Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men skidan är "förböjd", så du behöver inte i närheten av lika mycket kraft i skidans extremiteter för att få in den i sväng, vilket leder till att den känns kortare!LawndartGustav sa:Alltså, i pist längre ja, offpist är ju ändå tanken att man ska använda rockern också och skidorna är ju ändå gjorda för att användas offpist så förstår inte.....
Jag tycker faktiskt det är precis tvärtom. För att jag ska uppleva kvalitet i lössnöåkning krävs känslan av att det är bottenlöst, dvs att man inte känner något av underliggande hårdare snölager eller uppåkt dito. Det är snarare med smala skidor som det krävs Japandjup, eftersom 30cm lätt snö inte räcker för att skidorna ska hålla sig ifrån att gå i botten ibland och man kunde på den tiden ofta åka runt och känna att "bara det hade kommit två dec till". En modern skida med rocker gör att samma snöfall upplevs som i det närmaste episkt och man känner inte underliggande lager en enda gång.gubbfan sa:...
Numera åker man uppe på snön i stället för att få den fantastiska känslan av att befinna sej i snön. Det som tidigare gav en riktig djupsnökänsla var kanske 20 cm och uppåt. Med dagens lagg behövs Japandjup för att få samma feeling. Och hur ofta har man det...
gubbfan sa:MNO
Visst ligger det en viss sanning i dina synpunkter, men försöken från många tyckare att sälja in trenden att allt skall vara så långt och brett i alla lägen håller jag inte med om. I alla fall inte för normalåkaren med en eller ett fåtal veckor på berget mestadels i pist. Och mitt inlägg var menat som litet provocerande.
Det är ju lite som att svänga runt Östermalmshallen med sin fyrhjulsjeep att hasa runt på breda rockers i isig pist.
Men alla har sina preferenser. När någon här på forumet ställer en fråga om utrustning kommer ofta någon av de vanliga tyckarna med synpunkter som kanske inte är relevanta för den som frågar.
Man måste ju vara klar över att det är glest mellan de riktigt djupa dagarna. Jag har själv ett par riktiga fetingar i min garderob.
Men det var ju längden med rocker contra normalskidor som var ursprungsfrågan.
Jag skulle nog valt den längre även om det inte var rocker på den. Jag har själv ett par skidor med lite rocker på och tycker inte att det gör så att skidan känns kortare. Så enligt mig ska du välja den längre.Pikebuster sa:Hej!
Ska köpa en skida åt min livskamrat, funderar oxå vilken längd jag köpa åt henne. Hon är ca. 160 å väger .. kg. Har hittat en Atomic Tune skida som har All-mountain rocker.
Valet står mellan 149 eller 157 cm skidor. Hon åker mest i pisten, men med tanke på rockern funderar jag nu om inte 157:an är passar bättre då? Blir inte skidan mer allsidig då, eller får hon det jobbigt i pisten?