Österrike - Var är the place to be?

Billie

Ny medlem
Hola!

Jag och tre kompisar ska på äventyr (någonstans) i Österrike v.13-14, men har inte bestämt oss helt var detta ska ske exakt. Vi är inga veteraner i sammanhanget, då få åk har skett utanför Sveriges små fjäll.

Alla fyra lever för brädan, älskar puder och fiskar nya upplevelser. Samtidigt är vi rätt haj på festandet och åker gärna till ett ställe med lite liv.

Tips på det?

Vi tänkte även försöka hitta en OK hostel att bo på, om någon har erfarenhet av det också :D

Bad Gastein! Där finns lättillgänglig off-pist och fest varje kväll! Är ju såklart ingen garanti på att det kommer finnas jättemycket snö just den veckan (förra året var snöfattig överallt i alperna men den mesta snö som kom var just i slutet på mars dock). Kolla in Youth Hotel Krone för boende, det är byns hostel och antagligen det billigaste. Annars finns det säkert mycket annat billigt de veckorna eftersom det inte är högsäsong (om det inte blir påsk i och för sig?). Enkelt att flyga till Salzburg, därifrån är det bara 1,5 timme med tåg och tågstationen ligger mitt i byn och nära Krone. Annars kan man kolla billiga flyg till München också, man kan få för 300-500 enkel om man bokar i tid. Därifrån kan man också åka tåg eller boka shuttle. Gå på afterski på Häggis, fortsätt till Silver och festa till 4-5 på morgonen om ni vill på Gatz. Bäst käk i backen och häng i solen är på Rossalm och Jungerstube. Glöm inte bort att åka till Sportgastein och till Graukogel om ni vill ha backarna för er själva (gratis buss och samma liftkort på båda). I Sportgastein, ät på restaurangen på parkeringen och njut i deras solstolar, att hänga där v13-14 känns som att va i Grekland!

Tusen tack för tipsen! Det hjälper extremt mycket för en gröngöling som mig.

En fråga till, angående Kaprun. Har hört bra om det också, har ni några erfarenheter där ifrån?

Kaprun/Kitzsteinhorn är bra för skidåkning, men on ni är "rätt haj på festandet", så absolut inte!

Mayrhofen! Bad Gastein är Österrikes Sälen; Ischgl och St.Anton är mycket bra men folket där är, jag tror, mycket äldre än ni. Saalbach är en grym plats också, men v. 13-14 är ganska sent där.

St anton och Ischgel tycker jag har bäst fest och apres ski i Österrike, finns inget som har bredden på festen eller mängden! Mayerhofen, Sölden bra skidåkning och bra fest. Bad Gastein är ju alpernas Åre men om man gillar det "svenska sättet" så finns det ju faktikst bra skidåkning där med. Saalbach är som nämnt ovan lite sent att satsa på, men om ni har bil finns ju tex salsburger super ski card så då finns ju flera orter att välja på och bland dem kan jag rekommendera Obertauern vilket sägs vara Österrikes snösäkraste ski ort. Vilket även tror det eller ej har väldigt bra fest tack vare att fest folk från München och Salzburg åker ditt. Orten har nog bäst afterski i Österrike eller har jag alltid tur där?

Ja det är mycket svenskar i Bad Gastein, men det är det väl i St Anton också? ;) Förutom det finns inga likheter med Sälen. Det bästa med Gastein är att det finns otroligt många pister där man inte behöver trängas med folk vilket jag upplevt på många andra ställen, samtidigt som man kan få det om man vill och fullt med folkliv runtomkring. Sen om man vill undvika svensk afterski och svenska restauranger kan man bara undvika STS ställen, ganska simpelt. St Anton och Ischgl är också väldigt mycket dyrare än Gastein, just saying.

Tillbaka
Topp