rabbit
Aktiv medlem
övnignar för bättre offpistteknik
Appropå "kloss"/"samlad skidföring" så; förutom att det givetvis är väldigt praktiskt där det är trångt eller puckligt/ojämnt så har det ju, som sagts ovan, fördelen att samla åkarens tryck under en gemensam yta.
Om man tittar på din första film och tar denna bild som exempel:
(snacka om begränsat materiel för analys. en bild liksom...)

Med denna bild vill jag peka på två saker.
1. Du kliver från dalskida/innerskida till bergskida/ytterskida. När du kliver så sänker du skidan du sätter all tyngd på vilket gör att du tappar balans/position när du sjunker/bromsar.
2. Man kan se hur du vrider in ytterskidan i svängen, istället för att åka runt (åka runt ger den där accelerationen i falllinjen jag pratar om i min förra post.)
Som många sagt ovan; man vill behålla tryck på bägge skidorna i lössnö. Inte nödvändigtvis 50/50 men tillräckligt för att bägge skidorna skall vara markant inblandade i åkningen hela tiden.
Om dom sedan är separerade eller klossade beror på hur mycket stabilitet man vill ha, oftast så mycket som möjligt, eller har plats för.
Hoppas det inte bara förvirrar.
-peace
/r
Om man tittar på din första film och tar denna bild som exempel:
(snacka om begränsat materiel för analys. en bild liksom...)

Med denna bild vill jag peka på två saker.
1. Du kliver från dalskida/innerskida till bergskida/ytterskida. När du kliver så sänker du skidan du sätter all tyngd på vilket gör att du tappar balans/position när du sjunker/bromsar.
2. Man kan se hur du vrider in ytterskidan i svängen, istället för att åka runt (åka runt ger den där accelerationen i falllinjen jag pratar om i min förra post.)
Som många sagt ovan; man vill behålla tryck på bägge skidorna i lössnö. Inte nödvändigtvis 50/50 men tillräckligt för att bägge skidorna skall vara markant inblandade i åkningen hela tiden.
Om dom sedan är separerade eller klossade beror på hur mycket stabilitet man vill ha, oftast så mycket som möjligt, eller har plats för.
Hoppas det inte bara förvirrar.
-peace
/r
Senast ändrad: