På jakt efter softshelljacka

Joelf

Medlem
Gillar softshelljackor och min nuvarande är slut, letar med ljus och lykta efter en softshelljacka anpassad för skidåkning, någon som har tips? Verkar som de flesta tillverkare har slutat med det? Har M allt stor S, om någon kanske har en över.

Joel.frodin@astrum.se

Jag har sedan ett par år en Arc'teryx Gamma MX hoody som jag är nöjd med, skön, flexibel och fryser ej med en lättare ulttröja typ Woolpower lite ned till -5 eller möjligen -10 med en lite tjockare ulltröja. Den har viss isolering, om man ej vill ha detta finns Gamma LT men den har jag inte provat. Den täcker bra över halsen och har en luva som går över hjälmen vb. Klarar lätt regn men inte mer än så under längre tider. Jag har ofta svårt att hitta jackor med tillräckligt lång armlängd men denna passar perfekt. Möjlig nackdel är att den saknar snölås kring midjan om det är mycket lössnö. Praktiska bröstfickor om man har ryggsäck men saknar liftkortsficka på armen om det är viktigt. Om det blåser mycket eller är kallare har jag en Sabre AR som är mycket bra men gillar mer softshellkänslan, den tajtare skärningen och avsaknaden av prassel. Ser nu när jag kollade upp skillnad i materialt mellan MX och LT att de även har en ny softshelljacka som heter Procline med fler färger. Har inte provat de övriga märkena som jaksu föreslog.

Tack mersnö för konkret tips, den verkar ha passerat mitt rekande. Det är ju inte så svårt att hitta softshell, men de ska helst vara anpassade för skidåkning. Svårt att sitta på internet och avgöra om de är långa nog och att det finns utrymme för att röra sig, risk annars att man beställer något som är kort,tight och är mer anpassat för att gå ut med hunden. Men är det iallafall snölås på så ska det ju fungera.

Dynafit och Black Diamond vet jag inte hur de är? verkar inte vara populärt med bilder på insidan av jackorna.

Men Arcteryc procline verkar vara en softshell med inriktning på skidåkning med snölås tex, så gärna fler förslag.

Den "nya" version av Procline är tillverkat av Gore-Tex Infinium. Så som jag tolkar har jackan membran, vilket gör den mindre intressant tex. för toppturande pga sämre andningsförmåga.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp