Främst som svar till Lagerqvist
\\\"Jag kan verkligen inte förstå hur du tänker, det är staten som står för sjukvården, och försäkringsbolaget betalar du just för att du ska kunna få ersättning för dina skador om något sånt här skulle inträffa\\\".
- Man betalar i båda fallen in till en gemensam kassa som sedan betalar ut pengar vid behov (i ena fallet till mig direkt och i andra fallet till en, lite förenklat, läkare som lappar ihop mig), inte så svårt att förstå.
Utnyttjar man endera av systemen så fungerar systemet i fråga sämre.
\\\"När jag läser ditt argument om att han får skylla sig själv och att enda sättet detta skulle kunna vara en olycka är att skolan tvingar honom ut för ett stup kantat av kaktusar för att sedan bli utputtad av sin lärare på en väg och därefter bli överkörd av en bil börjar jag fundera på vad du har för verklighetsförankring som tror att detta är vad som krävs för att bryta en arm\\\".
- En så kallad Hyperbol eller retorisk överdrift. För övrig använder sig försäkringsbolagen av ett ord som kallas vållande. Åker du utan säkerhetsbälte/är rattonykter eller har bedömts köra vårdslöst så gäller inte försäkringen.
\\\"Med detta sagt så tycker jag att du ska börja med att gå med detta till läkaren efterssom det då finns bekräftat att du har sökt hjälp för dessa besvär och det är då lättare att få ut pengar. Du bör därefter bara gå hem vänta några veckor sedan höra av dig till försäkringsbolaget och se vart det leder\\\".
- Helt rätt!
\\\"Det är inte rätt att se det som att du lurar systemet. När du köper en försäkring, köper du ett skydd som ger dig rätt till att få pengar när du råkar ut för en skada av den här typen. Däremot är det fel att försöka överdriva skadan och därmed få ut mer pengar än vad du har rätt att få\\\".
- Exakt min ståndpunkt.
Klart att försäkringsbolag är företag som tjänar pengar. De är så generösa som det gynnar dem att vara. Ger de aldrig ut pengar vill ingen vara kund hos dem och ger de ut för mycket pengar så går de back. Enkel mattematik. Sedan finns det de som utnyttjar detta, t.ex gick det plötsligt sönder sjukt många Iphone 3gs när Iphone 4 kom ut. ett sådant beteende förstör de normala kalkylerna (eller så har de räknat med det, who knows !?) och kan leda till försämrade försäkringar för de som verkligen har råkat ut för något.
Kan säga att jag har själv jobbat på kundtjänst och det som MnO skriver stämmer helt
\\\"Jag jobbar själv på ett försäkringsbolag och våra instruktioner från ledningen är alltid att vi i största möjliga mån ska hjälpa kunden så mycket det bara går. Det vi säljer är en trygghet att det ska fungera när det väl skiter sig, och då är det viktigt att det också gör det. Finns det en tvekan i något läge rörande någon punkt bedömer man alltid till kundens fördel. Det är en myt att alla försäkringsbolag hela tiden försöker betala så lite som möjligt. Så fungerar det i alla fall inte på mitt bolag. Jag var själv förvånad över hur \\\"snäll\\\" attityd man lärs upp att ha mot kunderna när jag var ny på jobbet.\\\"
Detta är något man kan utnyttja om man vill. Att t.ex göra som säkert många av oss här gör, säga att ett par 125 rocker lagg bara har gått i pisten när man råkar köra sönder dem på en haj under försäsong kan man se på två sätt.
1. Företaget är girigt och jag betalar bara in pengar, nu får jag tillbaka något.
2. Ähh det var nice i några svängar, sånt händer. söker på Freeride.se efter P-tex+lagning.
Dock var man själv väl lite klantig som chansade på att underlaget håller i alternativ 1?
Och hur kopplas detta till killen i tråden.
Om man blir tvungen att cykla med skolan och detta sker på en, av skolan vald, väg och det händer en olycka som inte är killens fel. Det kan vara att han blir påkörd/påcyklad, eller att han ramlar för att det är hål i vägen. Då tycker jag
personligen att det är något man kan anmäla och få pengar. Killen valde inte själv vägen, han var tvungen att cykla även om han kanske inte kände sig van bakom styret eller w/e. Kort sagt, det var en olycka.
Om man däremot blir tvungen att cykla med skolan och detta sker på en, av skolan vald. Man avviker från denna väg för att hoppa över ett bord/sten/fågel (you get the picture), gör sådant som Freeride medlemmar ofta gör med cyklarna när de är ute och cyklar (Ja, jag gör det också) så ser jag inte det som en olycka utan som något självförvållat. Ungefär som när man chansar och åker offpist under v.47 i vemdalen.
såklart kan man betala extra för att det ska täcka sådant också, men då betalar man extra pengar till bolaget just för att de ska ta in den risken i kalkylen.
Så, hade tråkigt på förmiddagskvisten och resultatet blev en uppsats av
mina åsikter.
No flame no gain
Ps. bra sida att läsa på om man vill veta mer. Där tar de upp allt som stått i tråden
http://www.finansportalen.se/forsakring.htm