övnignar för bättre offpistteknik

Appropå "kloss"/"samlad skidföring" så; förutom att det givetvis är väldigt praktiskt där det är trångt eller puckligt/ojämnt så har det ju, som sagts ovan, fördelen att samla åkarens tryck under en gemensam yta.

Om man tittar på din första film och tar denna bild som exempel:
(snacka om begränsat materiel för analys. en bild liksom...)

Med denna bild vill jag peka på två saker.
1. Du kliver från dalskida/innerskida till bergskida/ytterskida. När du kliver så sänker du skidan du sätter all tyngd på vilket gör att du tappar balans/position när du sjunker/bromsar.
2. Man kan se hur du vrider in ytterskidan i svängen, istället för att åka runt (åka runt ger den där accelerationen i falllinjen jag pratar om i min förra post.)

Som många sagt ovan; man vill behålla tryck på bägge skidorna i lössnö. Inte nödvändigtvis 50/50 men tillräckligt för att bägge skidorna skall vara markant inblandade i åkningen hela tiden.
Om dom sedan är separerade eller klossade beror på hur mycket stabilitet man vill ha, oftast så mycket som möjligt, eller har plats för.

Hoppas det inte bara förvirrar.
-peace
/r

Senast ändrad:
Skulle bara vilja slänga in detta:

Försäsongsträning is the shit!

Det hjälper alltid att ha starkare ben, mage(höftböjare!) och rygg såklart. Personligen är jag inne i en högrepetitionsdel utav min träning, då jag kör på lätta vikter många rep. för att öka uthålligheten i musklerna. Glöm heller inte att träna kondis, det är riktigt nice att ha bra syreupptagning när man åker annars blir man ju riktigt trött alldeles för fort.

En annan övning man kan göra är ju att hitta närmaste grön/blå drömpark. I dom brukar det oftast finnas gupp. Dessa kan man låna för att öva utjämning på, det går även att utjämna lite störra saker, t.ex. gröna hopp.

Jag tror det nämndes tidigare i tråden, men utjämna = dra upp benen mot kroppen utan att kroppen förflyttas. Det är mycket det som ger en mjukhet i offpiståkningen eftersom man behöver utjämna över fallna träd och diverse andra grejor som man kan hitta i skogen.

Hoppas jag inte är för sen för ett svar, jag tycker du fått många bra svar av andra och deras analys av din åkning låter vettig. jag skulle rekomendera 3 tankar.
1behandla snön som ett ikke bärade material, stödet du önskar i svängen kommer senare än i pisten eftersom du sjunker ned lite i snön innan den börjar svänga.
2Gör en större sväng och då framförallt inledninge. du åker med en sväng som ger dig en allt eller inge efekt i varje sväng, din överkropp hinner inte med i din kvicka sväng så du måste åka försiktit i början av svängen med mer plana skidor för att skapa ett successivt tryck på skidan.
3du släpper ut skidorna bra utanför kroppen, vilket är mycket viktigt men du litar inte på att svängen kommer (pga för kort,snabb och hårt tryck) när du bestämt dig för att svänga ska du landa på foten, känna balansen och åka med skidorna med rellativt mittbelastade skidor, då kommer svängen som ett brev på poste, din skidbredd har eller spelar mindre roll om du inte överdriver.

Offpist åkning bygger på en ren grundteknik i pisten, så att åka med bra dynamisk balans med lugna övergångar i pisten är bra träning, i mycket flack terräng märker du om du behöver göra korregeringar. För att få en bra och lugn övergång ska du åka mellenstora och korta svängar i hyffsat branta backar och göra en sväng som är rund och ser ut som en skärande carvingsväng, men du ska vrida och styra skidorna lite med fot/underben genom hela svängen så att spåret blir en jämn sladdsväng på ca 30cm, spåret ska alltså vara lika brett hela tiden, när du fixar detta har du en jämn kraftfördelning på skidorna och puder i skogen är en baggis. Detta ger dig även en bra puckelsväng.
By the way skidåkare experten på bilden har bakvikt, tp långt bakom bindningen, fel eller rätt beror på vad som händer när han är klar med svängen, i svängväxlingen, är han i balans då rätt. i slutet av alla svängar är man lite bak, men det är inget som du behöver sträva efter det händer 99% av alla skidåkare atomatiskt. att sträva framåt med armarna son någon skren äe bra men där finns en fallgrop, om du gör så viker du ofta i höftleden och röva åker bakåt, = bakvikt och svåtrt att svänga. sväng med samma känsla i kroppen som när du kör en kundvagn, med magen och putta på med yttre arm så kommer vikten fram lycka till
Om du gillar teknik och vill utvecklas som skidåkare kolla in på www.youturn.eu och köp boken om friåkning, kosta mindre än en skidlektion och räcker hela livet.

Hehe, tackar. Det är aldrig för sent eftersom lärande och utveckling är en pågående process som aldrig slutar... Det rätade ut några frågetecken och blir en bra uppladdning inför åre nästa vecka. Tänkte lägga en hel del tid i puckelpist om det finns möjlighet för att slipa på knäarbetet. Fick en liten bra känsla i fjällen över nyår då ja hittade en bättre balans. Innan har jag åkt med bra balans i pisten men bakvikt i offpisten. Problemet är att jag försökt stå fram i pjäxorna på samma sätt i offpisten vilket gjort att jag tappat följsamhet och haft svårt att vara mjuk i knäna. Resultatet i puder har blivit att jag tryckts framåt och fått hårda slag upp i benen som jag inte kunnat dämpa. Jag har heller inte klarat att ¨åka puckel tidigare heller av samma anledning men nu tog jag mig ner i den iaf, om än inte alls vidare snyggt men det gick iaf. Så nu är det bara att slipa ännu mer :)

" 3. Bend your knees! Kryp ihop överdrivet mycket i svängen och sträck ut rejält när du går över till nästa sväng. Dina skidor kommer att svänga av sig själv! När du får den rätta känslan kan du minska på vertikalarbetet och succesivt glida över till en mer surfande stil."

Håller med om den låga positionen men rörelsemönstret skall väl vara det omvända? Puckelåkning är utmärkt träning om du har någon som kan hjälpa dig med vad som kan förbättras i din teknik. När såg du senast en puckelåkare som var utsträckt i svängövergången? (alltså mitt på puckeln)

Rent generellt:

Ha en samlad skidföring och fördela trycket jämnare mellan fötterna än när du åker i pist.

Runda inte av svängarna så värst mycket så du behåller farten.

Ha kontakt med plösen men sträva efter att stå mitt på foten.

Det är jobbigt att vrida skidorna i djupsnö. Sväng genom att kanta istället! (då kan vi alltså, om vi vill, ha en bredare skidföring så länge vi har bäring. Har vi smalare skidor är det fortfarande lättare om de är tätare ihop)

När det gäller bilden på offpiståket så skulle jag tro att han är i slutfasen av svängen? I en dynamisk sväng går man ofta från främre delen av foten till den bakre genom hela svängen. Jag skulle tro att hans överkropp, strax efter att bilden frös, tog en genväg ner i fallinjen och hamnade precis där den skulle...

Jag tänkte passa på att tacka för all hjälp. Nu har jag varit en resa i Serre och filmat massor. Så här ser det ut idag...

Frågan är nu vad det finns för tips för att få ordning på resten. Jag känner fortfarande att jag är enormt yvig och det är ett problem om det blir skog....

Pillard sa:
Jag tänkte passa på att tacka för all hjälp. Nu har jag varit en resa i Serre och filmat massor. Så här ser det ut idag...

Frågan är nu vad det finns för tips för att få ordning på resten. Jag känner fortfarande att jag är enormt yvig och det är ett problem om det blir skog....
Jag skulle nog säga att du fortfarande åker lite långsamt. Men det såg riktigt bra ut jämfört med den första filmen. Det är mycket carving över åkningen och det kan vara både bra och dåligt. Jag har ett par tips till dej för att få ordning på yvigheten och farten/flytet:

1. I tidigare inlägg pratar du om att få runt skidorna. Du ska inte ha runt skidorna, aldrig någonsin. För att få bort problemet med att vilja vrida skidorna bör du hitta lite flackare offpist till att börja med. Där tar du fart och gör sen några riktigt stora svängar. Överkroppen stilla och blicken i falllinjen hela tiden. Avsluta även svängen tidigt, så du behåller farten. Svängarna ska alltså vara stora och framförallt långa.
Gå sen på brantare och brantare terräng och fortsätt göra större svängar än du tror. Blicken i falllinjen, alltid, inga undantag. I sista filmen var det i några svängar som om du trodde att svängriktningen var falllinjen, det vill man komma ifrån.

2. I skogen är det lite en annan sak, där kan man inte alltid göra stora, långa svängar. Det bästa är att hitta en skog med hyffsad lutning, nåt litet drop och bra snö. En bra grej är också om det är en ganska kort bit/linje så att du ser allt uppifrån. Det svåraste är nog att hitta ett sådant ställe, det får inte vara för uppkört heller. Då du hittat det, ställ dej längst upp och titta ned för sluttningen. Se ut en linje som du tänker åka, var gärna lite kreativ. Dra ner gogglarna och kör, tveka inte en enda gång. Och samma sak här, blicken i falllinjen, överkroppen still. Väl nere vänder du dej om och tittar på det spår. Ser det lite galet ut? Bra, åk upp och kör samma skog igen, fast med en annan linje. Repetera så länge det går att åka där.
Nu tänker du säkert att så går det ju inte till då man åker i skogen, man vet ju aldrig riktigt vad som komma skall. Det är alldeles riktigt, men man måste träna bort tvekan och träna in flytet och känslan.

3. Träna. Det är jobbigare att åka puder än att åka alpint. Benstyrka är nyckeln. Efter att ha tävlat i alpint i åtta år förstod jag aldrig varför det var så himla coolt att kunna åka puder i brant och/eller trång terräng. Skidåkning som skidåkning, kan väl jag med, tänkte jag. Jag hade fel. Nu när jag faktiskt kan säga att jag är rätt duktig på det vet jag att det kräver muskler. Ben för att kunna vara följsam och kunna stå emot i svängarna vid hög fart, bål för att motverka vridningar åt diverse håll.

4. Det finns en grej som många glömmer som är en av de viktigare aspekterna i skidåkning över huvud taget. Knäpp pjäxorna! Sitter de redan hårt? Knäpp hårdare. Skaffa Boosters, istället för den traditionella kardborre-remme. Dessa ska spännas endast på innerskon. http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp
Skidorna ska vara en del av foten, en del av kroppen. Du ska kunna känna med dom. Det betyder att det också är väldigt viktigt att bindningen och skorna inte glappar på något sätt.

Ha det så kul
Mvh Gurra

Tillbaka
Topp