Personlig nödsändare fungerar utomlands ?

VincentHanna

Ny medlem
Hej,
http://www.trueheading.se/sv/plb

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att använda PLB i berg utanför Sveriges gränser? Enligt specen ska det fungera tekniskt men frågan är hur det fungerar i praktiken.

Ärligt talat så är det ju ovärdigt moderna människor att vi åker till hyggligt farliga miljöer och det enda vi har för att kommunicera ut är mobiler och på sin höjd comradios men i många system (inte minst franska) så kan du vara rätt säker på att ingen kommer att fatta vad du har för problem och framförallt kommer antagligen ingen att förstå var du är. Dags att ta tag i detta. Tekniken finns ju för ett internationellt system och PLB1an använder jag ju ändå när jag surfar eller seglar långt själv varför inte ta med 116 g i bergen?

För svenskt vidkommande är ju den nya PLB1an ett väldigt attraktivt koncept.

Någon med erfarenheter?:/

Jonas

Din PLB fungerar utmärkt i berg utomlands. Systemet är globalt och används även tex inom flygindustrin (där heter dom ELT (Emergency Locator Transmitter)).

En PLB kan teoretiskt störa tranciever signalen. Men bara om den aktiveras manuellt och det kommer du troligen inte att göra om du är begravd under en lavin...

Detta händer när du aktiverar din PLB;
http://www.cospas-sarsat.int/en/beacon-ownership/what-happens-when-i-activate-my-beacon

Bra att vi fick upp det ämnet också. Det verkar nämligen råda komplett okunskap om vad som stör receivern. Har diskuterat ämnet intensivt med en av de äldsta CMH-guiderna och de (CMH) gör varje år ett stort sök-test och tar då reda på vad som stör.

Tranciever signalen störs av mobilen, VHFen (vissa) och faktiskt även en powerbar i innerfickan. Dessutom störs den av GoPro om monterad typ inom 50 cm från receivern. (Alltså är det förbjudet att åka med GoPro på magen med de flesta seriösa guider). VHFen klarar sig om man har den hyggligt separerad från tranceivern men själv hade jag aldrig vågat köra med dem mindre än 30 cm emellan.

Att en PLB också stör tranceivern utgår jag ifrån när den sätts på. Jag tänker dock att man har den i ryggan och plockar upp den om något händer i sällskapet (eller man själv klotar). Att själv aktivera den om man hamnar i en lavin verkar orealistiskt.

Kände inte till Spot men föredrar spontant plb. Det får en bli en sån om inte någon kan hjälpa mig att komma fram till att fransoser eller andra relevanta bergsfolk inte använder systemet...

Med nödsändare kan du ju inte kommunicerar och förklara vad som är fel, därför har man oftast en VHF radio (med e-kanalen som täcker stora delar av Alperna), om man nu inte har telefontäckning, som enbart får användas i nödfall. Då har man möjlighet till en tvåvägs-kommunikation (även bli länkad till helikoptern när den kommer) och tillsammans med en GPS så kan man även ange en exakt position (som räddningspersonalen kan använda).

Nu direkt kan jag inte se vilken av Spot eller PLB (kände inte till den tidigare) är bättre, men med Spot kan jag lämna meddelande hemma (till olika telefonnummer) när jag sätter på den. Tex att allt är ok förutom i nöd. Det verkar inte finnas någonting sådant på PLB?

Jag kan även ha med mig en Spot för min egen säkerhet, dvs kan ge den i någon av sällskapet, ifall det skulle hända mig någonting. Ibland vet inte alla var man exakt är...enklast att ta fram en sändare och så får man trycka på en knapp.

Angående störningar, så försöker jag som tumregel ha att man stänger av all elektronisk utrustning när man åker skidor, så slipper man bekymra sig "ifall att det skulle störa". Att jag sedan tycker det är trevligare att uppleva skidåkningen direkt med sina egna sinnen, än genom en 2x2 cm data-skärm, kan vi diskutera en annan gång... ;)

/Christian

Man registrerar sin PLB med kontaktuppgifter till någon nära anhörig eller bekant som kan lämna upplysningar till räddningscentralen. Så det gäller att hålla den personen uppdaterad...

En PLB är också väldigt enkel att använda, bara att trycka på knappen och eventuellt dra ut antennen (om det finns utdragbar antenn).
I tillägg till satellitsignalen så sänder PLB'n ut en pejlsignal som räddningsmanskapet använder för att hitta fram när de letar. Vilket är bra om du aktiverar den och sen kanske blir medvetslös innan räddningmanskapet är framme.

Jag vet ganska lite om SPOT, men det verkar som om den också gör jobbet. Så valet handlar nog egentligen om ifall man har nytta av SPOTs andra funktioner eller om man vill ha en ren nödsändare.

Jag har en PBL från FastFind via jobbet då jag ibland jobbar ensam på ställen utan mobiltäckning men den får ofta följa med på fritiden också.

Nåt jag kan sakna på den är just en knapp för "Är OK men blir sen." eller "Behöver hjälp men ingen brådska". Nu är det allt eller inget. Har hört om SPOT tidigare och tyckte det verkade vara ett bättre alternativ. Men läste på lite om SPOT och tycker PBL:en vinner på enkelhet, inget abboneman, inga batteribyten och bara en knapp att använda om det verkligen skiter sig. När sändaren verkligen behövs finns med SPOT en risk för att batteriena är slut eller att man missat förnya abonemanget.

För mig skulle SPOT bli ännu en elektronikpryl som man ska ladda och bära extra batterier till förutom GPSen, kameran, pannlampan, trancievern och telefonen...

Det gäller även i jobbet, "äch, det händer aldrig nåt" är ett vanligt resoneman hos både mig och mina kollegor och ofta blir PBL:en liggandes kvar i bilen eller på kontoret. Att de köpts in är i grunden ett krav från arbetsmiljöverket om rutiner för ensamarbete. Om det skulle behövas batteribyten och abboneman blir tröskeln ännu högre för att verkligen använda grejen.

Nu får PBL:en som sagt följa med på det mesta, även smågrejer som jag troligen aldrig skulle bemöda mig att ta med en SPOT på om jag var tvungen att byta batterier och betala abbonneman på prylen. SPOT:en skulle hamna i samma låda som de extremt tjocka tumvantarna, dvs får följa med när jag tror det det kan blir kärvt men lämmnas oftast hemma. Om man bara extremäventyrar eller jobbar som guide med ansvar för andras säkerhet är det en annan femma.

Angående funktion på land. PBL jobbar på samma frekvens som automatiska nödsändare som reagerar på hårda stötar eller vatten och sitter monterade i flygplan eller fartyg, systemet är från början tänkt för flyg-och sjöräddning. I Sverige är det sjöräddningscentralen i Göteborg som tar emot larmen och de vidarebefodrar om behov larmet utifrån position till nästa led, dvs om väglös fjällteräng till polis/fjällräddnign. Medelande går alltid till både lokal räddningscentral i det land larmet kommer ifrån och för kännedom till räddningscentral i det land där sändaren är registrerad.

Så, om det krachar ett passagerarflygplan i franska alperna och gendarmeriet rycker ut kommer de fara ut när du drar din PBL, men antalet man varierar beroende på uppgifterna som registreras på sändaren så skriv inte jumbojet;-)

/ Erik

Visserligen gällde frågan hur PLB fungerar utomlands men det är också relevant hur SPOT fungerar i Sverige.

En viktig sak att tänka på i valet mellan SPOT och PLB är att täckningsgraden för PLB med Cospas-Carsat är avsevärt mycket bättre, och speciellt i norra Skandinavien.

PLB: https://www.cospas-sarsat.int/en/system/detailed-system-description/geosar-satellite-coverage
SPOT: https://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=109 (jag tror bilden under SPOT Global Phone är rätt talande för hur satelliterna är positionerade)

Visserligen bra att kunna skicka OK-meddelanden med SPOT men det kan bli ett problem när meddelanden ej kommer fram på grund av dålig täckning, t.ex:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72831
http://mm-st-stage.herokuapp.com/halsingland/hudiksvall/jag-skoljdes-over-av-vagorna

SPOT kan säkert fungera väldigt bra på andra ställen men för norra Skandinavien skulle jag inte välja den på grund av opålitlig täckning och det kan potentiellt göra en dålig situation värre genom att tro sig ha larmat utan att ha gjort det.

I Sverige får alla registrera och använda en PLB men reglerna är inte de samma i alla länder i Europa så det kan vara en bra idé att kolla upp med respektive land innan resa.

Bra inspel. Tack.

När man ser InReach -varianten börjar man ju undra hur den funkar i Europa men plb får det bli.

Avstår från spot efter att ha läst reflektionerna från andra användare.

Tänk om någon kunde tänka till och integrera tranceiver, "plb" och kortvågskommunikation med polarna på sluttningen i en och samma apparat!! Visst det kräver lite snack inom branschen och krosslicensiering givet patenten men efterfrågan, efterfrågan... Med lite normal intelligens och affärsmannaskap skulle den produkten sälja så det rök och då kanske någon kunde passa på att integrera den produkten med lavinryggorna så att man kan fjärrutlösa polarens utan att behöva åka runt med (ytterligare) en kaklåda som ser ut som en del från månlandaren på museet i Florida.

Det är ju själva h.. att man ska behöva köra runt med så mycket prylar. Det finns så mycket att göra här. Och pengar att tjäna...

Nyttig tråd då jag har läst på mig mer om PLB, visste inte om den sedan tidigare, och för mina behov så skulle det kanske tom vara ett betydligt bättre alternativ än Spot, skall dock kolla upp lite mer om den. Men den har sina viktiga fördelar mot Spot...

PS. Tänk ibland kan FR.se återigen vara nyttigt! ;)

Tillbaka
Topp