Paniklösning på "fel" benmuskulatur?

Minimal

Medlem
Någon som har några teorier om bästa tänkbara träning för benen. För att få gymrat-ben att ha lite mer uthållighet? Som det är nu kommer jag ha sånt pump efter första åket, att jag varken kommer klara böja eller sträcka på benen är jag rädd för. Började för 3 veckor sedan köra högrep-träning på både böj och utfall. Men det hjälper föga.

Kör 10 min crosstrainer allt cykel som uppvärmning.
Börja sen med knäböj ( se till att sätta dig ordentligt) kör 8 or Börja tex på 40kg kör en 8a sen 50, 60 osv när du når vikt där du inte tror att du kan klara mer än en 8a stanna på den vikten kör 5 set. så här kan det se ut
8a 40 kg 8a 50 kg 8a 60 kg 8a 70kg 8a 75 kg 8a 80 kgx5)
Kör sen marklyft samma princip som knäböj fast 12or
Sen kör du utfall samma princip.
Avslutar superset benspark/ baksida lår 3 set 10 or
Om jag inte får till tillräckligt många pass på en vecka så kör jag mage och ländrygg.
Kör du tex 4 ggr / vecka så hade jag kört detta pass 2 ggr per vecka sen kondis 2 ggr / vecka .
Löpband/ crosstrainer minst 40 min, gärna intervaller.
Försäsongs träning bör du köra flera månader innan resa för bra resultat, om du börjar i god tid så kan du lägga in mer överkropp i träningen och dra ner lite på benpassen.
Lycka till

@Nitrogendykare
Hästigt program :-) Risk för överträning?

Annars håller jag helt med
@Nitrogendykare om vilka övningar du bör inrikta dig på i första hand:
- Benböj.
- Marklyft.
Alla andra benövningar är komplement. Det kan vara nog så bra men ändå komplement.

Se till att tekniken sitter i första hand! Ett måste. Tålamod. En bra resurs på nätet är t ex http://styrkelabbet.se. En bra bok är Starting Strength av Mark Riptoe, http://startingstrength.com.

Och som Nitro säger, gå djupt i benböjen. Jobba på smidigheten så att du fixar det. Styrkelabbet ger dig en gratis e-bok i ämnet.

Lycka till!

@Kottla har rätt, programmet är hårt och sommartid kör jag det möjligen 1 ggr /vecka, har ja däremot slarvat med träningen så kör jag det 2 ggr / vecka och absolut ju närmare en resa jag kommer blir det 2 ggr/ vecka.
Jag tycker själv att det är långt och tar hårt på benen, är du otränad så hoppa över supersetet och kör 5 or i knäböj istället för 8or. Öka efter hand under minst nån månad för att vänja benen vid mer träning.
För tillfället så är det bara några veckor kvar innan vi åker, har haft lite ont om tid kör styrka 2 ggr / vecka löpning 1ggr per vecka

Senast ändrad:
Men tror också inte att du ska glømma bort statiskt træning, såsom sitta mot vægg osv !

den vintern jag "trænade" innan var den værsta jag haft, dæremot den vintern nær jag "Åkte" skidor hela tiden blev bæst, sån benmuskelmæssigt !

blir liksom mer muskelmassa=mer mjølksyra

sær inte alltid i gymmet du ska hænga mest !

Nåt som jag känner funkar bra är att ställa löpbandet på högsta lutning och springa i uppförsbacke. Ger lite mer kondition i benen än styrka och funkar bättre än cykling och cross-trainer.

Sen kör jag styrka för att maxa ut benmusklerna, men kondition känns viktigare för mig.

Om du vill ha uthållighet skulle jag lämna gymmet och ge dig ut i en kuperat löpspår alternativt ren backträning. Håll dock ner pulsen så att du orkar köra en längre distans.

Tack för svar! Borde kanske poängterat att jag idag bygger på gym. Jag kör knäböj i alla benpass, ofta som första eller andra övning. 8-10 reppar på 140-150, och vid tungt schema - 2-4 på 180 (200). Detta tillsammans med hacklift eller benpress + högrepp på benspark och bencurl.

Den teknik och den visionen jag har på gymmet normalt sätt är alltså maximal pump, gärna så fort som möjligt. Nu har denna vintern gett ett mkt bra resultat ( i just detta avseende ). Och jag inser att det är ungefär det sämsta tänkbara scenariot för min vår-skidåkning :(.

Skippa allt under 15-18 reps samt addera en massa cardio på cykel eller löpband är kanske biffen?

linkan_110: väggsittandet i 90-grader har jag fått tips om, så jag la in det som avslutning för ett tag sedan. Tiden = strax innan spyan (inte särskilt länge) x 3 ungefär.

Kottla och Nitro: Djupa böj gillar jag, och är van vid. Borde man koncentrera böjarna kring den knäböjjen man mestadels håller vid piståkning? Eller fortsätta med hela rörelsen - från nästan sträck -> så djup man pallar under 90 grader?

Låter som om det inte råder brist på muskelmassa? Kanske t.o.m tvärtom? Jägarvila! Utfall och benböj utan vikter! Krabbgång! Cykling och löpning som du själv är inne på!

rickyknock sa:
Låter som om det inte råder brist på muskelmassa? Kanske t.o.m tvärtom? Jägarvila! Utfall och benböj utan vikter! Krabbgång! Cykling och löpning som du själv är inne på!
Ja "tyvärr". Dock väldigt lite fettma, skar bort det sista i december. Men 94kg är åt h**vete för mkt för det roligaste av allt- skidåkningen.

Jägarvila lär jag googla!

Ja, jag kanske är fel ute, men för mig låter det som om det du behöver är bättre teknik. Inte på benböj då utan på skidåkningen. Jag minns en gammal kompis som var fotbollsspelare och hade bra benstyrka och allmän kondition. Men han blev helt slut i benen efter en liten utförslöpa på säg 500 fallhöjdsmeter. Om man inte kan växla mellan avslappning och aktivitet under åkningen så går det snabbt att få ont i benen.

kappakomplett sa:
Ja, jag kanske är fel ute, men för mig låter det som om det du behöver är bättre teknik. Inte på benböj då utan på skidåkningen. Jag minns en gammal kompis som var fotbollsspelare och hade bra benstyrka och allmän kondition. Men han blev helt slut i benen efter en liten utförslöpa på säg 500 fallhöjdsmeter. Om man inte kan växla mellan avslappning och aktivitet under åkningen så går det snabbt att få ont i benen.
Du är förmodligen(garanterat) väldigt spoton med din teori :). Samtidigt som jag vet att senaste typen av träning på gymmet inte skapat bättre förutsättningar. Med just det att denna träningen gått ut på att snabbt stålsätta muskeln - pump.

Senast ändrad:
Hmmm
Kan vara en teknikgrej med åkningen med bakvikt.,,,, eller....
Att träna bålen och rygg är också viktigt då det hjälper stabiltitet och ANDNINGEN för att syresätta låren,,,
Sen när det gäller benträning så är det A och O att också träna varje ben för sig vilket du kan göra både med knäböj och marklyft.
På så sätt får man en rätt styrka på varje ben,,,, Tränar man 2 bens knäböj, 2, benpress,,,2 bensbenspark,,,så är det alltid det starkaste benet som får göra det största jobbet,,,, DVS man tränar upp en obalans i kroppen....

Tro inte för sakens skall att man skall helt utesluta 2bens knäbör eller 2bens etc,,,,,,

Prova att köra 2 bens knäböj på balansplatta som kan rotera fritt 360gr,,,,, då kommer du också få träna balans,,,,små muskler,,,, och låren som då får jobba infernaliskt med att motkompensera varandra,,,

Eller kör enbensknäböj på balansplatta så får du grym träning för säte, lår, vader, bål etc....

Jag tror Wille hade träningsfilmer här på forumet som är ganska grymma,,,,även om mkt verkas muppigt,,,, Men många övningar knäcker den "bäste"......

Annars intervall...... för optimera syresättningen...

Ut och spring i terräng.
Mycket träning i backe och ner i 90 grader och sicksack bakåt i backe är bra träning.
Intervall i uppförsbacke.
På barmarksträningen sprang vi nerför i portar både tätt "staket" och lite längre avstånd kombinerat med intervall uppför och baklänges sicksack enligt ovan.
Superbra träning.
Blir inte mycket av den typen av träning nu, och det märks : (

Den här tråden börjar bli intressant. Ska tillägga att jag har hemma ankelvikter som väger 2kg styck, använder dom sen 4 år tillbaka då jag körde rehab av mina knän. Ligger på rygg en fot i golvet nära rumpan det andra benet sträckt 25 reps x2 rakt upp sen 25 x 2 fort vinklad inåt 25 x 2 fot vinklad utåt. Detta låter kanske inte så jobbigt men ger bra tycker jag just runt knä o lår.
Har även en balansplatta hemma kör 2 x 20 bulgariska utfall tror jag det heter. 1 ben på plattan 1 ben på en stol bakom dig sen kör utfall. Kör även 20 knäböj 10kg hantel i vardera hand efter 20 reps stanna i 90 gr 20 sekunder upprepa 3 ggr sjukt jobbigt att stå 20 sek med pump i benen.
Detta kör jag kanske 1 ggr varannan vecka ibland 1 ggr mån. Kul att variera övningar. Du verkar ha bra styrka med tanke på vad du tar i knäböj. jag sätter en 2a på 115-120kg i böj och väger ungefär 95kg. Som tidigare skriver, hade problem med det förr att jag tog slut snabbt i låren, det har löst sig av att jag har tränat på att åka ekonomiskt. Det gäller att lita på skidorna (ge tillräckligt tryck i sväng). Förr tog jag i allt jag kunde typ i varje sväng och åkte med en rätt låg kropps position. Idag i brantare backar hamnar jag i samma sits men så fort det blir lite flackare så slappnar jag av mer.
Åkte under 1 dag förra året 11500 höjdmeter men ska erkänna att då va benen bra slut på kvällen.
Har börjat använda foamroller efter duschen och ger mig ca 20 min för att stretcha. Orkar betydligt mer åkning utan att ta slut nu än vad jag gjorde för 3-4 år sen, så försök att hitta hur mycket/ lite tryck du behöver i varje sväng. Sen provåk andra skidor, skiljer en hel del mellan olika skidor hur jobbigt det är.
Lycka till.

Minimal sa:
Kottla och Nitro: Djupa böj gillar jag, och är van vid. Borde man koncentrera böjarna kring den knäböjjen man mestadels håller vid piståkning? Eller fortsätta med hela rörelsen - från nästan sträck -> så djup man pallar under 90 grader?
Grattis till åtminstone ett uppnått mål med träningen. Jag förstår att du är långt starkare än vad jag är och förmodligen gjort bra många mer benböj än jag. Så jag svarar i all ödmjukhet.

Bra att du är van och gillar djupa knäböj. Jag skulle säga att fortsätt med det rent generellt, som grund. Gå ännu längre ner om din rörlighet tillåter med bibehållen teknik. Lätta på vikten om det behövs. Detta för skidåkningens skull. Ju längre ner du går i knäböjen desto mer aktiverar du hamstrings och sätesmuskeln. Hamstrings är väldigt viktiga för att stabilisera knät när du i en (skidåknings-)situation med böjda knän öser på med full kraft med främre lårmuskeln (t ex om du hamnat lite i bakvikt). Om hamstrings då inte är tillräckligt stark så tar korsbanden den smällen, och det vill du förmodligen inte. Drog en snabb sökning på nätet i ämnet för att referera till något och hittade det här: http://www.precisionnutrition.com/quad-hamstring-ratio om just det.

Att sedan variera genom att gå olika djupt i knäböjen för att bygga max styrka det är ju annan sak och du kan nog den saken bättre än jag. Men jag tycker man bör veta ovanstående och ha det med sig.

Men med tanke på din benstyrka så skulle jag nog gå på vad andra här rekommenderar och vad du själv är inne på. Ut och spring och cykla. Cykling är det som snabbast tränar upp syretillförsel till benmusklerna läste jag någonstans.

Så för att gå igenom den dörr som du själv öppnat skulle jag nog undvika "maximal-pump-träningen" inför skidåkningen. Cykla och spring enligt råden från andra här och komplettera med ditt tunga schema då och då för att bibehålla styrkan.

@Minimal
Du få jättegärna dela med dig på den tråden igen efter skidåkningen i vår. Hur blev det? Som befarat eller kanske tvärtom?

@Nitrogendykare
Jag får ta och testa dina benpass inför nästa säsong. Så här sista veckan innan tar jag det lite lugnare för att toppa formen :-)

OJ vad mycket nyttigt det kom upp har(engelskt tangenbord sa det blir lite sport att lasa detta)! Sa mycket vettigt har jag nog aldrig last i en trad om knaboj och marklyft! Bra dar forat!

Personligen sa tranar jag mest ren tyngdlyftning och ligger da pa laga reps i jamforelse med byggarna(knaboj och mark 1-4 reps over 75% av max 1RM) och jag har alltid haft latt for att stalla om nar det ar dags att aka utfors. Forsta dagarna suger alltid men jamfor man med mina alpinvanner och fotbollsspelare(och andra mer konditionsbaserade idrotter) tycker jag att jag ligger i overkant vad det galler ork.

Och da har jag aldrig varit en konditionsstark person rent allmant utan mest explosiv. Sa kanske att dra ner pa volymen och oka vikten ocksa hjalper. Mindre massa mer punch!

Kanske man skulle ta och exprimentera med lite stopp ocksa? Stopp pa vag ner i boj, pa vag upp i marken. Dubbelstopp?

Men jag tror allt forutom pumpsokande traning kommer bli battre :)

Själv tycker jag precis tvärtom.
Stark och knäböj, bra för åkningen.
Tränar själva regelbundet styrkelyft och är också förhållandevis stark. Ungefär samma stats som sig.
Max 170 kg i böj på ca 85 kg kroppsvikt.
Skulle säga att det är optimalt för mig i min skidåkning. Visst rusar pulsen under intensiva delar av backen men det är underbart att kunna förlita sig på benstyrka.

Kottla sa:
Minimal sa:
Grattis till åtminstone ett uppnått mål med träningen. Jag förstår att du är långt starkare än vad jag är och förmodligen gjort bra många mer benböj än jag. Så jag svarar i all ödmjukhet.

Bra att du är van och gillar djupa knäböj. Jag skulle säga att fortsätt med det rent generellt, som grund. Gå ännu längre ner om din rörlighet tillåter med bibehållen teknik. Lätta på vikten om det behövs. Detta för skidåkningens skull. Ju längre ner du går i knäböjen desto mer aktiverar du hamstrings och sätesmuskeln. Hamstrings är väldigt viktiga för att stabilisera knät när du i en (skidåknings-)situation med böjda knän öser på med full kraft med främre lårmuskeln (t ex om du hamnat lite i bakvikt). Om hamstrings då inte är tillräckligt stark så tar korsbanden den smällen, och det vill du förmodligen inte. Drog en snabb sökning på nätet i ämnet för att referera till något och hittade det här: http://www.precisionnutrition.com/quad-hamstring-ratio om just det.

Att sedan variera genom att gå olika djupt i knäböjen för att bygga max styrka det är ju annan sak och du kan nog den saken bättre än jag. Men jag tycker man bör veta ovanstående och ha det med sig.

Men med tanke på din benstyrka så skulle jag nog gå på vad andra här rekommenderar och vad du själv är inne på. Ut och spring och cykla. Cykling är det som snabbast tränar upp syretillförsel till benmusklerna läste jag någonstans.

Så för att gå igenom den dörr som du själv öppnat skulle jag nog undvika "maximal-pump-träningen" inför skidåkningen. Cykla och spring enligt råden från andra här och komplettera med ditt tunga schema då och då för att bibehålla styrkan.
Bugar! Informationen ang. hamstring var mycket värdefull! Tack som f*n!

victoringemar sa:
Och da har jag aldrig varit en konditionsstark person rent allmant utan mest explosiv. Sa kanske att dra ner pa volymen och oka vikten ocksa hjalper. Mindre massa mer punch!

Kanske man skulle ta och exprimentera med lite stopp ocksa? Stopp pa vag ner i boj, pa vag upp i marken. Dubbelstopp?

Men jag tror allt forutom pumpsokande traning kommer bli battre :)
Som mig mao. Jag körde motocross i yngre dar. När det lades ner för 6 år sedan, är skidåkningen den enda konditionen som utövats. Och den är ju långt i från kontinuerligt året om.

Jävligt taggat med svar från skidåkare istället för alla teorietiker på gymmet :).

Igår markade man 160x8x3, och ryggslutet ligger nog fan kvar på gymmet känns det som idag. Detta var det sista byggar-passet. Nu blir det "dans" för hela kroppen på gymmet sista två veckorna inför Österrike. Dans och katogen kost!

Go Stable or Go home :P

Senast ändrad:
Kottla sa:
@Minimal
Du få jättegärna dela med dig på den tråden igen efter skidåkningen i vår. Hur blev det? Som befarat eller kanske tvärtom?
Promise. Lär uppdatera från Österrike. Kanske inte dag 1 eller 2, men 6-7 nångång :). Det kan komma en bild när jag gråtandes under en gran gnäller om att mina lagg inte lyfter bra i puder, och att jag har heelt fel utrustning för dagen.

Minimal sa:
Kottla sa:
@Minimal
Promise. Lär uppdatera från Österrike. Kanske inte dag 1 eller 2, men 6-7 nångång :). Det kan komma en bild när jag gråtandes under en gran gnäller om att mina lagg inte lyfter bra i puder, och att jag har heelt fel utrustning för dagen.
Va har du för lagg undrar jag?
Specar som dig med 4-5 styrkepass i veckan och benen håller jäkligt bra..

Fullrocker 120+ midja kanske är lösningen?

Bedlam sa:
Va har du för lagg undrar jag?
Specar som dig med 4-5 styrkepass i veckan och benen håller jäkligt bra..

Fullrocker 120+ midja kanske är lösningen?
Åker helst med ett par år gamla Kendo med 90-midja. Har inte ens fått chansen att prova 120 på riktigt än.

Gårdagen:
Frontsquat - 30/25/25/20
Liggande benpress - 20/20/20/15
Benspark - 20/20/20 med stopp i toppläge på varannan undefär (statiskt som nån nämnde)
Motionscykel 15 minuter
Ridå... Gråtandes svepte man nödvändig energi och staplade ut till bilen.

Idag är träningsvärken jävligt intressant. I morgon får man nog jobba på "hemmakontoret". Damn vad mina ben har snöat in på lågrep fram till nu.

Slaktar ben på söndag igen tänkte jag. Då i form av mer cardio, löpning på bandet, ett 10-tal set lågvikts-utfall och avslutningsvis jägar-sittmotväggen-vilan.

Minimal sa:
Gårdagen:
Frontsquat - 30/25/25/20
Benspark - 20/20/20 med stopp i toppläge på varannan undefär (statiskt som nån nämnde)
Motionscykel 15 minuter

Idag är träningsvärken jävligt intressant. I morgon får man nog jobba på "hemmakontoret". Damn vad mina ben har snöat in på lågrep fram till nu.

Slaktar ben på söndag igen tänkte jag. Då i form av mer cardio, löpning på bandet, ett 10-tal set lågvikts-utfall och avslutningsvis jägar-sittmotväggen-vilan.
Är inte bara benen du skall träna. Kolla på Hargins blogg så ser du att han tränar mycket bål tex... Det inverkar oxå på mer uthållingheten i din åkning..

Senast ändrad:
Känns som att hela tråden blir lite märklig i sin utgångspunkt. Om du är stark som fasen i benen men har problem med uthålligheten vid rejäl skidåkning så kommer nog tyvärr inte mer styrketräning för benen hjälpa. Min egen erfarenhet av skidåkning är att den största boven är mjölksyra, alltså borde ju det rimligaste vara att träna på det. Så backintervaller eller bara löpning på ojämnt underlag lär ju ge absolut bäst resultat. Sen är det klart att tekniken gör stor skillnad. För 6 år sen var mina ben helt förstörda medan jag idag inte har några större bekymmer med snabba åk på upp emot 1000 fallhöjdsmeter. Visst har jag lite bättre grundkondition idag men jag var lättare då och gjorde ungefär lika bra löptider. Min teknik har dock förbättrats enormt däremellan.

Pillard sa:
Känns som att hela tråden blir lite märklig i sin utgångspunkt. Om du är stark som fasen i benen men har problem med uthålligheten vid rejäl skidåkning så kommer nog tyvärr inte mer styrketräning för benen hjälpa. Min egen erfarenhet av skidåkning är att den största boven är mjölksyra, alltså borde ju det rimligaste vara att träna på det. Så backintervaller eller bara löpning på ojämnt underlag lär ju ge absolut bäst resultat. Sen är det klart att tekniken gör stor skillnad. För 6 år sen var mina ben helt förstörda medan jag idag inte har några större bekymmer med snabba åk på upp emot 1000 fallhöjdsmeter. Visst har jag lite bättre grundkondition idag men jag var lättare då och gjorde ungefär lika bra löptider. Min teknik har dock förbättrats enormt däremellan.
Vettigt!

Lägg på lite sånt här oxå så ska du se att du får bra resultat: http://www.kaskofsweden.com/training

Hasse_Lindborg sa:
Minimal sa:
Gårdagen:
Frontsquat - 30/25/25/20
Motionscykel 15 minuter

Är inte bara benen du skall träna. Kolla på Hargins blogg så ser du att han tränar mycket bål tex... Det inverkar oxå på mer uthållingheten i din åkning..
Självklart tränar jag inte bara benen :). Men trådens topic var ju ändå benen. Tror ingen här är intresserad av att läsa om mina övriga träningsdagar. Däremot har jag lagt in benen två gånger per vecka nu. Jag kör alltid en släpande muskel två gånger i veckan, och just nu för att packa om benen alltså :).

Senast ändrad:
Pillard sa:
Fast varför egentligen? Mitt grundproblem är att jag på gymmet tränat i eftersträvan att snabbt och mycket bygga upp det s.k. "pumpet". När jag sen på våren börjar åka skidor så har jag alltid samma problem, pga just min typ av gymträning så stumnar (stava?) benen väldigt fort.

Jag må vara explosivt sätt mkt starkare än många, men uthållighets sätt svagare än dom flesta. Nu talar jag för hela kroppen, inte bara benen.

Därför, tänkte jag att jag ställer frågan ut på ett skidforum. Vad folket tror kan vara en snabb och effektiv träning för att så snabbt det är möjligt, justera mina muskeltyp, eller muskeluthållighet, syresättning etc. etc. Och jag tycker jag fått en jädra massa bra svar. Och är i full gång med många av tipsen här. Med just förhoppningen att åtminstone mina muskler har lite bättre förutsättningar för den fysiska aktivitet som skidåkning utsätter benmusklerna för.

Besides detta och förmodligen ännu mer, är självklart tekniken. Men det utesluter ju inte på något sätt, mitt muskelproblem. Är du med hur jag tänker?

Tillbaka
Topp