Överleva Stötens Big Air Bag?

Drisen

Ny medlem
Denna vackra fredag begav sig jag och två vänner, trots säsongskort i två andra orter, mot Stöten och den förlovande Big Air Bagen. Likt små barn på julafton var vi otroligt förväntansfulla på vad vi skulle fiska upp i tomtens trickpåse.

Vi pungade ut 900 bagare endast för ryktet om denna magiska bag.
Ack ack ack så fel man kan ha..
5 minuter senare ligger jag själv och undrar hurvida min framtid i rullstol kommer se ut, ser positivt på saken och hoppas på en förlamning av "bara" överläppen och ner. Mina andra polare klarade sig fint, endast ett saftigt köttsår på kinden, likt ett yxhugg ur braveheart, och en hjärnskakning av bestialiska mått.

När vi sedan sitter utomhus och håller på att frysa ihjäl då vi väntar på att läkarmotagningen ska öppna 6h senare ser vi hundratals idioter kasta sig ut mot bagen utan någon som helst sinnesnärvaro stompa med huvudet och åker skrattandes mot liften, utan en skråma.

Min lilla fråga lyder nu då, hur i helvete kan vi som stompar sönder trick vi gör i sömnen halvt slå ihjäl oss på denna helvetes jävla balong, och hur säker är den? Finns där ute folk med liknande erfarenheter, eller är ni bara idioter som skrattandes stompar med huvudet före?

P.S Vi landade mitt på bagen, på skidorna, och med en djävulsk rekyl slungades vi mot våra, och bagens slut.. D.S

MVH //Hållkäften Crew Högfjället

Ni är helt enkelt lite för mesiga. Bit ihop och kör igen.

Ni landade alltså på skidorna i mitten av air bagen och studsade iväg från den? landade ni på snön då? i så fall låter det ju inte speciellt säkert...

Konstigt, när jag körde där landade jag ungefär i mitten, kanske lite längre fram, sen sjönk jag ner sakta och kasade ner. Det enda var om man kom lite åt sidan som man kunde åka av rätt fort.

jhei: Nej det har jag inte, men jag har väldigt ont, men det är nog ingen fara på längre sikt.

Martiiin: Ja så är nog fallet, tror även en hel del var danska..

Eik: Jag kör hellre ett vanligt hopp, men du kanske tycker det är tuffare att landa i en mjuk kudde?

wire: Ja vi landade på skidorna med bra kontroll, men det var helt omöjligt att stå upp. Såg ingen under typ 7h som stod, och då såg jag flertalet skidlärare och andra duktiga åkare där vissa bara straight air och landade perfekt.
Idag var det HELT omöjligt att glida av på skidorna. Dock skriver stöten på sin hemsida att det skall gå att glida av.

Alltså en blandning av flög och gled iväg från bagen. Vi landade iaf på snön bakom hoppat och där var det stenhård is och det var uppförsbacke. Fast detta åtgärdades..efter att bagen tagit 4 offer! Killen som krashade efter mig fick föras till sjukhus i mora, killen lår orörlig och blev ivägburen på bår. Jag frågade en pistör där hur ofta detta händer, "Knappt 1/dag" blev svaret..

Fler som har bra erfarenheter om bagen som "StarcK"?

Jag har kört på kungsbergets big air bag, inga problem alls. Inte end enda åkare som jag såg hoppa skadade sig och det gjorde inte jag och mina kompisar heller. Jag landade flera gånger på snowboarden med bra kontroll och jag klarade mig varje gång, dock kan man rutscha av bagen ganska snabbt om man inte landar i mitten. Hoppet i kungsberget var ganska brant så det var rätt ofta man ej landade i mitten. Om man ligger kvar i bagen när den blåser upp sig igen kan man liksom "tryckas" av bagen men det gick bra för mig.

haha, vi från gymnasiet i malung brukar ha uppvisning på bagen i stöten några gånger i månaden, då flyttas bagen bak typ 10 meter och man dras in med skoter i typ 300km/h, det är alltid någon som dör, och i princip ingen går därifrån helt oskadd, det är inte safe med big air bag helt enkelt hahah

Har hoppat på både stötens och kungsbergets bigair-bag och en sak lärde jag mig att man måste nästan ha lite bakåtvikt när man landar. Man glider inte särskilt bra på bagen, luta lite bakåt så ska du se att du klarar dig. Och för er idioter som inte använder hjälm, om ni inte vill köpa en så hyr en i alla fall! Snurrade lite på kungsbergets bigair-bag i fredags, skidan löstes ut (precis som den skulle) och jag fick den rätt i huvudet. Hade garanterat fått ett riktigt djupt jack i huvudet utan hjälmen.

man testar hellre nya trick i dom riktiga hoppen än i airbag. det är ju bara oskönt att landa i den. man suger fast med skidorna, slungas frammåt och hjälmen suger fast i airbagen och man får whiplash,nackskott,ryggskott och weggies av den..:P

Jag har kört på Kungsbergets bag. Funkat fint för alla utom en grabb som gapade över och slog sig rätt rejält.

Big Air Bags är lifsfarliga! Stenhårda och risk för att skidor, stavar och annat far i ansiktet på ett otrevligt vis... jag tror de riktigt stora bagarna är säkrare, men de små verkar för hårda på något vis. Luften åker ur för sakta, eller nånting...

det är fan bättre o pista upp 3dm nysnö i en vanlig landning o bara köra upp o ner med pistmaskinen... lätt bäst om man vill träna nya trick

Tja, jag och mina kompisar har kört på Tandådalens "Sprite Pro Bag" och det gick fin-fint. Bagen var dock högre än kicken som säkert gör stor skillnad men jag sjönk iaf ner fint varje gång jag landade på den. Stötens är kanske något mindre, den som skrev att de mindre "Blåser ur luften långsammare" kan nog ha en poöng med det.

Jag körde på BigAirbag igår i Hammarby. Jag tror det är samma som dom brukar ha i Kungsberget. Via var 9 skidlärare som körde. Ja är lite öm i dag men ingen skadade sig allvarligare än lite blåmärken av skidorna. När man "satte" landningarna "rätt" så flög man framåt men det var man ju å andra sidan beredd på. Jag vågade prova massor jag aldrig skulle provat på en vanlig landning. Det som gjorde "ondast" var rotationer där man inte riktigt kom runt eller överroterade då högg skidorna fast och kroppen slungades i bagen som fortfarande var full med luft. Jag tror ni hade lite otur eller så är bagar till för sämre hoppare som mig:-)

Hmm.. Hur mycket väger du? Gick du sönder på mitten så att ena delen kom på ena sidan o tvärtom? Annars om du slungas iväg så måste du vara sne.

Tillbaka
Topp