Ont i vänster knä och vill låsa sig.

Albertwerner

Ny medlem
Hej för lite mer än två år sen så halka jag på en is fläck. Fick en hård smäll i knät blev ett jack. Och har ont i sidan av knät och det vill låsa sig ofta. Får ont när jag ska böja knät känns även vid knävecket. Kan det va att nåt är trasigt i knät? Har bara fått mer och mer ont i det. Är glad för svar.

Senast ändrad:
Har du varit till läkare? Jag tog sönder min menisk för några år sedan och det kändes precis som du beskriver fast på framsidan av knäet. Det tog ca 1år innan det var bra igen och nu är det ca 98% bra.
Men ja...läkare är att rekommendera.

Låter väldigt likt det jag fick när jag skulle vara sådär häftig under en sittlift och landade kast.
Satt jag på huk gjorde det väldigt ont och låste sig kraftigt. Kändes på sidan/baksidan av knät.
Efter att låtit det vila någon månad körde jag mycket kask rask (http://www.kaskofsweden.com/training) program 1, tills jag fått lite bättre stabilitet i musklerna kring. Ett år senare la jag om till marklyft och knäböj, nu är det helt rehabiliterat. Men gå till en läkare så vet du vad som gäller, har du samma skada som jag finns det hopp i alla fall!

Okej. Men finns det risk för opration av en sån skada. Ska till läkaren på fredag kl 9 jag har både ont på sidan knät och fram till vid knät.

Senast ändrad:
Och när min kille klämde på sidorna av knät så gjorde väldigt ont just där.

Smärta på sidan av knäet som uppstår när man trycker där underben och lårben möts är en klockren beskrivning på en meniskskada (har pajjat båda mina så...). Detta i kombination med låsningar gör att läkaren troligen 100 % kommer bedöma det som meniskskada och boka in magnetröntgen. Beroende på problemen du får av det så opererar man antingen genom titthål eller kör rehab. Jag har opererat mitt ena knä och det andra räckte det med rehab. Båda är helt återställda.

Okej. Jag har haft problem länge med knät och det gör ont i böjt läge så jAg får sträcka ut det. Gör även ont då. Har haft så i över två år. Får ont när jag cyklar och jobbar har ett jobb som innebär att gå mycket. Eftersom jag är i en Ica butik.

Senast ändrad:
Det blev nåt i knät för en stund sen så jag fick jätte ont i knät fram till och låste sig går inte ha benet böjt just nu. Plus att det gör jätte ont nu.

Senast ändrad:
Låter definitivt som ett menisk-problem. Bara orden "låsning i knät" borde räcka för att din läkares ryggmärgsreflex går till samma tanke som flera tidigare nämnt i tråden. Då du ska till läkaren se till att denne antingen ger dig en remiss direkt till ortoped/idrottsmedicinare samt en MR för att konstatera, eller att denne bara kör en knästatus för att själv kolla.
Ingenting som inte går att fixa, men tar som många nämnt tidigare ett bra tag och kan innebära operation beroende på hur det ser ut inuti knät.

Okej. Den sista tiden nu har det bli IT som låsning i knät på jobbet och gör ont. Och efter det som blev tidigar idag så känns det inte bra. Jag hoppas på mangnetrögen och att dom fixar det med operation om det skulle va så.

Hej!
Har inte läst svaren, kanske står dubbelt.

Jag har haft samma problem, med största sannolikhet så är din meniskel skadad.
Tänk dig att sen är fransad i kanterna och att dessa fransar ibland viker sig dubbelt, då låser sig knät.

Stå på balansbräda och gör rehab så ska du se att det blir bra tills pudret kommer.

Okej. Ska till läkaren på fredag. Mad menar du med pudret?

Är det knät som gör ont och låser sig. Mitt vänstra knä

Har du ont och känner att det blir värre bör du inte vänta på en läkartid utan gå direkt till akutmottagningen.

Okej. Ont har jag och min mamma tycker det ser svullet ut. När jag skicka en bild till hon. Jag vet inte vad dom gör på akuten med knät om jag åker dit. Om dom opererar det då eller vad dom gör.

Senast ändrad:
Nån som bet vad dom gör på akuten med ett knä som gör ont och låser sig? Om dom rögar det på en gång och opererar det?

För det första är det svårt att se om det är svullet utan en bild på andra knät. På sin höjd kommer de att göra en röntgenundersökning men troligtvis så kommer du få en annan tid för det.

Mindsex sa:
Har du ont och känner att det blir värre bör du inte vänta på en läkartid utan gå direkt till akutmottagningen.
Op berättar att det hände för två år sen så rekommendationen att söka akut blir lite märklig. för det första så kommer hon mest sannolikt att få sitta och vänta en hel del eftersom andra faktiskt har akuta ärenden och för det andra så är det galet att ta akutresurser till detta. Rätt vårdnivå i det här fallet är att invänta läkarbesöket på fredag (har op kunnat vänta två år innan hjälp söks så blir det sannolikt inte värre på ytterligare en vecka).

Misstänker f ö att det inte är helt många här inne på fr.se som har bättre möjlighet att klura ut problemet än den läkare som op ska träffa, så alla andra tips och råd än att gå till utbildad personal känns tyvärr lite tveksamma. Ja, det låter som att det kan vara menisken men även en del annat och det är omöjligt att säga utan att göra en del undersökningar.

//Jens

Är mitt högra knä som inte gör ont och låser sig. Jag har försökt med sjukgymnast och det hjälpte inte. Har sökt hjälp tidigare när det hände men dom gjorde inte så mycket åt det och inge blev bättre efter det.

Senast ändrad:
Det gör ont när jag rör mig mycket. Cyklat går mycket

Bild på båda knäna. Hoppas det syns nåt är det vänstra knät som gör ont och låser sig.

Senast ändrad:
Även det säkert hänger några här med riktigt medicinsk utbildning tror jag vi kommit till gränsen för vad diagnos över internet klarar. Det råder ju ingen tvekan om att det är något fel med knät och att en läkare borde titta över det, gärna med magnetröntgen. När du väl får en diagnos finns det säkert några som varit med om liknande som kan ge lite info om hur det gick för dem. Tillsvidare tror jag bara du ska ta det lugnt med knät och vänta på vad läkaren säger...

Senast ändrad:
okej. Om det knäcker till när man sträcker ut benet. Och sitter jag för länge blir jag stel i knät.

Senast ändrad:
Kan säga att idag på morgonen var det som att mitt nänsta knä höll på att vika sig.

Tillbaka
Topp