Ont i fötterna av släplift...

antonnorr

Ny medlem
Har ett problem som jag skulle vilja bli av med. Får grymt ont i fötterna när jag åker släplift. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan men det är ungefär som en kombination av kramp, domningar och ren smärta. Det gör helt enkelt jäkligt ont. Det händer mer eller mindre direkt jag ställer mig i liften och det ända sätt jag kan bli av med det är att ta av pjäxorna.

Har formgjutna pjäxor med formgjuten sula som dessutom blivit lästrade(?) för att de ska bli ännu bredare, har nämligen väldigt breda fötter. Trots detta så har jag inte blivit av med problemet. Skidorna jag använder är ett par år gamla fischer som är 170 cm långa, dessutom är de rätt mjuka. Tycker dock inte detta borde påverka liftåkande...

Någon som har någon idé för hur jag ska bli av med smärtan?

Haha rätt breda tror jag, men har inget problem i åkning eller så, bara i lift. Det är det jag inte riktigt förstår. Hade det berott på mina fötter tycker jag att jag borde känt det hela tiden, eller?:)

Antagligen så uppstår väl problemet av att du trycker ut dina fötter när du står still med tryck på sulan under en längre tid. Rent logiskt borde ju det kunna orsaka kramp med en konstant belastning av nåt slag. När du åker så rör du ju foten lite granna hela tiden...

Åk med någon som har samma tyngd som du, samma längd och kolla att bygeln inte sned. Ta sittliften eller amputera benen:D så försvinner kanske problemet.

Koste sa:
Åk med någon som har samma tyngd som du, samma längd och kolla att bygeln inte sned. Ta sittliften eller amputera benen:D så försvinner kanske problemet.
Precis..åker du med någon som är mycket längre måste du stå emot hela tiden och det är sjukt jobbigt. Dock påverkar den "smärtan" endast ena benet (det du trycker ifrån med).

Testa att hänga på stavarna. Det hjälper ganska bra. Du varsin stav i varsin bindning (lilla glappen mellan pjäxa pch bindning). Sen hänger du dig ovanpå med en stav i varje armhåla. På så sätt belastar du stavarna och alltså avlastar du dina fötter. Låter kanske knasigt, men testa. Funkar som sagt för mig.

knäpp upp alla spännen varenda gång du åker lift. om du fortfarande får ont då kanske problemet har med någonting annat än pjäxan att göra? eller att formgjutningen vart fel?

Spänn pjuxen lite hårdare då du åker, och spänn altid upp alla spännena i liften. Gör du redan det har jag faktiskt svårt att se vad problemet kan vara.

Ja, har du inte knäppt upp pjäxorna så är det inte speciellt konstigt att du har ont. Jag kör alltid uppknäppt i alla liftar plus "stavknepet" om jag är i en släplift.

Segt att varje gång behöva köra stav-knep och uppknäppta pjäxor. Är det verkligen så vanligt eller har ni bara för stora pjäxor egentligen? :O

Knäpper alltid upp i lift så det är inte därför. Att blita ihop är omöjligt, därför jag ber er om råd :)

Köpte pjäxorna på Inter Sport för två år sedan, det e ett par salomon (vet inte exakt vad de kallas, och just nu är de 20 mil från mig så kan inte kolla) och sulan köpte jag också på Inter Sport, har dock ingen aning om ved det är för sula...

Jag skulle tippa på att sulan är felkonstruerad och ger din fot ett felaktigt valv, vilket medför kramp. Har du alltid haft detta problemet? Uppdagar det sig om du inte åker lift och bara står i pjäxan (knäppt)?

Jag tror också att valvet är fel alternativt att pjäxan är för smal nertill (den båtformade delen av skon) och därmed stryps blodflödet när du står upprätt med tyngd på fötterna.

Jag råkade ut för en liknande sak trots formgjutna sulor. Problemet då var att sulorna bucklade sig i skon då de var för stora/breda och inte fick plats. När de skar bort lite på ytterkanterna av sulorna var problemet löst.

Sulan gjorde jag förra året och det kändes som att den hjälpt, det kan ju varit en placeboeffekt men har ändå svårt att tro att sulan skulle vara fel... Vilken är den "båtformade" delen? förstår inte det riktigt och vad kan man göra åt det isf? Problemet är nästintill endast i liften alltså inte när jag bara står. Ibland räcker det att jag bara står om jag har skidorna på, aldrig när jag bara går runt i pjäxorna...

Det låter ju helt klart som att det har något att göra med din fot när du slappnar av. Oftast blir ju foten just bredare när du inte spänner den! Går du eller åker så kommer du spänna foten. Därför om man har ont och står i en liftkö kan det hjälpa att knäppa av sig skidorna och hoppa lite eller nåt.

Annars har jag inga direkta hjälpmedel, har du redan lästrat så... Införskaffa en riktigt formgjuten sula, men det tyckte jag någonstans jag läste att det redan fanns!

Hade samma problem fast när jag åker skridskor och alla "Kramper" försvann när jag skaffade formgjutna sulor. (Jag är bandy spelare)
Gör form gjutna fotsulor för de "kramp"känslorna är att dina fötter spänner sig och de kan inte slappna av för att du har ojämt tryck över sulan. :)

confortable sulorna står i en klass för sig.
Kostar mera men det är de värda
Säljs lite överallt i de lite bättre skidbutikerna

Har haft liknande problem. Löste det genom att klippa ut en liten bit papp (1mm) och lägga den under hålfoten. Mitt problem var nämligen att fötterna pekade aningen inåt, dvs att alldeles för mycket tryck hamnade i en linje mellan stortå och insida häl.

Detta är förstås superduper-budgetlösningen som funkade för mig. Skulle nog rekommendera att både du och jag gör en "Gör om, Gör rätt" på bootfiten..

Snödjup

Tillbaka
Topp