Otroligt ont i vaden utav skidåkning?

alexlindgren

Ny medlem
Jo, idag har jag varit i romme hela dagen med klassen. Det gick väl bra till en början, dock började jag få ont i mina vader, när det var dags för lunch så gjorde det verkligen ont. Efter lunchen när jag skulle ställa mig upp, behövde jag hjälp för att ställa mig upp. Vadmuskeln kändes som om den blivit 5 gånger så kort, och jag kunde knappt stå rakt upp.

Fick sitta och stretcha i en halvtimma innan jag kunde åka igen. Efter att jag åkt 4-5 åk, så kom det tillbaka..Fick lägga ner och chilla i en kvart medan dom andra gjorde sitt sista åk.

Vad kan det bero på? Jag har formgjutna sulor i mina pjäxor, jag testade knäppa på alla olika sätt, knäppa hårt uppe och nere, knäppa löst nere, hårt uppe, tvärtom, köra med allt uppknäppt, men det gjorde ändå lika ont.

Nu flera timmar efter, så har jag kommit hem och tagit ett varmt bad och masserat lite. Dock har jag ändå lika ont, kan knappt gå upp för trappan, går som en anka.

Behöver hjälp!

MVH.Alex

vältränad ? antagligen inte, du hade väll antagligen hårt som fan i början också, kanske carvade aggresivt. va vet jag. behöver kanske träna mer.

muskeln drar åt sig när den blir kall efter mer åkning än dina vadmuskler pallar som inte alls är vana vid pjäxor

tror jag iaf

så dagens ord blir "träna"

du är nog svag i musklerna? har du strechat tidigare? (ta hänsyn till min stavning då word inte fungerar hoss mig)
Vad muskeln kan var kort om du aldrig strechat den och när du sedan anstränger den + att det är kallt så drar den ihop sig ännu mer.

ös på med tigerbalsam (luktar gott och värmer ännu bättre)

Hum..Ja, jag är vältränad, tränat gym i flera år, även vader seriöst senaste året..

Så styrkan i vaderna är det inget fel på, vana vid skidor är en annan sak..Har i o för sig åkt en vecka varje år sen jag var tre år..

Hade dessa pjäxor förra året, men upplevde inte denna smärta.

Kan dock vara en sak att jag inte stretchat så mycket..somsagt så har jag tränat vader en del, som kan ha gjort att muskeln dragit ihop sig..

Sant, ska börja stretcha nu fram till att vi ska upp till åre på sportlovet.

då kanske du saknar kondition? om du bara kört gym så får du explosiva muskler (till största del) då har du fått kramp typ i vaden eller något sådant

Kondition sitter väl i hjärtat och inte i musklerna?

Du kanske menar uthålliga muskler?

Jo det är nog sant..får köra på det där med att stretcha vaden och kolla om det hjälper. Inget mer tips på vad det kan bero på?

om du har bra kondition så har du väll uthålliga muskler? men ut å spring med dig å kör seriös benträning så ska de fixa sig (upp på en sådär 100 kg i benpress minst :P

Jag upplevde liknande då jag ställde mig på skidor för första gången den här säsongen... Jag hade kört mycket benträning under hela hösten och tidig vinter (säsongspremiären var inte förräns efter jul...), bland annat mycket vadpress.

När jag åkte kände jag ingenting, men när jag gick omkring efter skidåkningen, utan pjäxor, så hade jag en brutalskön träningsvärk i vaderna. Det tog säkert 3-4 dagar innan värken försvann...

Min teori är som följer:
När jag tränade vader körde jag jäkligt mycket vadpress, ung. 130kg med ganska många repetitioner. Vaderna blev antagligen väldigt belastade och drog nog ihop sig ordentligt. Trots ordentlig stretch just efter pressandet och även i duschandet efteråt lyckades jag väl antagligen inte stretcha ut ordentligt utan vaderna blev väl ordentligt kortade. När jag sedan åkte så fick väl vaderna sig en ordentlig genomkörare att de långsamt började töjas ut till sitt normala jag...

Dock hade jag inte ont när jag åkte, då märkte jag inte ens av det, utan det var endast en såndär skön träningsvärk som man njuter lite av då man reser sig upp eller sätter sig ner. Eller det kanske bara är jag som njuter av träningsvärk?

Bahampe, jag böjer 100 kg så :)

Carled, känner igen det där, väldigt mycket! Beror antagligen på det, det är iaf liknande som du har..Jag kan gå när jag har pjäxorna på mig, men när jag tog av dom kunde jag knappt få på dom igen :P

Det kan ju också handla om vanlig hederlig överansträngning med en blödning och kanske inflammation som resultat. Hög belastning, kanske lite för ofta? Lite halvslapp stretch och sen ytterligare belastning och en lite ovan rörelse i och med premiären på skidor. Inte underligt ifall vaderna kajkar ihop då.

Roten till problemen kan för all del också komma från, eller vara i kombination med, t.ex. spänningar i ryggen, ryggslutet, bäckenet osv. vilket gör att vaderna jobbar extra hårt alltid.

Kan hjälpa att gå ner i belastning när man gör sina tåhävningar och istället koncentrera sig på balansen och att genomföra rörelsen fullt ut.

Alternativt såklart snacka med en expert ifall det inte släpper, eller kommer tillbaka.

(själv har jag bara på nära håll följt en hårt tränande kompis' problem med just vaderna och en massa turer till massör och naprapat och det ena med det andra. Man ska inte överträna är ett gott råd ;) )

Vet att detta är en gammal tråd, men jag har lite samma problem.. fick sjukt ont i vaden precis vid pjäxkanten) efter att jag landat med bakåtvikt. har i stort sätt gått över nu. Ska åka imorgon och då undrar jag vad jag ska göra för att motverka ont. Tigerbalsam? Knäppa pjäxorna löst/hårt?

dant sa:
kramp/sendrag? dags att börja träna kanske och dricka mer vätska!!
nja tror inte det är något sånt.. kan ju vara men jag har haft det i snart 2 veckor och då borde det vara något annat. Träna gör jag men bra idé med drickan! Thanks!

Att man får ont i vaderna när man kör skidor kan ha att göra med svaga muskler/överansträning etc men de allra flesta gångerna handlar det helt enkelt om fel position när man åker. Man har för mycket bakåtvikt och lägger en onödig tyngd på vaderna som måste dra runt skidor och kropp istället för låren som egentligen är huvudmusklerna som ska arbeta.

Nu har jag naturligt starka vader, men jag kör alltid ett vadpass på gymmet, oavsett vad jag tränar i övrigt. Det är riktigt bra för all typ av aktivitet man använder benen till (och man ser bra ut i badbyxor på barmarksäsongen :) )
Lite bra vadövningar:

Tillbaka
Topp