Österrike barnfamilj carving/snowboard + längskidor!

malvashusse

Ny medlem
Vart skall man åka med familjen våren 2006? Vi är 2 familjer som skall åka. Barn i åldrarna 6-11. Alla åker ganska bra eller bra gärna plats med halfpipe od, hittills ingen som åker offpist. En av de vuxna vill dock helst bara åka på längden. Några bra tips? Bra om man slipper ta sig runt till olika byar.
MVH

Megeve är rätt trevligt, väldigt barnapassad och knappt någon bra offpist åking där har dom också någon/några längdskids banor men det är rätt dyrt dock.

Zell Am Zee är trevligt men oxå Valmorel vad jag förstått... Men half pipe vet i fasen om de har..

Jeppan: I Megève finns massvis med bra offpist-åkning. Exempelvis från toppen på Mont-Joly har du väldigt mycket möjligheter, särskilt om du kan tänka dig att gå en bit. Däremot stämmer det bra att det är hyggligt barnanpassat och mest fransoser med för mycket pengar som åker dit. Pistningen av backarna är riktigt bra för att vara Frankrike och konkurrensen om lössnön är minimal.

Men nu var det väl nåt ställe i Österrike med möjlighet till halvrörsåkning och längd som frågan gällde? Senast jag kollade låg Megève i Frankrike och jag såg inget halvrör där denna säsongen. Helrör och helvilda fransyskor finns det däremot gott om om man nu är intresserad av sånt.

Saas Fee har allt ni letar efter...pipe, breda pister och längdspår...perfekt familjeort!!! Vackert som satan och
bilfritt!!! Idyllisk alpstad med enorma glaciärer!!!

säger det samma om min tråd.. jo men tanke på att dom har barn på 6-11 så finns det kankse "offpist" som passar dom ? eller gör dom snöskor i storlek 32?

Hej testa området som österrikarna skälva åker med sina barnfamiljer Flacha, Wagrain, Saschense eller tessta lite häftigare Silverretta nova, Hochjoch, i Montofondalen mvh roland

Zillertal har en massa småbyar och massvis med bra åkning och parker. Nere i dalen i den stora byn Mayerhofen finns färdigpistade längdåkningsspår, shopping, barer, discon, afterskier och caféer i bästa Wienerstil. Det finns mycket och bra kommunikationer till alla olika liftsystem, både skidbussar och ett smalspår, som är gratis om man har ett "superski pass" som täcker alla skidsystem värda att nämna i dalen.

http://www.zillertal.at/en/e_inhalt.php

Hej, håller helt med Helium, Zillertal är dalen ni skall leta, ex boende i Hippach, o åka på systemet runt Mayrhofen, stort system där jag själv växte upp på skidorna och där det finns allt att önska för alla kategoriers åkare. Annars ett trevligt system är "Zillertal Arena", som är ett stort sammanbyggt system som startar i Zillertal och som går in i en dal österut. Byar som Köningsleiten, Gerlos mm är perfekta, se dock upp med v. 8 & 9, en massa holländare i Gerlos, Köningsleiten är då att föredra. www.gerlos.at

Runt Innsbruck finns även väldigt bra åkning, Vill ni ha lite mindre ställe men som dock har bra åkning för barn mm, bara röda o blå pister är www.axamer-lizum.at ett alternativ. Axamer Lizum håller även måttet, de har stått för OS 2 ggr, 64 & 72 så backarna är bra. Seefeld är kanske ännu mer o föredra med tanke på längåkaren. Seefeld är snösäkert, mysigt och har väldigt mkt längåkningsspår o erbjuda. Ett annat alternativ är www.stubaier-gletscher.com, en perfekt glaciär, utsedd till aplernas bästa resort 2004, 45min söder om innsbruck, i närheten av Brenner passet, då kan du bo i byar som "neustift" 15 min med gratis buss från glaciären, bra längspår, o allt man kan önska sig av åkning. "Schlick 2000" är ännu ett alternativ i samma dal som Stubaier glaciären. Byn heter då Fulpmes. sök lite på internet så finner du nog nåt bra. MVH / Christian

Tillbaka
Topp