Pansarvagns-stavar?

Monis

Ny medlem
Pansarvagns-stavar?
Jag har otur när det kommer till stavar. Jag är Mr.Murphy (murphys lag) och oturen i egen hög person. Jag är också legitimerat proffs på att rammla i liftkö och lift. Mina stavar böjs hela tiden då jag rammlar i låg hastighet och jag är trött på att hela tiden köpa nya stavar efter att ha misslyckats med att böja tillbaka. Finns det några stavar som är nästan oförstörbara?

Pansarvagns-stavar?
köp typ k2 silencer eller va dom heter. dom e bra tkr jag. de e kompositstavar så dom böjs inte åsså äron ingen dyra. typ 350 spänn!

Pansarvagns-stavar?
KristofferH sa:
köp typ k2 silencer eller va dom heter. dom e bra tkr jag. de e kompositstavar så dom böjs inte åsså äron ingen dyra. typ 350 spänn!
man kan inte böja en koposit stav. om man tex. landar på staven böjs den inte utan går av.

Pansarvagns-stavar?
lill_rudil sa:
KristofferH sa:
man kan inte böja en koposit stav. om man tex. landar på staven böjs den inte utan går av.
Klart som fan man kan böja en komposit stav !

Hur i helvete kan alla ishockey profiler spela med komposit klubber om dom går av när dom böjs i så fall?

Pansarvagns-stavar?
Har ett par Scott world cup racing som jag haft sedan mitt förra par stals utanför Cafe Olympia 1992. Fortfarande nästan helt raka. Har bytt handtag, remmar och trugor ett antal gånger.
Grym kvalité på Scotts Serie 4 rör!

Pansarvagns-stavar?
fast kompositstavar ska vara rätt hållbara, min kompis har ett par sånna och dom förblir spikraka vad han än gör med dom

Pansarvagns-stavar?
henning2 sa:
lill_rudil sa:
KristofferH sa:

Hur i helvete kan alla ishockey profiler spela med komposit klubber om dom går av när dom böjs i så fall?
alltså en ishockey klubba böjs inte så den formas som ett s/c utan den flexar tillbaka och blir rak igen men om du landar på en stav så går den antagligen av den böjs inte som en vanlig aluminium stav...utan den går av eller är helt oskad

Pansarvagns-stavar?
Satsa på komposit stavar. som sagts tidigare har komposit material den fördelen gentemot metall att de behåller sin form de fått från början och om något händer går de av, men de blir aldrig skeva som metallstavarna kan bli. Att de sedan kan gå av är inget du behöver oroa dig allt för mkt för, de flesta tål väldigt mkt våld.

Pansarvagns-stavar?
Lär sig att ramla på rätt sätt. Då går inte stavarna av =)
Jag fattar inte hur man kan böja en stav när man ramlar i en lift...

Pansarvagns-stavar?
hyrstavar is the way to go. sen mina riktiga stavar blev snodda för ett år sen har jag kört på ett par avdankade hyrstavar. kralligare grejer får man leta efter. fattar inte hur mina har klarat sig så pass bra.

Pansarvagns-stavar?
Jag har ett par Scott World Cup Racing stavar som är 99% oförstörbara. Mina har aldrig bjöts eller gått av (förutom när jag i vrede ville slå av dom, va tvungen att lyfta skidan och slå med full kraft mot stålkanten för att få av stavjävlen :)

Jag gillar inte komposit/carbon. Dom är lätta och går ej att böja men det är lättare att dom helt går av än en Scott WC-stav.

Pansarvagns-stavar?
Dave sa:
går inte att böja komposit, böjs dem för mycket går dem istället av.
Detsamma gäller för metall!! Skillnaden när det gäller stavar av metall är att staven böjs så mkt att röret plattas till och därefter går av.

komposit... i det här fallet kolfiberarmerad plast går självklart att böja! Till en viss gräns visserligen, men som sagt... detsamma gäller metallstavar!
Byggs staven upp på rätt sätt så håller den bra mycket bättre än motsvarande metall. Det är fakta! Se bara på flygindustrin eller bilindustrin!!
Sen är det väl en smaksak när det gäller vikt, men jag kör hellre med kolfiber än metall!

Ska man absolut ha en metallstav som inte går av i första taget rekomenderar jag en super-g eller storslalomstav... de är redan böjda men håller formen oslagbart!
/P

Pansarvagns-stavar?
Ebony_Patrik sa:
Ska man absolut ha en metallstav som inte går av i första taget rekomenderar jag en super-g eller storslalomstav... de är redan böjda men håller formen oslagbart!
1. Varför skulle en redan böjd stav vara bättre än en rak? Man kan lika gärna köra slalomstaven i samma serie. Precis lika hård och tålig som dom böjda.

2. Ja en kompositstav klarar MER böjning men den böjs åxå mycket lättare. Alltså behövs inte lika mycket kraft för att böja den och därför (enl. min mening) går dom lättare av. Dock tycker jag att en kompositstav är betydligt bättre än en "standard"-stav men står man och väljer mellan en WC-metallstav och en komposit så blir mitt val WC-metallstaven.

Senast ändrad:
Pansarvagns-stavar?
henning2 sa:
lill_rudil sa:
KristofferH sa:

Dom går bara av, komposit fungerar så. Likadant i innebandy, min polare gjorde sönder 2 innebandyklubbor av komposit och dom gick rakt av och böjdes inte. Samma sak hände mig. Det finns nått som heter flex som brukar stå skrivet på klubborna tex flex 27 och betyder att man kan böjja klubban 27mm böjjer man det mer kan den gå av. Jag har testat flera gånger och det stämmer. Jag hade ett par rossignolstavar i komposit som fastnade i liften och knäcktes, Det går inte att böjja. Dom går av ,punkt slut!

Senast ändrad:
Pansarvagns-stavar?
henning2 sa:
lill_rudil sa:
KristofferH sa:

Dun kan svikta komposit men inte böja det. När du sviktar åker klubban tillbaka till sin upsrpungliga form när du slutar svikta den. Den kommer gå av om du sviktar den för mkt.

Pansarvagns-stavar?
scratchfs sa:
Dom går bara av, komposit fungerar så. Likadant i innebandy, min polare gjorde sönder 2 innebandyklubbor av komposit och dom gick rakt av och böjdes inte. Samma sak hände mig. Det finns nått som heter flex som brukar stå skrivet på klubborna tex flex 27 och betyder att man kan böjja klubban 27mm böjjer man det mer kan den gå av. Jag har testat flera gånger och det stämmer. Jag hade ett par rossignolstavar i komposit som fastnade i liften och knäcktes, Det går inte att böjja. Dom går av ,punkt slut!
Du verkar inte ha förstått det där riktigt. Flexet på en innebandyklubba mäter hur mycket den böjs vid 300 Newtons (30,5 kg) kraft mitt på skaftet. Det vill säga ju lägre flex dessto hårdare skaft.

Pansarvagns-stavar?
Viktoria-L sa:
Sen är det vissa splitternya stavar som går av när man fäller ner bygeln i olympialiften...
Hehe... ja lägg ett par hundralappar extra på era stavar så slipper ni köpa nya stup i kvarten. + att om ni köper Scott World Cup-stavar så får det skönaste handtaget som finns. Helt outstanding!

Pansarvagns-stavar?
jag kör me pappas gamla blizzard för tillfället för jag pajja sönder den ena totalt =)

Pansarvagns-stavar?
Expression sa:
scratchfs sa:
Du verkar inte ha förstått det där riktigt. Flexet på en innebandyklubba mäter hur mycket den böjs vid 300 Newtons (30,5 kg) kraft mitt på skaftet. Det vill säga ju lägre flex dessto hårdare skaft.
F = m*g
g = 9.82
m = massa/vikt. Alltså i det här fallet hur stor kraften är på klubben där du sviktar, alltså hur mkt du trycker med din arm.
F = kraft, mäts i Newton.
så F= 30,5 * 9,82.
F = 299,51 ~ 300 N.
Dock beror detta på var i världen du befinner dig eftersom konstanten ''g'' är olika i olika delar av världen. I Sverige använder man konstanten 9,82.
g = gravitation.
F = Force
m = massa.

Expression: "ju lägre flex desto hårdare skaft" Ska det inte vara tvärtom, ju högre flex desto hårdare skaft. Stämmer i och alla fall in om man kollar på ishockeyklubbor, ju högre flex ju hårdare.

Senast ändrad:
Pansarvagns-stavar?
CrashX sa:
Expression sa:
scratchfs sa:
F = m*g
g = 9.82
m = massa/vikt. Alltså i det här fallet hur stor kraften är på klubben där du sviktar, alltså hur mkt du trycker med din arm.
F = kraft, mäts i Newton.
så F= 30,5 * 9,82.
F = 299,51 ~ 300 N.
Dock beror detta på var i världen du befinner dig eftersom konstanten ''g'' är olika i olika delar av världen. I Sverige använder man konstanten 9,82.
g = gravitation.
F = Force
m = massa.

Expression: "ju lägre flex desto hårdare skaft" Ska det inte vara tvärtom, ju högre flex desto hårdare skaft. Stämmer i och alla fall in om man kollar på ishockeyklubbor, ju högre flex ju hårdare.
Lägre flex ger styvare klubba.. dvs den böjer sig mindre för samma belastning som expression skrev....
9.82? flytta till lund och den hoppar ner till 9.81....
För övrigt helt onödigt inlägg då ingen frågat nått om uträkningarna och de flesta förstår alldeles utmärkt vad expression skrev....

Pansarvagns-stavar?
Okej, verkar helt konstigt för mig.
Eftersom om jag köper en ishockey klubba med t.ex. 87 flex så är den hårdare än en klubba med typ 75 eller 52 flex.
52 flex brukar det vara på juniorklubbor och dom är mjukast, medans dom hårdaste klubborna brukar ha 110 flex.
Någon som har en förklaring?

Pansarvagns-stavar?
Köp Carbon/komposit stavar.

dom är oböjbara på de sättet att hur mkt du än böjer stavarna böjs dom alltid tillbaka (om du nu inte böjer så mkt att dom går av förstås)

bröt av kanske 3par stavar/året innan jag köpte mina första carbon (som jag har kvar ännu)
och dom har hålldt i 2år

dock är dom oftast lite dyrare än vanliga stavar men inte jätte mycket

Pansarvagns-stavar?
Jag håller med de andra, Scott WC-stavarna är grymma. Har min brors gamla tävlingsstavar och det finns inte en antydning till böjning.

Pansarvagns-stavar?
Vill du ha tåliga stavar skall du köpa hyrstavar... det är inte lätt att hitta ordentliga stål stavar nu för tiden... Är inte alls förtjust i kolfiber stavar när jag åker offpist vill jag verkligen ha en stav som INTE böjer sig...

Dessutom så fattar jag inte vadför man skall ha "lättviktstavar" när dom ändå inte väger någonting. Man får vara bra svag om man vill spara vikt på stavar...

Ett par begagnade hyrstavar kan man tjöta till sig för runt hundringen..

Tex

Pansarvagns-stavar?
K2 publik enemy stavarna.. dom är sjuuukt tåliga

gjorda av plast så dom väger ingenting.. man kan böja dom till ett U å endå går dom inte av.. Jibbarnas dröm.. '

kostar inte överdrivet mycket heller

Pansarvagns-stavar?
jeppenator sa:

gjorda av plast så dom väger ingenting.. man kan böja dom till ett U å endå går dom inte av.. Jibbarnas dröm.. '

fast de suger om man ska staka :) men ska man staka sig fram kan man ju lika gärna börja åka längdskidor

Senast ändrad:
Pansarvagns-stavar?
jeppenator sa:

Plast? Public enemy stavarna är väl också gjorda i kolfiberkomposit.

Pansarvagns-stavar?
Dustbin_Dan sa:
Har ett par Scott world cup racing som jag haft sedan mitt förra par stals utanför Cafe Olympia 1992. Fortfarande nästan helt raka. Har bytt handtag, remmar och trugor ett antal gånger.
Grym kvalité på Scotts Serie 4 rör!
Jepp. På med ett par feta trugor sen är det klart.

Tillbaka
Topp