Pengar styr?

Patlou

Ny medlem
Pengar styr?
Salomon=Monopol?
Jag börjar undra. Varför är det så att alla bara måste ha Salomons senaste, collaste och bästa skida, Pocket Rocket? Jo för att den är bättre äa alla andra skidor. Vem säger det? Alla säger det. Men hur har alla fått reda på det. Har ni testat alla skidor så att ni kan jämföra? Jag tror att ni som jag och många andra har gått på Salomons stora marknadsföringspryl. Eftersom de har så mycket pengar kan de satsa mycket på reklam. Tänk på de små skidtillverkarna som har det lite knackigare och köp deras skidor i stället som antagligen är lika bra. Varför inte köpa svenskt? Så, det jag vill säga egentligen är: Prova innan du köper någonting och känn efter i hjärtat vad du vill med ditt köp. Knäcka de små företagen så att de stora multinationella får ändå större marknad. Eller vill du hjälpa till att bevara den coola känslan i att åka på ett par skidor som inte är tillverkad på en stor smutsig industri där inte åkglädjen är viktig utan pengarna. Kör hårt!//Patlou S

Pengar styr?
Jag håller fullständigt med. Och det ju därför jag inte kommer att köpa Salomon. Har du några tips på mindre tillverkare som gör schyssta lagg? Jag bränner mest i pisten men tar endel avstickare i puder också.

Pengar styr?
Du har helt fel! När man köper skidor (och brädor) skall man först och främst tänka -kommer dom här ge mig brudar? Man vill ju inte bara ha kul i backen. Och i våras funkade Salomon Pocket Rockets utmärkt men vi får väl se vad som funkar i vinter...

Pengar styr?
Man kan tycka vad man vill om Salomon, men grymt skickliga marknadsförare OCH produktutvecklare är de. Vad som dessutom hedrar dem är att de inte är rädda för nya grepp, vissa floppar men de flesta flippar med kraft. Visst vill vi helst glömma bakistigningspjäxorna, men för övrigt tycker jag att Salomon är en lysande stjärna på produkthimlen och till en monopolställning är det ju ljusår kvar!

MVH/MM

Pengar styr?
Jag vill då inte köpa salomons skidor för dem är så vanliga. Hälften av alla som åker twintip åker ju salomons teneighty. Skulle helst vilja ha extrem Feek

Pengar styr?
Vem är det som säger att en viss skida är bäst???? Köper man en skida utan att testa andra får man väl skylla sig själv eller? Går man på "Gunnars herrkonfektion och begagnade bilar" när man skall köpa sina kläder så kan man ge sig på att man missar en del av marknaden. MEN ingen kan väl beskylla salomon för att göra dåliga skidor förutom att AK-Rocket inte var så bra i fjol med alla spruckna belag. Dessutom är det väl så att den som ser salomon som enda märke kanske skall kliva utanför Åres kommun gräns. Jag åker själv på ett par X-scream som är ruggigt sköna i mitt tycke alltså är de bra till något. Nu är de faktiskt så också att flera märken på marknade har liknande skidor.

Fattar inte vad någon här ovan för menar när han säger att Völkl minnsan är bäst i test efter test. Jag tvivlar inte på attt de är bra eftersom det är flera superduktiga åkare i stil med Sverre Liljekvist som kört på dessa. Det säger väl ändå inget om hur bra de är för någon annan. Med tanke på att Kaj Zackrisson ifjol gjorde hyfsat i från sig på sina salomonskidor så finns det någon par åkare som gillar dessa också. AK-Rocket liknar bara G41 på ett sätt och det är att den är bred. I övrigt är AK-Rocket mjuk som få och G41 är en förstorad racer som kraver feta lår och teknik. Det finns förstås de som kan åka på Stöckli Asterroid också...

Vill man ha alla brudar i baken så skall man köpa ett par Dynastar Arno Adam eftersom dessa sparkar stjärt med de flesta andra skidor beträffande utseende trots två år på marknaden :) Deesutom är den mer lättåkt än G41 och såå skön :) I löv it

Pengar styr?
Hmm, "alla" säger alltså att Salomon är bäst? Jag har inte hört så många som har sagt det den senaste tiden. Däremot tycker jag att salomon ska få beröm för att hela tiden utveckla skidåkningen och förbättra den. Det var X-screamboomen 97-98 som verkligen lyfte skidindustrin som hade legat i dvala sedan början av 90-talet. Visserligen hade det börjat glöda så smått om de andra skidtillverkarna, men det var i samband med detta som den stora massan fick upp ögonen för skidåkning. X-scream blev snabbt kopierad av flera tillverkare som gjorde den lika bra och ibland till och med bättre.

Efter det kom Salomon 1080 som var den skidan som gjorde twintip stora. Det var för övrigt nästan den enda TT-skidan jag såg i backen i 2 säsonger. Precis som X-scream så blev 1080 snabbt kopierad av flera tillverkare som gjorde den lika bra och ibland till och med bättre.

Nu har Salomon kommit med PocketRocket och ännu en gång varit nyskapande. Kanske det kommer det att floppa denna gång, men ingen kan anklaga dem för att inte försöka vara först med det senaste. Många, även andra skidtillverkare, har Salomons utvecklingsavdelning att tacka för mycket som har hänt de senaste åren inom skidåkning.

Personligen inskränker mitt Salomon-ägande sig till ett par pjäxor
och jag har aldrig ägt ett par Salomonskidor. Däremot har jag testat flera av deras modeller, och jag tycker de är för mjuka och fladdriga i fart. Uppenbarligen passar de dock många andras åkstilar eller designpreferenser. Så de har lyckats bli ledande i en stor bransch, vilket kräver både pengar och skicklighet.

Mitt råd är dock: Köp Völkl eller Extrem.

>> RR <<

Sen kan man fråga sig varför det alltid blir "smutsig industri" av det hela så fort ett företag blir större än vad som är accepterat.

Pengar styr?
vem säger att pocketrocket är bäst. alla test säger väl head monster eller völkl g41.

tycker att pocketrocket verkar vara en värdelös korsniong.
antagligen för tunga för riktigt trickande/jibbande och det finns som sagt bättre offpistskidor...

Pengar styr?
Måste säga att jag håller med radikala ragnar! Salomon är faktist ofta först med nyheter på markanden som andra företag sedan kopierar, och även ibland gör bätttre.

Men jag vet inte om jag tycker att Salomon har en smutsig industri. Salmon har väl - om jag inte minns fel, en av de mindre skidfabrikerna i Europa. Då har t.ex. Fischer en mycket större fabrik. Salomon är helt enkelt duktiga på att marknadsföra sig för att sälja de skidor som de tillverkar. Ofta räcker ju inte skidorna till under säsongen utan många får vänta till nästa säsong eller köpa ett annat märke.

Köp det som man känner för, strunta i vad det är för märke på skidorna. Det viktigaste är att skidorna känns bra under pjäxorna!

Pengar styr?
Jag tvivlar på att Salomon kommer att få monopolstatus på marknaden, man kan tycka vad man vill om dom, men man kan inte förneka att dom till stor der har medverkat till att lyfta skidåkningen efter snowboardvågen som kom under nittiotalet, som för övrigt också var viktig för att skidåkningen skulle komma tillbaka från sin dvala (då daffyn regerade). Personligen undrar jag varför folk rusar iväg och köper nya skidor hela tiden, själv kör jag på ett par 190 cm långa Dynastar 4x4 Vertical med 3 år på nacken, dom fungerar fortfarande utmärkt. visserligen byter jag förmodligen i år. Jag kan förstå att folk som tillbringar stora delar av året på snö, t.ex. dom som pluggar i Järpen eller andra freaks, men jag måste ändå tillstå att jag tror att majoriteten av dom som köper nya skidor är personer som knappast åker mer än max 4 veckor / år (observera att jag delar in dessa i en pistnötar-klump) och som allt som oftast kan ses med en dugligt röd näsa och en pint i after skin.

Johan

Pengar styr?
Hur många av er här har åkt på P-R:en? Jag var nere i frankrike och österike och provåkte lagg för ett par veckor sen och av alla dom jag åkte så föll P-R:en mig absolut bäst i smaken. Jag håller med om att det vore bäst att köpa ett par extrem men eftersom dom inte fanns att hyra där nere så ville jag inte köpa grisen i säcken! (kan säga att jag hade inte alls tänkt att prova den här skidan eftersom den såg halft oåkbar ut,blev dock övertalad som tur är!)

Sen är det ju så att en skida som passar en person kanske känns helt värdelös för en annan!
Men men, det är helt ok om ingen annan köper skidan för min del! Det är ju coolare att ha en skida som inte alla andra har...

SNART ÄR DET HÖGSÄSONG!

Tillbaka
Topp