Påverkar rocker valet av längd?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
Om man har ett par skidor utan rocker och vill byta till nya med rocker. Ska man tänka längre, kortare eller samma?

Aningen längre skulle jag säga, blir ju en del av kontaktytan som ligger i luften med rocker. Det är såklart helt efter tycke och smak, men en vanlig reaktion med rockerskida är att de känns kortare än vad de egentligen är.

Alltså, i pist längre ja, offpist är ju ändå tanken att man ska använda rockern också och skidorna är ju ändå gjorda för att användas offpist så förstår inte.....

LawndartGustav sa:
Alltså, i pist längre ja, offpist är ju ändå tanken att man ska använda rockern också och skidorna är ju ändå gjorda för att användas offpist så förstår inte.....
Men skidan är "förböjd", så du behöver inte i närheten av lika mycket kraft i skidans extremiteter för att få in den i sväng, vilket leder till att den känns kortare!

Hmmm ... jag skulle nog säga, att det beror på ... vad det är för skida och hur rockern är utformad och skidans "shape". Generellt skulle man kunna säga att man kan gå lite längre på en rockerskida utan att den känns längre men det beror ju helt på vilken längdreferens man har initialt. Detta beror inte bara på rockern utan även på hur skidan är utformad, har den "taper" i nos och bak påverkar ju även detta känslan i allra högsta grad.

När det gäller pistskidor med låg och kort rocker och full skärning tycker jag inte att detta påverkar längdvalet överhuvudtaget ...

Så svaret är att det beror helt och hållet på vad det är för skida och hur den är konstruerad (rocker, shape, styvhet, dämpning mm.). :-)

/MM

Det är lite klurig fråga att svara på då det mesta beror på din längd och längden på de skidor du åker på idag.

Åker du på 190 längd idag kan du ganska lugnt ligga kvar där någonstans på rockade skidor också.

Åker du däremot på ett par 167 cm slalom carvers kan jag säga med säkerhet att du kommer att gå upp oavsett din faktiska längd.

Det här är de enklaste parametrarna att ta hänsyn till. Börjar man sedan titta på din åkstil, plats för åkningen och vad för slags åkning du vill göra kommer skidtyp och längd variera ganska kraftigt.

Jag förstår inte riktigt varför man skulle gå upp i längd i pist. Pistskidor har ju egentligen oftast mer specifika längder utifrån dess egenskaper, en slalomskida blir kort eftersom svängradien skall vara kort och den ska vara snabb runt i sväng. Fördelarna med rocker blir alltså där en snabbare övergång från sida till sida. Motsvarande för störtloppskidor blir ju rockerns största fördel en viss kylning av belaget (rätta mig gärna om jag har fel) men här är inte övergången lika snabb och längden inte direkt sen tidigare en begränsning.

I offpist så håller jag med om att det är enklare att gå upp i längd då de flesta rockerskidor blir mer lättmanövrerade och därför kan man få en fördel med större bärighet i längre längder men fortfarande kunna åka med samma kontroll.

Nu skall jag provocera litet.
Har det här med skidlängd inte blivit missförstått. Ta en bred skida säg 115 eller mer i midja och jämför den med gårdagens stickor, med säg 65 i midja Dubbelt så mycket kontaktyta. Och med 2 sådana plank minst lika brett som en snowboard. För inte så länge sedan åkte bra skidåkare på 195 till 205 beroende på sin storlek och tyngd med en midja på 65. Idag tror sej många behöva 190 med 115 eller mer för att kunna vara trendiga i offpisten
Numera åker man uppe på snön i stället för att få den fantastiska känslan av att befinna sej i snön. Det som tidigare gav en riktig djupsnökänsla var kanske 20 cm och uppåt. Med dagens lagg behövs Japandjup för att få samma feeling. Och hur ofta har man det. Vilken nybörjare som helst åka kan åka opistat med dagens utrustning därav puderhetsen.
Skall man vara ärlig är för den normala skidåkaren som säg åker en förbokad chartervecka till en trendort och kanske några turer till en Svensk skidanläggning med blomkålssnö turen att få den upplevelsen så gott som obefintlig.
Denna hype har naturligtvis skapats av det enorma utbudet av skidfilmer med världens skickligaste friåkare.Skidfabrikantrna hakar på, klirr i kassan.
Tillbaka till ämnet. Man klarar av att ha en längre skida med rocker efterson i pist kontaktytan blir kortare. Men i djup eller ospårad snö är det inte nödvändigt. Lägger man sen till att för att hitta det ospårade behövs oftast en anmarsch med hudar och då är längd endast en nackdel. Allt enligt min personliga uppfattning.
Åk på en lagom skida och skulle lottovinsten slå in och det stora dumpet inträffar hyr ett par som passar.
För dem som tillbringar längre perioder och ha möjlighet eller fantasi att se bortom trendorterna är behovet naturligtvis ett annat

Senast ändrad:
gubbfan sa:
...
Numera åker man uppe på snön i stället för att få den fantastiska känslan av att befinna sej i snön. Det som tidigare gav en riktig djupsnökänsla var kanske 20 cm och uppåt. Med dagens lagg behövs Japandjup för att få samma feeling. Och hur ofta har man det...
Jag tycker faktiskt det är precis tvärtom. För att jag ska uppleva kvalitet i lössnöåkning krävs känslan av att det är bottenlöst, dvs att man inte känner något av underliggande hårdare snölager eller uppåkt dito. Det är snarare med smala skidor som det krävs Japandjup, eftersom 30cm lätt snö inte räcker för att skidorna ska hålla sig ifrån att gå i botten ibland och man kunde på den tiden ofta åka runt och känna att "bara det hade kommit två dec till". En modern skida med rocker gör att samma snöfall upplevs som i det närmaste episkt och man känner inte underliggande lager en enda gång.

När det gäller rocker finns det också olika filosofier. Dels har du skidorna som är gjorda för att alltid flyta med high rise, tex Hellbent eller S7 och dels har du rockerprofiler som fungerar även när man dippar spetsarna och som kan åkas under snön utan att det tar tvärnit, tex Opinion eller Rocker2. Man flyter inte i en meter lätt puder, oavsett vilka skidor man har. Det är en myt. Är snön lätt åker man verkligen i snön även med 120mm:s rockerlagg.

När det gäller längden så är jag inne på MountainMans spår (det har ju hänt förr, framförallt i Sälentrakter...). Precis som innan rockerintåget, upplevs olika längder av olika skidor på olika sätt. Vissa skidor passar bäst att åkas långa och andra kan åkas korta. Jag tycker att rocker tillåter ett större spann av längd snarare. Jag kan åka BÅDE kortare och längre skidor. Kortare lagg får plötsligt ett acceptabelt flyt och längre skidor blir smidiga nog för att kunna hanteras. Kan jag åka på 180cm? Ja. Numera. Kan jag köra på 195? Ja. Numera. Större spann alltså för mig, när spannet minskar, hur ologiskt det än kan låta :)

Senast ändrad:
MNO
Visst ligger det en viss sanning i dina synpunkter, men försöken från många tyckare att sälja in trenden att allt skall vara så långt och brett i alla lägen håller jag inte med om. I alla fall inte för normalåkaren med en eller ett fåtal veckor på berget mestadels i pist. Och mitt inlägg var menat som litet provocerande.
Det är ju lite som att svänga runt Östermalmshallen med sin fyrhjulsjeep att hasa runt på breda rockers i isig pist.
Men alla har sina preferenser. När någon här på forumet ställer en fråga om utrustning kommer ofta någon av de vanliga tyckarna med synpunkter som kanske inte är relevanta för den som frågar.
Man måste ju vara klar över att det är glest mellan de riktigt djupa dagarna.
Men det var ju längden med rocker contra normalskidor som var ursprungsfrågan.

gubbfan sa:
MNO
Visst ligger det en viss sanning i dina synpunkter, men försöken från många tyckare att sälja in trenden att allt skall vara så långt och brett i alla lägen håller jag inte med om. I alla fall inte för normalåkaren med en eller ett fåtal veckor på berget mestadels i pist. Och mitt inlägg var menat som litet provocerande.
Det är ju lite som att svänga runt Östermalmshallen med sin fyrhjulsjeep att hasa runt på breda rockers i isig pist.
Men alla har sina preferenser. När någon här på forumet ställer en fråga om utrustning kommer ofta någon av de vanliga tyckarna med synpunkter som kanske inte är relevanta för den som frågar.
Man måste ju vara klar över att det är glest mellan de riktigt djupa dagarna. Jag har själv ett par riktiga fetingar i min garderob.
Men det var ju längden med rocker contra normalskidor som var ursprungsfrågan.

Senast ändrad:
Hej!

Ska köpa en skida åt min livskamrat, funderar oxå vilken längd jag köpa åt henne. Hon är ca. 160 å väger .. kg. Har hittat en Atomic Tune skida som har All-mountain rocker.

Valet står mellan 149 eller 157 cm skidor. Hon åker mest i pisten, men med tanke på rockern funderar jag nu om inte 157:an är passar bättre då? Blir inte skidan mer allsidig då, eller får hon det jobbigt i pisten?

Pikebuster sa:
Hej!

Ska köpa en skida åt min livskamrat, funderar oxå vilken längd jag köpa åt henne. Hon är ca. 160 å väger .. kg. Har hittat en Atomic Tune skida som har All-mountain rocker.

Valet står mellan 149 eller 157 cm skidor. Hon åker mest i pisten, men med tanke på rockern funderar jag nu om inte 157:an är passar bättre då? Blir inte skidan mer allsidig då, eller får hon det jobbigt i pisten?
Jag skulle nog valt den längre även om det inte var rocker på den. Jag har själv ett par skidor med lite rocker på och tycker inte att det gör så att skidan känns kortare. Så enligt mig ska du välja den längre.

Tillbaka
Topp