På tur

brottarn

Ny medlem
På tur
Hej jag undrar vad man ska helst köpa om man max går 5 turer per år.vad är bäst !trekkers eller turbindningar.Är tveksam på vad ja ska köpa,Vill gärna ha ärliga svar...tack på förhand.....

På tur
Jag tycker att det isf är lika bra att köpa ett par rando/alpinbindningar, baron/duke. Som jag skrivit i andra trådar så tappar man inte så mkt alpinegenskaper, snudd på 0 skulle jag säga och de har turfunktionen, även om den inte är super så funkar den för kortare turer och om man bara vill börja testa på.

På tur
För fjällturer fungerar bara turskidor. (Kolla in den här filmen för rätt fjällturskänsla)
Randonnéeutrustning kommer fungera katastrofalt dåligt, trekkers i en alpinskida är inte att tänka på för fjälltur.

För toppturer, skulle jag säga marker duke/baron om du bara går ett fåtal turer. Du spar pengar, spar vikt, och får mer prestanda än trekkeralternativet. (Eller topptursalternativet) De renodlade randonnéebindningarna spar några extra gram, men tappar en hel del vid utförsåkning.

På tur
Nojlas sa:
För fjällturer fungerar bara turskidor. (Kolla in den här filmen för rätt fjällturskänsla)
Randonnéeutrustning kommer fungera katastrofalt dåligt, trekkers i en alpinskida är inte att tänka på för fjälltur.

För toppturer, skulle jag säga marker duke/baron om du bara går ett fåtal turer. Du spar pengar, spar vikt, och får mer prestanda än trekkeralternativet. (Eller topptursalternativet) De renodlade randonnéebindningarna spar några extra gram, men tappar en hel del vid utförsåkning.
Nej fortfarande tappar inte F12 eller Dynafit en del vid utförsåkning Noljas. Testa bägge så kommer du bli överraskad hur bra de är.

På tur
Hasse_Lindborg sa:
Nej fortfarande tappar inte F12 eller Dynafit en del vid utförsåkning Noljas. Testa bägge så kommer du bli överraskad hur bra de är.
Här är jag beredd att hålla med helt och hållet. Min utförsåkning har i alla fall inte begränsats över huvud taget av mina bindningar sen jag bytta till dynafit. Det de möjligen begränsar är möjligheten att droppa 10 meter klippa, men det skulle jag personligen inte räkna i utförskning.

Med detta sagt får jag väl tillägga att jag tror det är onödigt för TS att skaffa en dynafitsetup. Det är nog vettigare att satsa på en av markers turbindningar (eller se vad Salomon eventuellt hostar ur sig till nästa år, ryktena sprider sig!). Ja, förutsatt att det var toppturer som menades och inte vandringsturer, men jag tror det var TS avsikt att skriva toppturer, bara att TS råkade ha väldig otur när denne slant på tangenterna.

Senast ändrad:
På tur
Återigen vill jag varna för hållbarheten på Marker bindningarna. Tycker dessutom att de är förbaskat dyra.

Om turbindningarna håller för din åkning beror ju på hur hårt du åker. Är du inte avancerad så räcker det gott och väl. Jag skulle lita på Hasses bedömning i detta.

Kanske är detta något av intresse: http://wn.com/MFD_Ski_binding__ispo_BrandNew_Awards Tycker dem ser sjukt intressanta ut.

Trekkers, so so.

Senast ändrad:
På tur
I korthet skulle man väl kunna säga följande:

Undvik trekkers, de flesta är rätt överens om att det inte blir något vettigt av dem (om det inte råkar vara så att man redan har all vanlig utförsutrustning och tänkt testa på möjligen). Satsa istället på en turbindning.

Vilken turbindning som kan vara aktuell kan däremot diskuteras in i oändligheten, en generell koncensus av dessa diskussioner verkar tyda på att de flesta freeridemedlemmar tycker att man ska undvika Naxo. I övrigt finns det många som hävdar att Markers bindningar går sönder när man tittar på dem och vissa som har åkt med dem 400+ dagar utan att få mer än lite spel i tågbiten pga slitage. På samma sätt finns det de som hävdar att dynafit/techbindningar löser ut i tådelen så fort man tittar på dem, medan andra droppar både fem och tio meter klippa utan att skidorna lossnar.

Appropå att en turbindningar inte skulle hålla för "avacerad åkning" motsäger jag mig kraftfullt. Jag menar, enligt mig blir det inte mycket mer avancerat än ZqhG-mDPAWY[/MEDIA] Fransson ;)

På tur
Jag litar på mina Dynafit FT12or i nästan alla väder. Löste båda och pajade min sulor till factors i en landning en gång men det hänger nog mer på teknik än produktfel skulle jag tro, förutom att pjäxorna gick sönder såklart men de fick jag nya av butiken. Passa sig för inserts i skidorna dock, t.ex. stokes. Väldigt trevlig skida men har hört om flera och själv varit med om att alla insertsen flugit ur skidan vid isiga förhållanden. Tur att Dynafit har en väldigt generös reklamationspolicy...

Ang. TS så står jag nog ändå fast vid att en alpin/randobindning är det bästa om man planerar att åka mer utför än att gå uppför och inte vill ha mer än ett par skidor.

Tillbaka
Topp