[OS] Niklas Mattsson - Slopestyle

JonBogero

Ny medlem
Niklas Mattsson tog sig till finalen av herrarnas slopestyle på bräda.
Ett stort grattis till Niklas som överraskade. Vinnare av första heatet blev inte helt oväntat Markus Kleveland som såg oförskämt övertygande ut igen. Seb Toots som knep 3:e platsen såg också stabil ut även om han missade i sista åket, han kommer ha mer att ge.

Nu ser vi fram mot finalen och håller tummarna för Niklas.

JonBogero

Ny medlem
Intressant, jag är medlem på ett fantastiskt forum som heter Happyride.se, för er som inte är bekanta med den sidan så kan jag berätta att det handlar om cykling, all typ av cykling.
Happyride är ett fantastiskt forum där intresserade personer har möjlighet att diskutera allt som har med ämnet att göra. T.ex så har vissa av våra toppidrottare egna sidor där man kan diskutera deras bedrifter, ge dem lyckönskningar, beröm m.m.

Nu har vi ett inlägg här på freeride.se som handlar om att en av våra olympier har överraskat stort och tagit sig till nattens final i Slopestyle. Han har gjort en superbedrift utifrån sin förmåga och inte ETT ORD yppas om detta. Skärpning i ledet och lägg in era lyckönskningar till grabben snarast. Visa att vi utförsåkare inte är sämre än cyklisterna.

//Väl mött!, Jonny

JanN

Ny medlem
Kul med överaskning och finalplats! Tror inte att svensk media riktigt fattar hur stort det är...med tanke på att snowboard haft mest TV publik under de senaste spelen, får man rejält med exposure.

Värdiga finalister, men inte så bra med 8pers från Norge och Canada..vore bra med större spridning mellan länder.

På tal om OS, en kontroversiell artikel/åsikt som kanske intresserar:

https://onboardmag.com/features/talking-points/olympics-revolution-will-be-televised.html#FrWHWLqf5hBAKBHc.97

Senast ändrad:

JonBogero

Ny medlem
JanN sa:
Kul med överaskning och finalplats! Tror inte att svensk media riktigt fattar hur stort det är...med tanke på att snowboard haft mest TV publik under de senaste spelen, får man rejält med exposure.

Värdiga finalister, men inte så bra med 8pers från Norge och Canada..vore bra med större spridning mellan länder.

På tal om OS, en kontroversiell artikel/åsikt som kanske intresserar:

https://onboardmag.com/features/talking-points/olympics-revolution-will-be-televised.html#FrWHWLqf5hBAKBHc.97
Nej svensk media och kanske t.o.m Sverige överlag verkar inte vara allt för intresserad av denna underbara sport. SVT har gjort lite försök med bl.a X-games tidigare (vilket dock inkluderar andra sporter med) men annars verkar det vara svalt. Det lev större rubriker gällande stackars Måns Hedbergs krasch än vad det blev gällande Mattssons otroligt överraskande avancemang.

Att just Norge och Kanade är överrepresenterade är inte någon överraskning som det ser ut idag, det är bara Chris Corning och Kyle Mack som jag kan sakna i finalen, resten är helt rättvist vidare.

Det är en intressant artikel, jag har själv suttit och spekulerat i vad som kan göra snowboardsporten större, problemet idag kontra när jag var ung är att det känns helt omöjligt att bli en bra tävlingsåkare, eliten har helt enkelt dragit ifrån för mycket, kanske pga OS som pressar på utvecklingen för hårt samt att kulturen i sporten inte får det utrymmet som den en gång hade.

Ludd_3

Medlem
Ja fy fan grattis Niklas. Vilken bedrift .
Problemet som jag ser det är att att det e en bedömningssport. Tror det hade vart populärare om dom hoppat längdhopp på bräda eller höjdhopp kanske. My 2 cents.
Men jo grattis Niklas.!!!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
JonBogero sa:
Det räckte inte hela vägen men att köra en OS-final i slopestyle är stort. :)
Lite enig och lite oenig. Final i Xgames är det största... Och så är det en del till tävlingar som är hängt rankade... I OS så är det ju faktiskt max fyra från varje land.

JonBogero

Ny medlem
Men nu var det bara Yuki Kadono och vår skadade Sven Thorgren från den absoluta toppen som inte var med i OS, det kunde inte vara ett bättre startfält. OS har blivit tokigt stort.

unsuspected

Aktiv medlem
Åker bräda själv sen 20+ år men har aldrig riktigt varit intresserad av just freestyle tävlingar. Såg OS i Nagano -98 första gången snowboard var med. Minns att sändningarna började vid kl 3-4 på morgonen och höll på till precis att en hann i väg till skolan. Var väl där och då snowboard som tävlingsform dog lite för mig. Boardercross(som nu mera heter skicross snowboard va fan!) och speciellt banked slalom är tävlingar som för mig väcker en helt ny nyfikenhet. Är därför jag inte tittar på OS, x-games osv. En 1440 någonting gör mig bara snurrig. Låter nu kanske som en gammal stofil men börjar faktiskt närma mig 40...
Lämnar ämnet med en bild Terje postade på sin insta

sailortrash

Ny medlem
Ha ha faan va drygt... ja inte lär branschen haka på OS när legenderna har den attityden..

OS ÄR JU HELT GENOMRUTTET!! Bara massa dopingskit, politik och korruption rakt igenom. Jag fattar att branschen håller sig utanför, samtidigt som jag fattar att unga talanger vill ha pengarna. Fan va bra de blivit kidsen, nivån är ju extremt hög. Jag minns när 1080 var ”teoretiskt möjligt”...

Samtidigt undrar man ju om det är snowboard eller trampolin/gymnastik man tittar på ibland...

linder

Aktiv medlem
aderhage sa:
@JonBogero Visas det på något svensk tv-kanal? Hittar inget.
OS har visats på Kanal 5 och deras online utbud, tydligen kostade det bara ~70kr för en månad så hade man vetat det från början hade man ju kollat på det mesta :p

aderhage

Ny medlem
johan sa:
aderhage sa:
@JonBogero Visas det på något svensk tv-kanal? Hittar inget.
Förutom dplay.se för 79:-/mån visas det även på Eurosport.se där de har gratis prova på abonnemang de första fem dagarna.

Niklas kör Big Air finalen på natten till lördag.
Lördag (24 feb) kl 02.00 Snowboard (h) big air, final

Alla tv-tider hittar ni här:
https://www.freeride.se/hela-os-programmet-2018/

Heja heja Niklas!
Ahh, jag har dplay och gick igenom kanalerna när han skrev att det strax var dags för final utan att hitta något. Tack för utförligt svar! ?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp