Ovallade skidor?

Ovallade skidor?
Jag brukar valla mina skidor ytterst sällan och jag känner faktiskt att glidet blir bättre när jag väl gör det, men det är ju slalomskior/twintips då och inte längdskidor, om det gör någon skillnad.

Senast ändrad:
Ovallade skidor?
Här är en intressant test för den som vill fördjupa sig Primateria Glidtest

Observera att prepareringen (struktur och jämnhet) av belaget är helt avgörande för hur bra glidet blir oavsett om man kör med valla eller ovallat. Ovallat är alltså inte samma sak som att strunta i att preparera skidorna och bara köra!

/MM

Senast ändrad:
Ovallade skidor?
Personligen så inbillar jag mig att belaget hålls fräshare med lite valla då och då. Vallar dock inte för något extra super glid utan mest bara för att belagena inte ska se så trötta ut och kör då med lite beaseprep och kanske någon glidvalla som jag hittar i någon låda. Stålsickla och borsta är ju ungefär ett lika stort projekt som att smeta på lite valla så ser inte direkt att det skulle vara lättsammare att bara sickla av dom.

Forskningen gäller väl även längdskidor, vet inte hur stor roll det spelar men känns som att det blir lite annat med utförslagg. B.la högre hastighet och kanske även högre friktion mot snön.

Ovallade skidor?
Struktur och jämnhet är A och O när det gäller glid. Har man helt fel struktur för den gällande snön så går det trögt. Slitna skidor är inte heller att rekommendera (duh?).

Tror inte den här tekniken håller i längden. Belaget torkar och dör om man inte lyckas sickla av det uttjänta belaget förstås. Ska man undvika slipen så får man keffa kanter efter ett tag vilket kan ge sämre glid.

Kör det gamla hederliga! Strykjärnsvalla är kung imo. :D

Ovallade skidor?
Här var också något intressant: http://www.snowboard-mag.com/node/16640

Spesielt det här: "I called the manufacturer of UHMW sold to snowboard makers - Burton, LibTech and others.

Their opinion is that wax collects dirt far quicker than the UHMW base. They say that is well documented in studies going back to the 80's.

Pointing out that the thinner wax is applied, the more suction it reduces, they further state that at best wax protects the board for one run. Then, the wax has been abraided off.

They concluded: Unless you wax every run, wax is probably a thing of the past.

They are experimenting with wax impregnated UHMW which might show benefit."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp