotograf, men det borde vara samma väg?! Annars så kollar du med Nate Abbott eller någon liknande storlirare. Tror de lever helt okej på det de gör!

Du kan ju alltid börja med att lägga upp lite edits på freeride. Det handlar bara om att få folk att veta vem du är lika mycket som talang. Om du inte syns finns du inte. Så är du duktig och lägger upp en edit här som får bra hype så är du väl på god väg trots att vägen är lång.

Förutom att filma och redigera mycket själv och lära känna andra duktiga personer som du kan lära av, är ett beprövat sätt att få praktik för ett produktionsbolag eller filmare. Skolpraktik, helst under en eftergymnasial utbildning under en längre tid. Många KY utbildningar har praktik i 10-20 veckor. Eller om man är arbetslös någon form av AMS-praktik.
Börja som runner och jobba dig upp. Ett par år som assistent, loggare mm för att till slut ta steget till att bli filmare/redigerare/regissör som står på egna ben.

//John

Skrev visst bara om praktik. Varför inte bara besöka någon och fråga om de har något behov av en runner/assistent eller något annat jobb. Ingen är duktig eller välkänd filmare från början. Vill påstå att alla har flera "hundår" bakom sig. Att lära känna och umgås duktiga personer som åker skidor, cyklar mtb mm hjälper också till. Resulterar säkert i fler tillfällen där du kan filma och till slut få ihop en bra show-reel som man till slut kan visa för andra tänkbara arbetsgivare/sponsorer/finasiärer.

//John

Tillbaka
Topp