Pepparkaka - en smakresa

Pepparkaka - en smakresa
Heddious sa:
xSooLx sa:
Heddious sa:
Finns det inte risk för att åsamka mer skador med gasolbrännaren än vad baconet är tänkt att lindra från början?
Absolut!
Ska jag tolka detta som att så alltså även var syftet?
Nejdå, bara ett konstaterande, framförallt ett förtydligande för den som på allvar övervägde att ersätta silvertejpen med bacon... eller vice versa. Jag vet inte vilket som skulle vara värst..!?

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
Det borde gå att få till en skaplig typ av shake/smoothie på P-kakor. Typ med mjölk å mögelost i. Blir nog en fin Vickning till kaffet efter 1 gorby & 2 små frys-pään-pizza, cirkus! Annars gillar jag P-kaks-smulorna man kan hitta i naveln under vintertid, fin sälta men ludden fastnar mellan tänderna dock.

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
Där jag jobbar görs det pepparkaksglass runt juletider, faktiskt något man som pepparkaksfantast borde testa.

Pepparkaka - en smakresa
Om det är den där glassen med ledord "dubbel-macka" så instämmer jag, den är fin. Greger Brinke

Pepparkaka - en smakresa
Men för i helvete!! Vad är det för generalfel på er generation egentligen?!

Bäst är tveklöst mammas hemlagade pepparkakor, inget jävla köpeskit fullpackade med konstgjorda ämnen och konserveringsmedel!

JAG ÄR SURGUBBE, HÖR MIG RYTA!!

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
GB Sandwich Peber-Kauge

@ Tompan14
Så du vill ha tillbaka kvinnan vid spisen, och på så sätt frigöra henne från alla ny-liberala (=ny-kannibala?!) finesser av idag? :P

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
Tompan14 sa:
Men för i helvete!! Vad är det för generalfel på er generation egentligen?!

Bäst är tveklöst mammas hemlagade pepparkakor, inget jävla köpeskit fullpackade med konstgjorda ämnen och konserveringsmedel!

JAG ÄR SURGUBBE, HÖR MIG RYTA!!
såja såja Tompan, andas.

enda anledningen till att jag inte delar med mig av (eller fram tills nu ens nämner) släktreceptet på skurna pepparkakor, som innehåller ett par ingredienser som alla googlingsbara recept på samma tema verkar missa, är för att jag (precis som när det gäller vissa speciella puderåk) faktiskt inte vill dela med mig av det till vem som helst. :D

det är inget generalfel med mig, jag har bara anammat surfkulturens hemlighetsfullhet, för det är som bekant därifrån alla andra livsstilssporter hämtar sin inspiration ;)

ahem.

Pepparkaka - en smakresa
Jaha, nej det var inte den jag syftade på.

Vi gör egen glass, mycket lyxigt att kunna ta med sig hem. Löneförmåner ftw ;)

Pepparkaka - en smakresa
Håller med Hemmagjorda pepparkakor slår köpekagorna överlägset.

Håller mig till henriettas pepparkakor som de kallas i Vår kokbok från 1968. Finns även recept på hur man gör Majonnäs och Bearnaise :)

Pepparkaka - en smakresa
Jugga72 sa:
Håller med Hemmagjorda pepparkakor slår köpekagorna överlägset.

Håller mig till henriettas pepparkakor som de kallas i Vår kokbok från 1968. Finns även recept på hur man gör Majonnäs och Bearnaise :)
"I could kiss ya!" - Brad Colbert

Pepparkaka - en smakresa
Finns inte mycket som slår hemmagjorda pepparkakor och då i första hand "mammas" recept.
Har man problem med och inbillar sig att det är mamma som måste baka dom så föreslår jag att själv läsa receptet och sen är det ju bara att börja.

Pepparkakor doppade i mjölk är det som gäller i första hand inget krångel med en massa saker på utan låt pepparkakan få full tillgång och ensamrätt till smaklökarna (sånär som på mjölken).

Pepparkaka - en smakresa
Ake_Astrom:

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att om du är öppen för att doppa kakorna i mjölk, så finns andra danspartners som det svänger mer om. Är allt jag säger.

Pepparkaka - en smakresa
@ jcca
Ja men det hade man ju kunnat gett sig fa´an på, är ni också ny-liberaler?? ;) :)

...ääähh, va hetere nu, man kan inte be om ett fabrikats-namn på den där pk-glassen möjligtvis?! va hetere nu...

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
Jibberisch sa:
Ake_Astrom:

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att om du är öppen för att doppa kakorna i mjölk, så finns andra danspartners som det svänger mer om. Är allt jag säger.
Jibberisch:

Jag säger att om du doppar pepparkakor i alla möjliga styggelser men inte anser att mjölk är en av de bättre saker man kan doppa nämnda bakverk i, då har du fel.

Pepparkaka - en smakresa
Heddious sa:
såja såja Tompan, andas.

enda anledningen till att jag inte delar med mig av (eller fram tills nu ens nämner) släktreceptet på skurna pepparkakor, som innehåller ett par ingredienser som alla googlingsbara recept på samma tema verkar missa, är för att jag (precis som när det gäller vissa speciella puderåk) faktiskt inte vill dela med mig av det till vem som helst. :D

det är inget generalfel med mig, jag har bara anammat surfkulturens hemlighetsfullhet, för det är som bekant därifrån alla andra livsstilssporter hämtar sin inspiration ;)

ahem.
Det är ingen som har påstått att man vare sig ska eller bör avslöja mammas recept, bara ge henne det erkännade hon förtjänar efter att i åratal stått ut med all din skit. För vi vet att du var ett jobbigt barn...

Och jag behöver inte andas, jag är jätteduktig på att hålla andan!

Jibberisch sa:
tompan14:

Din jävla hippie! Syr du egna kläder också?
Det har hänt ja.

Pepparkaka - en smakresa
Heddious sa:
men inte anser att mjölk är en av de bättre saker man kan doppa nämnda bakverk i, då har du fel.
Kan en personlig åsikt vara fel? :O

... så din åsikt om att hans åsikt är fel kan ju inte heller vara fel ... fan :/

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
@limegreen
Haha, man behöver inte vara nyliberal för att bojkotta GB! Bättre glass åt folket

Om du googlar glass och staden jag bor i så dyker stället upp överst i listan :)

(Tips: Min stad hittar du i min tråd i bilkollektivet)

Pepparkaka - en smakresa
Jo jag har bara god fantasi men framförallt en skev verklighets-bild... :)

Skall söka mig fram här, provade AltaVista men de verkar ha blivit uppköpta, skit oxå.

Pepparkaka - en smakresa
linder sa:
Kan en personlig åsikt vara fel? :O

... så din åsikt om att hans åsikt är fel kan ju inte heller vara fel ... fan :/
pdmn4.jpg

Pepparkaka - en smakresa
Det slog mig idag att i min värld är en bra pepparkaka en bra PK när den är spröd i konsistensen. Dvs den skall bli mjuk fort när man doppar den i kall mjölk. Så därför talar det lite emot hemmagjorda :(
Men, det finns säkert bättre smetar så att de blir mer spröda, även de hemmagjorda. Alt. kan man doppa i varm dryck också (för snabbare uppmjuknings-process)!

Har snart klämt en burk Nyåkers Hjärtan och de kan jag rekommendera! Lagom spänstighet och en smak som skapar ett ha-begär så fort man ätit upp en, dvs man var på väg någonstans men plötsligt står man i burken och rotar igen :)

Och det är ju det som gör en medioker PK, dvs man blir sugen och äter en. Men efteråt är man missnöjd å stänger locket, och lägger sig på sofflocket och drömmer om de där spröda igen - mums! :P

Det som också visar på en bra PK är att den kan ätas som den är, utan åtminstone mjölk, men ändock få en att vilja ta en till igen :)

Testade nyligen en pepparkaka från Dollastore med ett lager choklad på och de var inte alls dumma!

Senast ändrad:
Pepparkaka - en smakresa
...nu börjar ju PK-säsongen dra igång på allvar. Några uppdateringar i frågan?

Pepparkaka - en smakresa
Phatfred:
Då jag ej firade julen hemma är det dåligt med pepparkaksrelaterade upplevelser. Drack dock sprit med äppelkake-smak åt en jävligt god och smakfull ost-dipp som vid närmare eftertanke skulle kunna passa ypperligt till vår fantastiska lilla pepparkaka. Jag skall genast se om jag inte kan ta fram receptet på denna dipp.

Tillbaka
Topp