Expression sa:
scratchfs sa:
Dom går bara av, komposit fungerar så. Likadant i innebandy, min polare gjorde sönder 2 innebandyklubbor av komposit och dom gick rakt av och böjdes inte. Samma sak hände mig. Det finns nått som heter flex som brukar stå skrivet på klubborna tex flex 27 och betyder att man kan böjja klubban 27mm böjjer man det mer kan den gå av. Jag har testat flera gånger och det stämmer. Jag hade ett par rossignolstavar i komposit som fastnade i liften och knäcktes, Det går inte att böjja. Dom går av ,punkt slut!
Du verkar inte ha förstått det där riktigt. Flexet på en innebandyklubba mäter hur mycket den böjs vid 300 Newtons (30,5 kg) kraft mitt på skaftet. Det vill säga ju lägre flex dessto hårdare skaft.
F = m*g
g = 9.82
m = massa/vikt. Alltså i det här fallet hur stor kraften är på klubben där du sviktar, alltså hur mkt du trycker med din arm.
F = kraft, mäts i Newton.
så F= 30,5 * 9,82.
F = 299,51 ~ 300 N.
Dock beror detta på var i världen du befinner dig eftersom konstanten ''g'' är olika i olika delar av världen. I Sverige använder man konstanten 9,82.
g = gravitation.
F = Force
m = massa.
Expression: "ju lägre flex desto hårdare skaft" Ska det inte vara tvärtom, ju högre flex desto hårdare skaft. Stämmer i och alla fall in om man kollar på ishockeyklubbor, ju högre flex ju hårdare.