Opassande skidor!?!?

Knastrar

Ny medlem
Opassande skidor!?!?
Tänkte fråga er som är lite mer haj på skidor då jag inte kan mycket själv.l

Åkte mycket skidor som yngre men nu var det ett bra tag sedan sist...
Hyrde ett skidor idag för att åka. Blev uppriktigt sagt väldigt besviken, så här kändes det inte förut!

jag är 175 cm och väger 65 kg. Skidorna var 150 cm. Jag har lite bristande kunskaper och litar på personalen, men visst måste dessa vara väldigt korta?
Dessutom var det svårt att styra och släppte jag på det minsta fladdrade de som bara den, det kändes som jag skulle ramla över dem, vilket jag pinsamt nog också gjorde ett par gånger.

Att de fladdrade så mycket och att jag knappt kunde styra dem, beror det på längden på skidorna, hurdana de är (hårda, mjuka osv...) eller på att jag är för dålig!?

Opassande skidor!?!?
Mycket korta skidor. Det finns dock alla slags skidor, så gärna lite mer info...

Om det är mycket länge sen du åkte, alltså före carvingtiden, så kanske skidorna hade uppfört sig helt annorlunda om du satte i kanten. Om det var ett par pistskidor med kort radie så finns det korta sådana som går som tåget så länge man kantar ordenligt, men åker man rakt fram så känns de fladdriga, särskilt om man jämför med gamla "spett".

Senast ändrad:
Opassande skidor!?!?
Jag utgår från att det var standard allround-uthyrningsskidor och då är 150cm riktigt kort för dig.
Antingen har de gjort en missbedömning av dig bara, eller så har de kanske varit torsk på skidor i rätt längd.
Du skulle nog haft en sisådär 165cm, +/- 5cm kanske.

Som SSyk skriver ovan - med fel teknik blir många riktigt stabila carvinglagg nervösa. Stabiliteten kommer när man hittar skäret och slutar sladda.

Därtill brukar standard uthyrningsskidor inte vara sådär superhäftiga. Ofta helt OK skidor, men knappast det vassaste som finns.

Opassande skidor!?!?
Som ovanstående talare så kan olika typer av skidor vara olika långa men 150 låter väldigt kort i de flesta fall med undantag för snowblades, då de nog får räknas som lite väl långa.

Jag håller med Nojlas och säger att runt 165 skulle passa dig.
Att det är svårt att styra borde inte bero på längden då korta skidor oftast är lättare att styra än långa.
Fladdrandet däremot beror sannolikt på längden men kanske även på bristande teknik.

Rätta mig om jag har fel men "vanliga" uthyrningsskidor ska väl inte vara 'väldigt stabila och bli nervösa vid sladdande'. Enligt mig (som skidlärare och med erfarenhet i skiduthyrningen) ska en uthyrningsskida till svenssonturisten vara lättåkt och inte alls en rå-carver.
Söker man något annat finns det förmodligen avancerade paket att hyra.
Förstårligt är att du litar på personalen och i detta fall låter det som att denne hade fel.

Senast ändrad:
Opassande skidor!?!?
Tack så väldigt mycket för era svar!

Jag måste erkänna att denna person i personalen kändes lite osäker på det mesta, och i allmänhet ganska flummig.
Jag frågade om skidorna inte var för korta men han hummade något om att de var snudd på för långa..? Aja, struntsamma. Skidorna var av märket dynastar och det verkade egentligen inte vara något fel på dom först, förrän jag skulle försöka släppa på lite... De gjorde mig riktigt besvikna.

Överväger att åka och prova på nytt men att hyra skidorna på ett annat ställe...

Tillbaka
Topp