Ont av pjäxor [Hjälp]

eriC1

Aktiv medlem
Ont av pjäxor [Hjälp]
NU är de så att jag har köpt ett par Teneighty Gun pjäxor.

Har åkt ungefär 5 dagar på dem och när man åker helt vanligt så är dem hyffsat uthärdliga, men så fort man hoppar å landar me lite, lite bakåtlut så gör de så ont i smalbenen att man håller på å svimmar.

Gör så ont att muskelkapaciteten bara domnar bort i benet så man kan inte stödja på det när man landar. JAg vet att pjäxan inte är den ultimata jibbpjäxan, men de borde ju gå att kunna landa utan att få så ont. Kan tillägas att jag har jäkligt känsliga smalben efter diverse cykelpedaler osv. Men man vill ju kunna åka ändå.

Vet att pjäxan tar ett tag att åka in, men dehär känns nästan för mkt för att de ska kunna bli skönt igen.

Någon som vet vad man kan göra? Är de bara att bita ihop å åka vidare, eller man kanske ska spänna pjäxorna ännu hårdare och ha tjockare skidstrumpor.
Alternativt är ju att man ser till att göra saker där man bara landar fakie, för då göra inte ont.

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
åk in dem och skaffa boosterstraps. kvarstår problemet gå till en butik med kunnig bootfitter typ alpint o dyl och få dem fixade.

annars beställt tid/ordna en remiss till ortopeden....

Ont av pjäxor [Hjälp]
eller så hittar du några sköna små smidiga benskydd eller något och så åker du in dom så tror jag de ska bli bra =)

Ont av pjäxor [Hjälp]
Du menar alltså att du får ont i smalbenen (=underbenets framsida) när du landar med BAKvikt?Förstår jag det hela rätt?

I så fall tror jag att det förutom överkänsliga smalben beror på att du sitter för dåligt fast i pjäxorna. Boosterstrap kan hjälpa, men kolla också storleken på pjäxan.

Rakning hjälper mycket riktigt mot viss typ av smabensproblem (och då menar jag inte problem med just oönskad behåring utan problem vid skidåkning). Träning hjälper också (men bygger upp de muskler som sitter runt smalbenet. Likaså hjälper det att härdas (jämför med hur din bakdel känns när det fått frottera sig med cykelsadeln efter en längre tids uppehåll).

Ont av pjäxor [Hjälp]
jag hade exakt samma problem förra vintern det gäller att ställa in flexen på pjäxorna och skaffa dämpande sulor då kommer problemen snart att försvinna.
Men det är också mycket viktigt med stretcing och masering gå till en massör och be om rå d Lycka till!

Ont av pjäxor [Hjälp]
Svårt att massera smalbenen bara, men tack för alla bra tips :)
Boosterstrap, är de nån extra rem som är extra stor eller vad?

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
jag hade också det problemet förut. det åtgärdade jag med att dra åt remmen lite högre upp, och hårdare än tidigare, så att det inte glappade alls. då fick jag inte ont nånting

Ont av pjäxor [Hjälp]
Sluta landa i bakvikt så försvinner antagligen problemet. Antagligen har det inte alls med pjäxan att göra. Det går att träna upp benets framsida så kan man minska detta problemet också. Raka smalbena och använda ZON-kräm kan man ju också göra.

Ont av pjäxor [Hjälp]
svårt att tro på dedär me att raka benen hjälper. men fan man har själv ont också så ja tror jag gör det :D kan se lite lustigt ut men fan samma

Ont av pjäxor [Hjälp]
Boosterstrap är ett varumärke på en rem som delvis är elastisk. Den håller innerskon hårdare fast mot pjäxans bakdel och många gillar känslan detta ger.

Ont av pjäxor [Hjälp]
Blackriverpaint sa:
Sluta landa i bakvikt så försvinner antagligen problemet. Antagligen har det inte alls med pjäxan att göra. Det går att träna upp benets framsida så kan man minska detta problemet också. Raka smalbena och använda ZON-kräm kan man ju också göra.
Det har garanterat inget med pjäxorna att göra. Har samma pjäxa, Gun, och det är bara flexen som skiljer den mot den rena parkpjäxan, Foilen, allt annat är lika, förrutom att Gun har mycket bättre passform. Så för tyngre parkåkare är Gun ett mycket bättre val än Foil. Så det är det som sticker upp ur pjäxorna som är fel... ;-)

Ont av pjäxor [Hjälp]
vaxa, det är hårsäckarna som iriterar å sen så växer håret fram så fort om man rakar bättre med vaxning + att det blir snyggare;O

Ont av pjäxor [Hjälp]
Carled sa:
Blackriverpaint sa:
Det har garanterat inget med pjäxorna att göra. Har samma pjäxa, Gun, och det är bara flexen som skiljer den mot den rena parkpjäxan, Foilen, allt annat är lika, förrutom att Gun har mycket bättre passform. Så för tyngre parkåkare är Gun ett mycket bättre val än Foil. Så det är det som sticker upp ur pjäxorna som är fel... ;-)
Det kan mycket väl ha med pjäxorna att göra. Även om det är en bra pjäxa kan han köpt en för stor storlek

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
de kan också bero på att de är för hårda för dig så mitt förslag är att köpa ett par mjukare pjäxor de funkade för mig

Ont av pjäxor [Hjälp]
Tjena, jaag har precis samma problem som du, jag råka oxå ha en tråd om detta besvär,. och de du möjligt vis har är Benhinne inflammation som jag då har.,

(tack till AlwaysCrash som hitta denna information om Benhinneinflammation)

Benhinneinflammation i t.ex. underbenet är en vanlig åkomma, speciellt bland idrottare
som byter underlag vår och höst och som ändrar teknik, skotyp m.m. Intensiv träning på hårt
underlag och försummelse av stretching kan ge benhinneinflammation, speciellt vintertid. Löpare
som springer på tå eller med fötterna utåtriktade samt friidrottare som använder spikskor kan
också få benhinneinflammation. Dålig uppbyggnad av fotvalven kan möjligen bidra till att denna
skada uppstår.

Symtom:
- Vid ansträngning känner idrottaren smärta framförallt på insidan av skenbenet, men även på
dess utsida. Vid ökad belastning på kroppsdelen blir smärtan intensivare.
- Lokal ömhet och svullnad känns längs den främre, inre skenbenskanten.

Åtgärd:
Under akutstadiet rekommenderas vila och ev. antiinflammatoriska medel. Den
fysiska konditionen kan upprätthållas genom alternativ träning t.ex cykling (utan fotledsrörelser)
Vid återgång till löpträning bör byte av underlag ske succesivt med anpassad träningsintensitet.
Kontakta oss på ett tidigt stadium för avlastning med ortopediska inlägg och skoråd.

annars kan du kika in på min tråd om jag lagt upp och se om du hittar nå bra tips!.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36694

Eller en annan bra tråd jag hitta.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=11772

/ O

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
Carled sa:
Blackriverpaint sa:
Haha nej nu har du fel.

Gun är i princip en Falcon-pjäxa me dämpad sula, alltså en ren race-pjäxa med dämpad sula. Så långt från en Foilpjäxa man kan komma tycker jag, har provat den och det är som natt och dag mot Gun.

Angående storleken så är min fot längre än pjäxans innermått, så jag tror nog inte den är för stor.

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
Låter faktiskt som den är för stor :D, eller så har du världens smalaste underben.
Precis som som du sa så bygger Gun skon på falconen som är salomons butiksracer.
Och den tycker jag med mina hyfsat smala vader är helt perfekt i just runt vaden i volym, har inte provat någon pjäxa med så smal passform uppe vid benet (förutom riktiga WC skor)

Försök att lösa problemet med hjälp av att justera spännena, funkar inte det köp en neopren strumpa eller liknande som fyller ut skon i skaftet eller boosterstraps, du måste helt enkelt få den tight vid smalbenet.

Vad mätte du foten på för mall?

Senast ändrad:
Ont av pjäxor [Hjälp]
jaa hade samma problem med mina förra pjäxor å då var de pjäxan som var en tävlings pjäxa och sen bytte jag till Head S8 som funkar utmärkt så de kan va pjäxan ibland med men gå till alpin garaget dom har stenkoll och kan hjälpa dig

Tillbaka
Topp