Pengar till en säsong i Cham?

Gunnersson

Ny medlem
Hej!
Jag skall åka neråt säsongen 09/10 och hade tänkt mig att landa i chamonix.
Kruxet är ju bara att allt roligt kostar pengar. Så jag funderar på hur mkt man bör ha om man hade tänkt sig att jobba där nere. Skall väll sägas att jag inte har nått emot att åka ner tidigt för å hitta bra jobb. Men dessutom vill jag fråga: kan man få jobb utan franska där nere?

Tack på förhand.
mvh
Jakob

Räkna på en 40-50000 så är du säker. Då är det ingen stress med jobb annars så är det ju upp till dig själv hur mycket du tänker spendera. Liftkort går ju på 8000-10000 o första hyran och så så till att börja med minst 25000?

Åk till Norge, kör truck i 6 månader, åk skidor i 4 månader i Cham utan att jobba, 1 månad eurotrip på slutet, gör klassiska 10% standardavdraget på norska deklarationen och chilla hela sommaren.

Jag gjorde en säsong i Cham i år och var tvungen att snåla jävligt mycket för att ha råd att stanna säsongen ut. Kom ner med 25000kr och jobbade som barnvakt som gav runt 3000kr i månaden och jag klarade mig precis. Boendet blev billigt, runt 2500 i månaden. Säsongskortet kostar lite över 1000 euro, vilket blev 12000 kr när euron låg så högt.
Men att jag fick leva snålt gjorde inget, liftkort och skidor är ju det enda som behövs!

Ett tips är att komma ner tidigt. Jag kom i början av januari och det var alldeles för sent. De jobb som fanns kvar krävde att man kunde franska, och min 6åriga skolfranska räckte inte långt. Som tur var hittade jag ett engelskt par som säsongade under föräldraledigheten. Att passa en liten baby och gå långpromenader med barnvagn i ett soligt Chamonix var inte helt fel!

Lycka till, säsongen där nere är definitivt det bästa jag har gjort! Chamonix är en fantastisk skidort som har ALLT!

Ett annat tips är att dom i år även hade studentrabatt på säsongskortet. Gick att köpa typ i november och kostade bara 300€ !!! Är lite osäker exakt var det gällde men tror överallt förrutom greken. Dvs även aiguillen, courmayeur och verpan inkluderat.

Senast ändrad:
Christoffer_Schack sa:
Åk till Norge, kör truck i 6 månader, åk skidor i 4 månader i Cham utan att jobba, 1 månad eurotrip på slutet, gör klassiska 10% standardavdraget på norska deklarationen och chilla hela sommaren.
10% standardavdraget??? Tell me!

Tillbaka
Topp