Påsk 2025, våga boka?

Påsk 2025, våga boka?
Jag tänker, även om det finns snö kvar. Hur är skidåkningen med 5plus på nätterna när det pistas och 13 grader på dagen? Finns det nån botten i snön alls? Har ingen erfarenhet av extrem vårslask.
Har åkt en del längdskidor i södra Sverige runt påsk när det varit 14 grader och det var inte särskilt givande trots det fanns rätt tjockt med snö bädd kvar

Påsk 2025, våga boka?
Synd att man har typ 120 mil dit .. norr har varit det som gällt i år.
Nä, skulle nog påstå att det är söderut som gäller…. ;)

1744558333055.webp

Påsk 2025, våga boka?
Klimatförändringsmycket. Jordskred och laviner att vänta i delar av alperna med den sjuka mängden. Milano ska få 37+56+61mm nederbörd per dag.
Så fort det kommer stora mängder nederbörd så ylar aktivisterna ”klimatförändringar!”.
Det har blivit varmare i Alperna, ja det har det. Glaciärerna har krympt kraftigt, ja det har de.
Men det har fanimej sedan urminnes tider av och till vid tillfällen kommit enorma mängder nederbörd, det är inget nytt.
Har du varit i Koblenz? Har du sett huset där man markerat högvattennivåer/översvämningar genom århundradena? Sticker senare delen 1900-talet och därefter ut på något speciellt sätt?
Vi vet alla att klimatet har blivit varmare, men man behöver inte yla om klimatförändringar varje gång det är lite speciellt väder.

Påsk 2025, våga boka?
Nej, det blir bara precis lika löjligt som att påstå att klimatförändringarna är bluff varje gång det kommer några dagar med ovanligt kallt väder.
Och så vred du med ditt inlägg #43 om en tråd om påskresor till att handla om klimatet igen. Precis som du alltid brukar hålla på.
Den huvudsakliga delen i mitt inlägg handlade om hur mycket nederbörd som kommer i Milano. Om vi räknar med 30mm i ett stort vanligt alpsnöfall är det ungefär 5 stora snöfall som landar under 3 dagar. 7 i Zermatt. 4 är snittet i April månad för Zermatt på 30 dagar. Extremt.

Påsk 2025, våga boka?
Den huvudsakliga delen i mitt inlägg handlade om hur mycket nederbörd som kommer i Milano. Om vi räknar med 30mm i ett stort vanligt alpsnöfall är det ungefär 5 stora snöfall som landar under 3 dagar. 7 i Zermatt. 4 är snittet i April månad för Zermatt på 30 dagar. Extremt.
Ja, extremt VÄDER är det, inget annat. Sådant hände för 100 år sedan också.
Men du skrev ”Klimatförändringsmycket” i en tråd som handlar om påskresor.
Du har ju en egenskapad tråd om klimatfrågor, skriv dina klimatinlägg i den.

Påsk 2025, våga boka?
Nä, skulle nog påstå att det är söderut som gäller…. ;)

Visa bilaga 38787
Blir visserligen svårt /farligt att åka nåt annat än pist även där?
Klart vackert med mycket snö. Men när det vräker ner såpass blir det sällan åkbart tidigare än nån vecka efter snöfall. Eller efter att idioterna är löst ut alla laviner, givetvis.
Sen ligger snöfallsgränsen på 1700-2200 m. Så man måste ändå kommer rätt högt upp. Och ska ha med gummistövlarna..... Blir minst sagt fuktigt i dalen då?
Men solen som kommer sen blir säkert fint.
Riktigt skidåkning ska sker i riktigt vinter, tycker jag. Då vill jag ha snö även där jag bor. Och då tar jag gärna lite bistert väder nån dag.
Vårskidåkning kan gärna sker med barmark bredvid backen (såklart hellre med massa snö kvar), men då får det gärna vara varmt och torrt (från himmeln iaf). Blir ju ändå mest regn man får vid påsk... (Ja, jag vet att det fanns år med stora snöfall runt påsk. Ja, jag har redan åkt puder vid påsk. Men jag skriver ju oftast ;).

Påsk 2025, våga boka?
Blir visserligen svårt /farligt att åka nåt annat än pist även där?
Klart vackert med mycket snö. Men när det vräker ner såpass blir det sällan åkbart tidigare än nån vecka efter snöfall. Eller efter att idioterna är löst ut alla laviner, givetvis.
Sen ligger snöfallsgränsen på 1700-2200 m. Så man måste ändå kommer rätt högt upp. Och ska ha med gummistövlarna..... Blir minst sagt fuktigt i dalen då?
Men solen som kommer sen blir säkert fint.
Riktigt skidåkning ska sker i riktigt vinter, tycker jag. Då vill jag ha snö även där jag bor. Och då tar jag gärna lite bistert väder nån dag.
Vårskidåkning kan gärna sker med barmark bredvid backen (såklart hellre med massa snö kvar), men då får det gärna vara varmt och torrt (från himmeln iaf). Blir ju ändå mest regn man får vid påsk... (Ja, jag vet att det fanns år med stora snöfall runt påsk. Ja, jag har redan åkt puder vid påsk. Men jag skriver ju oftast ;).
Ja, det är FÖR mycket snö som kommer i Zermatt, och det ska blåsa en del också, finns nog risk för att skidsystemet kan stängas några dagar också. Nej, jag ska inte åka dit, är för dyrt där också.
Men det finns flera högt belägna skidområden i Österrike som kommer att få 40-50 cm under veckan (mer lagom). Tyvärr bedrövligt dålig vinter i fjällen det här året, jag har annars haft fina påskresor till Norge de senaste åren.

Påsk 2025, våga boka?
Är i Björnrike, är obefintligt med snö i terrängen. Bara runt toppen finns det lite snö i terrängen. Har hört att längdspåren inte är bra, men backarna är fina med skön vårslask. Var 16 grader idag, men är minus på nätterna. Aldrig sett så här lite snö för säsongen, men skidåkningen är ändå bra i pisterna. Ska prova skalet imorgon som verkar ha lite bättre snöläge.
1000036265.webp
1000036289.webp

Påsk 2025, våga boka?
Ja, det är FÖR mycket snö som kommer i Zermatt, och det ska blåsa en del också, finns nog risk för att skidsystemet kan stängas några dagar också. Nej, jag ska inte åka dit, är för dyrt där också.
Men det finns flera högt belägna skidområden i Österrike som kommer att få 40-50 cm under veckan (mer lagom). Tyvärr bedrövligt dålig vinter i fjällen det här året, jag har annars haft fina påskresor till Norge de senaste åren.
Vädret vid påsk ser inte så mysigt ut. Men jag kan inte hålla med om att vintern var såpass dåligt som alla påstår. Klart det var sämre än vad det brukar vara. Men jag fick ihop drygt 30 dagar med mycket fin åkning och turer (bara norge och sverige). Ingen bottenlös puder, men fin offpist och finfin piståkning. Lite folk när man turade. Skrämdes alla av att det var mindre snö en vanligt? En riktigt pangvinter brukar det blir mer åkning(ibland iaf), och såklart önskar man ser mer puder, men nöjd är jag ändå.
Ingen åkning vid påsk för vår del iår, men jag tror man kan säkert hitta snö. Bara att väderprognosen ser lite väl tråkigt ut.

Påsk 2025, våga boka?
Det verkar väl vara extremt mycket snö på Åreskutans baksida iaf. I Åre för en vecka sedan var det riktigt bra om man bortser från Gästrappet och vid stjärnliften där det blev en bottenlös sörja på em. Funkade iof bra med breda skidor. 😎

Påsk 2025, våga boka?
Någon som är i sälen och vet hur det ser ut i pisterna?
På webbkameror ser det riktigt risigt ut - samtidigt dök det upp filmer i mitt youtubeflöde från Lindvallen där det såg helt ok ut. Framgick dock inte exakt när de var filmade.

Regnrisk i veckan och till helgen dessutom.

Kollade på Branäs också eftersom dottern är där... men ja. Lera i backen har iofs inte hindrat dem att ha öppet historiskt.

Påsk 2025, våga boka?
Klimatförändringsmycket.

Sorry OT men sånt kan ju inte stå oemotsagt. Det är ju precis så det inte är.

Enskilda oväder går inte att förklara med klimatförändringarna. Även om häftiga regn ökar i bl.a. Italien så består större delen av dessa regn av helt typiskt väder för regionen. Förändringen utgör ju bara en mindre del av kakan.
I ett katastrofperspektiv så blir de negativa effekterna mindre och mindre. De riktigt stora översvämningskatastroferna i Europa och världen ligger långt tillbaka i tiden och de katastrofala effekterna berodde i första hand på att de drabbade ett förindustriellt landskap eller utvecklingsland.

Det är ett äkta dilemma - att den industriella utveckling som gett klimatförändringarna samtidigt har räddat oerhört många liv.

Påsk 2025, våga boka?
Sorry OT men sånt kan ju inte stå oemotsagt. Det är ju precis så det inte är.

Enskilda oväder går inte att förklara med klimatförändringarna. Även om häftiga regn ökar i bl.a. Italien så består större delen av dessa regn av helt typiskt väder för regionen. Förändringen utgör ju bara en mindre del av kakan.
I ett katastrofperspektiv så blir de negativa effekterna mindre och mindre. De riktigt stora översvämningskatastroferna i Europa och världen ligger långt tillbaka i tiden och de katastrofala effekterna berodde i första hand på att de drabbade ett förindustriellt landskap eller utvecklingsland.

Det är ett äkta dilemma - att den industriella utveckling som gett klimatförändringarna samtidigt har räddat oerhört många liv.

Att fler människor dog i tidigare översvämningar talar för att klimatförändringar inte ger extremväder idag?

Skidåkningen som sådan tjänar inte på den här typen av utgångspunkt. Bättre konstatera att saker går åt skogen och göra åtgärd på det. Österrike hade exempelvis en nederbördsfattig vinter, helt i linje med det nya vädret.

"Extremväder
Skyfallen förväntas till exempel bli kraftigare i framtiden. Extrem nederbörd som faller under en kort tid kan ge problem med översvämningar."

Men det borde jag egentligen inte behöva informera om, det ingår i grundskoleutbildningen idag.

Påsk 2025, våga boka?
Att fler människor dog i tidigare översvämningar talar för att klimatförändringar inte ger extremväder idag?

Vem har påstått det? Läsförståelse tillhör också grundskolan. Men förmågan att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt är nog svårare att lära ut.

Påsk 2025, våga boka?
Vem har påstått det? Läsförståelse tillhör också grundskolan. Men förmågan att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt är nog svårare att lära ut.
Du.

Och som vanligt ökar antalet översvämningar från mitten av 1900 talet och framåt. Som medeltemperaturen.

Antalet döda eller mest möjlig katastrof kan omöjligen vara det mätbara när vi numera bygger för katastrofer.

Påsk 2025, våga boka?

Jag har inte påstått något sådant. Du får underkänt i läsförståelse.

Och som vanligt ökar antalet översvämningar från mitten av 1900 talet och framåt. Som medeltemperaturen.

Ja men varför skriver du det igen? Försök få plats för fler tankar.
Samtidigt som översvämningarna ökar så minskar antalet döda mm negativa effekter i de länder som har en materiell utveckling. Den positiva trenden är tydlig och samtidig med klimatförändringarna.

Antalet döda eller mest möjlig katastrof kan omöjligen vara det mätbara när vi numera bygger för katastrofer.

Ska vi inte mäta katastrofer om vi ska förebygga katastrofer? Katastrofer mäts inte utifrån förändringar av nederbörd eller medeltemperatur. En förändring är ingen katastrof i sig. Katastrofen ligger i vilka effekter förändringen riskerar att ge. Vilket är olika beroende på var/när förändringen inträffar, dvs hur det samhället ser ut.

Det finns fler sätt att motverka klimatkatastrofer än att enbart premiera åtgärder som minskar CO2-produktionen. Varav många sätt inte minskar CO2-produktionen lika mycket som andra. Det är ett dilemma vare sig du förstår det eller inte. Om vi inte inser det så riskerar vi att förvärra effekterna av klimatförändringarna. Goda intentioner är inte tillräckligt.

Påsk 2025, våga boka?
Jag har inte påstått något sådant. Du får underkänt i läsförståelse.

Ja men varför skriver du det igen? Försök få plats för fler tankar.
Samtidigt som översvämningarna ökar så minskar antalet döda mm negativa effekter i de länder som har en materiell utveckling. Den positiva trenden är tydlig och samtidig med klimatförändringarna.

Ska vi inte mäta katastrofer om vi ska förebygga katastrofer? Katastrofer mäts inte utifrån förändringar av nederbörd eller medeltemperatur. En förändring är ingen katastrof i sig. Katastrofen ligger i vilka effekter förändringen riskerar att ge. Vilket är olika beroende på var/när förändringen inträffar, dvs hur det samhället ser ut.

Det finns fler sätt att motverka klimatkatastrofer än att enbart premiera åtgärder som minskar CO2-produktionen. Varav många sätt inte minskar CO2-produktionen lika mycket som andra. Det är ett dilemma vare sig du förstår det eller inte. Om vi inte inser det så riskerar vi att förvärra effekterna av klimatförändringarna. Goda intentioner är inte tillräckligt.
Allt är relativt och bollen är rund. Ger apati och ett samhälle som inte kan ta beslut.

Eftersom vi bygger mot allt mer förekommande klimatkatastrofer innebär det att vi blir mer motståndskraftiga mot katastrofer som berör människor. Färre döda även om klimatkatastroferna är fler. Jag tror du förstår, även om allt är relativt och bollen är rund. Samtidigt som vintrarna blir sämre.

Påsk 2025, våga boka?
Återkommer till frågan om det finns snö i Sälen. Vi har bokning över påsk i Kläppen (som vi brukar åka till över Påsk) men i år ser det katastrofalt ut på webcams. Kikade på lindvallen också o det funkar ju att åka dit om det skulle vara så men det ser rätt jäkla risigt ut där med. Någon som har lite mer info om läget? Vårsnö och slush är skitkul men när det blir vattensamlingar överallt och snön bara blir en kompakt vattning sörja...ja då kan man ju helt enkelt skita i det. What say?

Påsk 2025, våga boka?
Är i stöten i detta nu och glad att vi har bokningen söndag till torsdag och inte längre. World cup är helt ok, men flera partier som är riktigt blöta hela vägen uppifrån och ner. Har inte varit över till elvan än så kan återkomma med rapport därifrån. Samtidigt är det mitten på april så man kanske inte ska hopas på jättefin manchester just nu. Skulle säga att läget är som det brukar kunna vara vid säsongsavslutningen

Påsk 2025, våga boka?
Kan lämna en liten rapport från Trysil. Var där på en weekend med tre skiddagar, varav den sista igår söndag. Vi hade mycket tur med vädret, strålande sol och lite folk i backarna (i princip inga liftköer alls), men bra drag på afterski. Kändes som perfekt tajming, för det lär bli långt mer folk nu under påsk och sämre före.

Ett mindre gäng backar var stängda pga snöbrist, men inte så att det påverkade helhetsupplevelsen negativt. Inget område som var helt avstängt. Väldigt tunt snötäcke utanför pisterna men var mestadels vitt runt toppen. Märkte dock på dagarna vi var där att värmen (som mest ca +10 på dagarna) tärde ordentligt på snötäcket. Överlag bra piståkning. Nordsidorna var faktiskt väldigt hårda och isiga (konstigt nog) fram till strax efter lunch, medan sydsidorna blev mjuka långt tidigare på dagen. För att njuta av mjuka vårpister inleddes dagarna alltså på sydsidor och slutade på nordsidor, vilket gav skön vårmjuk åkning i princip hela dagarna.

Ser tyvärr ut som att värmen fortsätter och att det ska komma rätt mycket regn om några dagar, vilket nog riskerar att förstöra den fina åkning som ändå fanns kvar.

Påsk 2025, våga boka?
Det verkar väl vara extremt mycket snö på Åreskutans baksida iaf. I Åre för en vecka sedan var det riktigt bra om man bortser från Gästrappet och vid stjärnliften där det blev en bottenlös sörja på em. Funkade iof bra med breda skidor. 😎
Var i Åre förra veckan, sådär vädermässigt var det en skit vecka med blåst och regn omvartannat men därimellan helt ok. Sadelexpressen hade dessutom tekniskt fel lörda så man slapp inte över. Gästrappet var i mitt tycke helt ok ( allt e relativt) men ner till vm6an så håller snön på att ta slut. Så att dedär. Men uppe på högzon var det fint - när det var öppet men e glad att vår vecka e över och det var noll folk i backen för nått högt tryck klarar de nog inte mer

Bilagor

• IMG_3629.webp
    IMG_3629.webp
    312.8 KB · Besök: 77
Påsk 2025, våga boka?
Var i Åre förra veckan, sådär vädermässigt var det en skit vecka med blåst och regn omvartannat men därimellan helt ok. Sadelexpressen hade dessutom tekniskt fel lörda så man slapp inte över. Gästrappet var i mitt tycke helt ok ( allt e relativt) men ner till vm6an så håller snön på att ta slut. Så att dedär. Men uppe på högzon var det fint - när det var öppet men e glad att vår vecka e över och det var noll folk i backen för nått högt tryck klarar de nog inte mer
Vi var nog där veckan innan dig för sadeln funkade på lördagen. Men VM6:an var ju tunn redan då så kan tänka mig att den är ännu sämre nu.

Påsk 2025, våga boka?
Är i Björnrike, är obefintligt med snö i terrängen. Bara runt toppen finns det lite snö i terrängen. Har hört att längdspåren inte är bra, men backarna är fina med skön vårslask. Var 16 grader idag, men är minus på nätterna. Aldrig sett så här lite snö för säsongen, men skidåkningen är ändå bra i pisterna. Ska prova skalet imorgon som verkar ha lite bättre snöläge.Visa bilaga 38791Visa bilaga 38792
Ja den här vintern har verkligen varit mild. Jag var uppe i Björnrike exakt den här tiden förra året och då var det ca 40-50cm snö i skogen fortfarande; så det gick utmärkt att ta några åk utanför pisten. Tycker dock att backarna är bättre pistade i Björnrike än Skalet, men du får gärna återkomma med rapport därifrån! :)

Påsk 2025, våga boka?
Dö signifikant öther skidade 10 km slingan i Björnen ett par varv i lördags och det var enligt utsago helt ok. Mjukt spår men det hör till i april

Påsk 2025, våga boka?
Kläppen utlöste just sin snögaranti. Återbetalar hela bokningen. RIKTIGT juste och bra hanterat. Det kommer Skistar garanterat inte att göra. Dessutom... Kläppen garanterar 16 pister i sin anläggning och Skistar 15 räknat på ALLA fyra Sälenområdena. Det finns en anledning till varför man gillar Kläppen och ogillar SkiStar....Hatten av för Kläppens ledning!

Påsk 2025, våga boka?
Ramundberget har gott om snö kvar, ganska stor skillnad mot lite längre ner i dalen (Funäs eller Tänndalen har betydligt mindre snö). Barblåst på kalfjället på en del toppar men den snön hamnar ju någonstans, så det gäller att hitta var (oftast på syd och östsidor)

Påsk 2025, våga boka?
Var oxå i Ramis från onsdag till söndag och det var förvånansvärt mycket snö både i terräng och backe. Det är facinerande, varje gång genom åren när man kommer fram till Funäs slås man av hur lite snö det kan vara men efter ytterligare 2 mil landar man i Ramundberget och det är himmelsk skillnad.

Påsk 2025, våga boka?
Något som vet hur snöläget ser ut på Sonfjället? Är toptur möjlig/värd? Tänker mig i så fall från Nyvallen.

Påsk 2025, våga boka?
Kläppen utlöste just sin snögaranti. Återbetalar hela bokningen. RIKTIGT juste och bra hanterat. Det kommer Skistar garanterat inte att göra. Dessutom... Kläppen garanterar 16 pister i sin anläggning och Skistar 15 räknat på ALLA fyra Sälenområdena. Det finns en anledning till varför man gillar Kläppen och ogillar SkiStar....Hatten av för Kläppens ledning!
"Garanterat inte att göra"? Ojdå, och det vet du? Känns lite sandlådenivå vilket känns onödigt i ett annars seriöst forum?

Fakta, Snögaranti Skistar:
"Om vi inte kan uppfylla den alpina snögarantin har du möjlighet att ställa in eller avbryta din vistelse och få pengarna tillbaka fram till kl. 11:00 dagen efter ankomst"

Nu åker jag mest i Vemdalen (Skistar), men jag har aldrig under de senaste 20 åren upplevt att någon snögaranti löst ut. Dvs snötillgången har alltid varit god.

Tillbaka
Topp