Panik-Köpt fel skidor?

Tina123

Ny medlem
Panik-Köpt fel skidor?
Hej!

Köpt skidor på rea på Team Sportia: Atomic Sys Heaven:

http://www.teamsportia.se/produkter/alpint/skidor/atomic/atomic-sys-heaven-whi-xtl-9-lady/

Jag är åker väldigt försiktigt, inte bra åkare. Jag vill ha lättåkta skidor.

Dessutom valde jag korta skidor, tror det var 146 cm. Jag är 164 cm lång.

Har jag köpt helt fel skidor???

Övervägde dessa: K2 Supermagic LUV

http://www.teamsportia.se/produkter/alpint/skidor/k2/k2-supermagic-luv-erp-100-set/

Mycket tacksam för synpunkter, jag kan fortfarande byta dem.

Är de bra för ovana, fega åkare?

Finns någon annan modell som är bättre?

Panik-Köpt fel skidor?
Ett bra par att utvecklas på, tycket jsg. Undvika K2, bra skidor att åka på men inte så slitstark, särskilt på top sheet, inte i min erfarenhet iaf. Längden kan jag inte säge något om, din vikt har mer betydelse än din längd.

Panik-Köpt fel skidor?
msd sa:
Ett bra par att utvecklas på, tycket jsg. Undvika K2, bra skidor att åka på men inte så slitstark, särskilt på top sheet, inte i min erfarenhet iaf. Längden kan jag inte säge något om, din vikt har mer betydelse än din längd.
Tack för svar!

Betyder det att de skidor jag köpt är lätta att åka på eller medelsvåra eller.....?

Jag tror att jag verkligen behöver att par som är lätta att åka på.

Jag åker försiktigt, har inte åkt så ofta, men hoppas att det nu blir mer åkning.

Jag väger nog strax över 70 kg....

Gärna fler synpunkter ang. de skidor jag köpt eller tips på andra bra skidor.

Panik-Köpt fel skidor?
Tror de blir jättebra skidor. Det som hade kunnat vara jobbigt är om du fått ett par för hårda skidor, men detta är ju en dammodell som alltid är mjukare. 146 låter lite kort om du är 164, men det kanske är så det ska vara i pisten nuförtiden.

Panik-Köpt fel skidor?
Killen i affären tyckte också jag skulle ha lite längre skidor.

Jag har nog fått för mig att det ska gå lättare om de är korta och bara "når upp till hakan".....

Kanske man skulle hyra som vanligt och testa olika längder.....

Panik-Köpt fel skidor?
Den skida bli lätt åkt, men 146 är väldig kort. Ja, korta skidor bruka vara "svängiga" och du kom upp på kant lättare, men med en vädlig kort skida andra faktorer komma in:

En mindre skdia har mindre areal. Om snön är mjuk, du som väger 70kg "pressa ner" en så liten skida in in snön och det gör det svårare att svänga. Du måste ha tillräcklig under foten för att inte "kör fast".

On snön är sönderkörde och lite pucklig (som den ofta är i eftermiddag), en väldig kort skida gör att du känna av värje lite ojämnhet i backen. En lite längre skida "jämna ut" bättre och känns mer stabil.

Mitt råd: bra skida för dig, men om du kan, byta till nästa storlek upp. Din vikt är mycket mer avgörande än din längd. En skida har ingen anang hur lång du är, men kan känna av direkt hur tung du är. Hoppas det är en bra förklaring!

M

Panik-Köpt fel skidor?
de är för korta om du inte är ute efter någonting väldigt lättsvängt och nästan oroligt som passar i lättare backar typ blåa nedfarter. dock verkar det vara det du är ute efter? men för en person à 70kg så är de för korta, ganska rejält för korta. För en nybörjare däremot, bara lite för korta.

Panik-Köpt fel skidor?
Tack för massor med bra tips!

Jag åker tillbaka till Team Sportia idag.

Vi bor i Västerås, tror inte det finns någon alpinbutik här?

Ja, min fot är förstås 22,6 cm och inte mm....

Lutar nog mest åt att hyra utrustning några timmar för att testa skidlängd, pjäxstorlek, har ju hyrt förut, men minns inte vilken storlek jag brukar ha.

Panik-Köpt fel skidor?
Om du har öppet köp på grejerna så lämna tillbaks dom, ta dina pengar och ta tåget till Stockholm och gå till en riktig skidbutik som Alpingaraget istället. Det är rätt uppenbart att Team Sportia i Västerås har ett gäng värdelösa nötter till försäljare som hellre vill bli av med sitt restlager än att du som kund ska få rätt grejer, du kan lika gärna elda upp dina pengar som att gå dit.

Panik-Köpt fel skidor?
Lämna tillbaka all utrustning och hyr på orten du ska åka istället, då märker du vad som är rätt för dig och du får troligen bättre hjälp med val av utrustning.

Panik-Köpt fel skidor?
Tycks vara "samma" skida som Cloud 6. Bör fungera alldeles utmärkt som en nybörjarskida. Men med din vikt är 146 cm allt för kort. Du bör definitivt gå på 156 cm.

Det är helt sannt att en kort skida är enklare att vrida runt och sladda med i flacka backar och låga hastigheter. Men det som i grunden avgör hur "lättåkt" en skida uppfattas är hur den är uppbygd i form av hårdhet, skärning mm. Dvs. en mjuk lång skida kan uppfattas betydligt mer lättåkt än kort hård skida.

Det som avgör längdvalet är inte i första hand din egen längd utan din vikt, teknik och styrka i kombination med skidans egenskaper. En längre skida är i allmänhet hårdare än en kortare för att passa en tyngre och mer kraftfull åkare.

Eftersom Heaven/Cloud 6 är en nybörjarskida är den sannolikt i grunden förhållandevis mjuk och lättkörd. Väljer du en för kort skida är risken överhängande att den blir riktigt fladdrig och instabil så fort det är hårt, brant eller bara börjar gå lite fortare. Dvs. du blir fast i barnbacken (lite överdrivet, men ändå). En kort skida ger dig också mindre marginaler i fram/bakåtvikt i förhållande till en längre skida vilket gör den mer svåråkt.

Jag tror nog du kan bli nöjd med skidan, men som sagt, 156 cm är troligtvis rätt längd (kan tom vara så att du måste upp på 163 cm för att få en skida att "växa" med).

/MM

PS! K2 firar 50 år i branschen och gör alldeles utmärkta skidor. DS.

Panik-Köpt fel skidor?
Jag och min familj har typ 20 par av skidor. Twintips, pistskidor, tävlingsskidor, all mountain, fett freeride monsters... Allt. Vi har Atomic, Rossignol, Head, Stöckli, Salomon, Dynastar, Völkl.....och K2. De K2 skidor är den enda par som vi har varit riktig besviken på. De slits sönder väldig fort. Jag har några par som är mycket äldre, med flera skid dagar men fortforande i mycket bättre skick. Ja säger bara hur det gick och fler K2 skidor för min del blir det inte och jag kan inte rekommendera denna märke.

Panik-Köpt fel skidor?
Jag har brutit av ett par Völkl på mitten vilket inte med automatik innebär att alla Völklskidor är kassa ... eller? Hursomhelst har de tre senaste paren K2 vi haft i min familj (Hardside/Sidestash och Gotback) inte slitits mer än våra andra skidor, typ Fischer, Rossignol och Head. Vad är det för modell av K2 du har?

/MM

Panik-Köpt fel skidor?
msd: du gnäller på topsheetslitage och det är väl allmänt känt att k2 inte är bra på men man åker ju inte med topsheet? Eller är belagen och kanterna mkt sämre? Völkl hade rykte om riktigt kass belag länge också...

Panik-Köpt fel skidor?
Vad gäller kvaliteten på K2:s belag och stålkanter kan jag säga att jag hittils är rätt nöjd med mina Hardside. Senaste veckan i alperna var snölagret rätt lömskt, så jag har tjongat på en hel del sten, grus och allt möjligt man inte vill ha i kontakt med sitt belag. Visst blev det repat också, men ingenting jag tycker skulle vara onormalt för den typen/mängden av åkning...

Panik-Köpt fel skidor?
Nu är vi lite off-topic kanske. Jag köpt ett par K2 Moto som en "cruiser". Jag åkt på de igår faktisk. Ja, man åker inte på top sheeten och jag bryr mig inte om de ser reppiga ut. Hela sidwall ser ut som som en råtta har naggad på den. MEN, för en nybörjar jag tycker utseende spelar roll. För det första, man vill ser bra ut. Fär många, skidåkning är delvis lite av en "catwalk". Jag (som är an gammal räv) får kanske "cred" för att jag åka på gammla slitna grejer, en nybörjar tjej får det inte. Men ännu viktigare är att ett par skidor med sliten topsheet kan man inte sälja vidare till en bra pris. Ingen skulle ger mer en 200 spänn för mina K2 Moto, oavsett att man kan fortforande åka bra på dem. En nybörja vill oftaste uppgradera efter ett par säsonger, då är hållbarhet och andrahands värde viktig.

M

Panik-Köpt fel skidor?

@msd
Trist med dina Moto. Mina Sidestash är dock fortfarande riktigt fräscha så jag vill nog påstå att det inte är generellt för K2 att de är känsliga på ovansidan. Men, vem vet, det kanske bara är namnet K2 de har gemensamt, inte alls säkert att de är tillverkade i samma fabrik eller ens land ...

/MM

Panik-Köpt fel skidor?
det var ju faktist i det närmaste generellt med K2 mellan typ 2006-2009 att deras sandwichmodeller blev helt jävla totalkvaddade i topsheet/sidewall/tip/tail. Det var en mix av väldigt mjuk plast och ingen bra skyddslack som gjorde det. Se t.ex. begagnade k2 Public Enemy och K2 Hellbent för att hitta exempel på vad jag menar. De ser ofta riktigt riktigt dåliga ut.

med det sagt så är det dock väldigt bra skidor.

Panik-Köpt fel skidor?
Glisseur sa:
Om du har öppet köp på grejerna så lämna tillbaks dom, ta dina pengar och ta tåget till Stockholm och gå till en riktig skidbutik som Alpingaraget istället. Det är rätt uppenbart att Team Sportia i Västerås har ett gäng värdelösa nötter till försäljare som hellre vill bli av med sitt restlager än att du som kund ska få rätt grejer, du kan lika gärna elda upp dina pengar som att gå dit.
killen i affären tyckte också att hon skulle ha längre skidor... 'Har du handlat hos team sportia i västerås?

Tillbaka
Topp