Peak Performance Vertical Gore-Tex 3L vs Sweet Protection Crusader X Gore-Tex

wayney

Medlem
Har beställt hem Peak Performance Vertical Gore-Tex 3L samt Sweet Protection Crusader X Gore-Tex.
Är i valet och kvalet gällande vilken jacka jag ska behålla.
Får betala ungefär samma för båda jackorna så priset kan man bortse ifrån.

Någon som har erfarenhet från någon av dessa jackor och kan ge lite input?

Sweet Protection Crusader är ju egentligen 1000 kr dyrare än Vertical och den andas också lite mer kvalitet. Framförallt rejälare dragkedja. Peak har en YKK AquaGuard-2-vägsdragkedja. Har haft problem med liknande dragkedja för massa år sedan men denna är kanske bättre.

Peak-jackan har dock lite snyggare färg - röd istället för svart, som Sweet Protection-jackan är.

Senast ändrad:

Primary

Aktiv medlem
Har inte testat just dom jackorna men jag kör med en Sweet Protection jacka som jag köpte 2014 som fortfarande håller mig varm, torr och ser fortfarande väldigt fin ut. Det är nog bland mitt bästa köp hittils. Kan varmt rekomendera

Min personliga åsikt är att Peak har blivit ett lite för mycket "influencer märke" där du köper deras kläder för att ha en Peak logga på bröstet. Men den är säkert bra det med.

wayney

Medlem
Har inte testat just dom jackorna men jag kör med en Sweet Protection jacka som jag köpte 2014 som fortfarande håller mig varm, torr och ser fortfarande väldigt fin ut. Det är nog bland mitt bästa köp hittils. Kan varmt rekomendera

Min personliga åsikt är att Peak har blivit ett lite för mycket "influencer märke" där du köper deras kläder för att ha en Peak logga på bröstet. Men den är säkert bra det med.
Okej, tack för svar.

Ja Sweet Protection-jackan andas kvalitet. 1000 kr dyrare egentligen och jag får dessutom betala lite mindre än för Peak-jackan. Peak-jackan sitter inte helt hundra heller - tycker den blir lite päronformad (haha). Den går in ganska mkt under armarna och svänger ut mkt vid höfterna. Sweet Protection-jackan sitter inte så.

Emmis

Aktiv medlem
låter som du redan bestämt dig?
Jag o maken köpte båda vertical jackorna ifjol, innan dess hade jag en gravity 3l. har alltså kört peak i ungefär 6 år. Innan dess ett stort antal Haglöfs. Sweet protection har jag ingen erfarenhet av. Om jag jämför hagöfs vs peak är nog peak bättre kvalite. Men då har haglöfs tappat, de man köpte vid milleniumskiftet höll betydligt bättre kvalite.

Jag har inget illa att säga om peak jackan. Inte heller som föregångaren "gravity" som är i princip samma jacka i annan utforming. Skulle nöta på Gravity ännu om den inte "krympt i skåpet" Den är testad sommar som vinter och har hållit det jag behöver den till. Dvs Skidåkning, båtliv ( även segling) och utflykter både med o utan övernattning i naturen samt ett tusental hundpromendar. -Vi kan kalla det aktiv användning och därför också flera tvättar i året.
Gillar de stora fickorna framtill där man får in allt man behöver, samt att det bara är en bröstficka. Huvan går runt min stora skalle o är enkel att justera.
Sen är det upp till var o en vilken man trivs bättre i. du får nog ingen dålig jacka hursom av de två du väljer på. Men om jag får ha input så är det nog trist med svarta skidkläder

erik_lagg

Aktiv medlem
En egoistisk fråga: När du ändå har bägge hemma: skiljer sig storleken åt i krage och luva? Ute efter en jacke med stor huva och krage till mig själv...

Har för mig att jag såg i en annan tråd att någon/några hävdade att Sweet har fått sämre kvalitet över tid - men svårt att bedöma tillförlitligheten i sådant tycker jag.

wayney

Medlem
låter som du redan bestämt dig?
Jag o maken köpte båda vertical jackorna ifjol, innan dess hade jag en gravity 3l. har alltså kört peak i ungefär 6 år. Innan dess ett stort antal Haglöfs. Sweet protection har jag ingen erfarenhet av. Om jag jämför hagöfs vs peak är nog peak bättre kvalite. Men då har haglöfs tappat, de man köpte vid milleniumskiftet höll betydligt bättre kvalite.

Jag har inget illa att säga om peak jackan. Inte heller som föregångaren "gravity" som är i princip samma jacka i annan utforming. Skulle nöta på Gravity ännu om den inte "krympt i skåpet" Den är testad sommar som vinter och har hållit det jag behöver den till. Dvs Skidåkning, båtliv ( även segling) och utflykter både med o utan övernattning i naturen samt ett tusental hundpromendar. -Vi kan kalla det aktiv användning och därför också flera tvättar i året.
Gillar de stora fickorna framtill där man får in allt man behöver, samt att det bara är en bröstficka. Huvan går runt min stora skalle o är enkel att justera.
Sen är det upp till var o en vilken man trivs bättre i. du får nog ingen dålig jacka hursom av de två du väljer på. Men om jag får ha input så är det nog trist med svarta skidkläder
Okej, tack för svar!

Ja lutar åt Sweet Protection men inte helt hundra.

Ja, vill nog egentligen ha lite färg på jackan då jag kör på svarta byxor. Men tycker inte det ser helt tokigt ut med svarta byxor och jacka om det är snygg modell och passform :)

wayney

Medlem
En egoistisk fråga: När du ändå har bägge hemma: skiljer sig storleken åt i krage och luva? Ute efter en jacke med stor huva och krage till mig själv...

Har för mig att jag såg i en annan tråd att någon/några hävdade att Sweet har fått sämre kvalitet över tid - men svårt att bedöma tillförlitligheten i sådant tycker jag.
Tror att luvan är lite större på Peak än Sweet. Både gick dock över min hjälm utan problem.

wayney

Medlem
Blev att jag körde Crusader på både jacka och byxor.
Åkt en tur och är sjukt nöjd!
Andas verkligen kvalitet.

Shellstrom

Medlem
Blev att jag körde Crusader på både jacka och byxor.
Åkt en tur och är sjukt nöjd!
Andas verkligen kvalitet.
Jag har spanat på Crusader X byxorna och varit lite sugen på klicka hem dem.
Visst var det Crusader X på dina byxor också och inte Crusader Gore-tex Pro versionen?

Har du några kommentarer om just byxorna?
Jag står i valet och kvalet mellan Haglöfs Vassi GTX Pro Bib och Sweet Crusader X. Sweet är 500 kr dyrare, finns det någon anledning att inte gå för Haglöfs?

wayney

Medlem
Visst var det Crusader X på dina byxor också och inte Crusader Gore-tex Pro versionen?

Jag står i valet och kvalet mellan Haglöfs Vassi GTX Pro Bib och Sweet Crusader X. Sweet är 500 kr dyrare, finns det någon anledning att inte gå för Haglöfs?
Ja det är Crusader X på både byxa och jacka.

Som sagt bara testat dom under ett skidpass men jag är väldigt nöjd med dom! Sitter väldigt bra och känns som riktigt bra kvalitet. Har aldrig sett Haglöfsbyxorna men dom lär ju säkert vara bra också :)

HDTV

Aktiv medlem

Har Haglövs Vassi-ställ. BIB och jacka är jäkligt bra/sköna. Men, tyget är tunt och skört, går lätt håll. Fick hål i en av bröstfickorn av mobilen som dessutom hade ett skal av skinn. Byxornas förstärkning nere vid pjäxorna är även de tunna och det går lätt hål. Haglövs behöver nog jobba med kvalitén med deras material för det priset som de tar.

Senast ändrad:

Nybbstrom

Ny medlem

Hej! Jag la precis ut mina Crusader byxor på annons här eftersom jag är lite för lång. Om du har storlek M kanske det kan vara intressant?

Topp