Pieps iPROBE?

Blide

Medlem
Pieps iPROBE?
En sond som ger ifrån sig ljud och ljus signaler när den kommer i närheten av en transceiver.

1300 spänn vill dom ha för den, frågan är då om det är en bra idé (det urlöjliga namnet till trots) eller om det bara är ett försök att tjäna mer pengar på vår rädsla med det vanliga argumentet "Hur mycket är ditt liv värt"?

http://www.pieps.com/cms/content/view/39/65/lang,en/

Senast ändrad:
Pieps iPROBE?
köp den tycker jag. jag antar att du är en sån som åker offpist å där de verkligen går laviner. då är den väl bra att ha. 1300 spänn är inte mycke asså för nåt som kan rädda ditt liv!!

Pieps iPROBE?
Bra tips titti, verkligen...

Jag såg att den bara var 2,25m, vilket jag tycker är alldeles för lite för en vettig sond... Så jag tycker du skall avstå. Teknik i all är, men det där tror jag inte på. Enkelt brukar vara snabbare...

Pieps iPROBE?
Carled sa:
Bra tips titti, verkligen...

Jag såg att den bara var 2,25m, vilket jag tycker är alldeles för lite för en vettig sond... Så jag tycker du skall avstå. Teknik i all är, men det där tror jag inte på. Enkelt brukar vara snabbare...
Håller med dig. 2,25 är för kort, kanske inte egentligen men det är väl aldrig fel utifall att? Och en massa mer tjafs att hålla reda på är väl knappast någon fördel. Varför skulle sonden indikera en transa öht? Det är ju din egna transas jobb! Fast det där med att deaktivera den hittade transan är ju lite intressant....
"Keep it simple, stupid"

Senast ändrad:
Pieps iPROBE?
Håller också med om att den är för kort, men det är ju en enkel fix för dem när de märker att folk vill ha det...
Det jag funderar på är om ytterligare en elektronisk pryl bara krånglar till det eller om det är bra att få ett pip på att man inte träffar gräs eller lera när man tror sig ha hittat den som är under?
Spontant känns det som en bra grej om den inte är för krånglig och inte blir störd av den som sökers transa. Sen finns ju också risken att folk som köper den här sonden börjar öva ännu mindre än vad de gör (?) idag bara för att de känner sig säkrare...

Pieps iPROBE?
Har precis klämt pà en test i Shopen. Men skall till Saas Fee nästa vända ner hit sà àterkommer med en rec dà...

//H

Pieps iPROBE?
Vi fick testa den på en av våra workshops i Fiskartorpet förra året: http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1195984683&archive=&start_from=&ucat=1&

Längden tycker jag inte är något problem, däremot kanske själv funktionen inte är något man ska förlita sig allt för mycket på.

Iprobe är också en del i ett av Pieps multipelsökssystem, den arbetar ihop med Pieps Freeride och DSP:n och kan tillfälligt stänga av den begravda och på så vis underlätta söket efter ytterligare begravda.

Som flera andra har sagt, den är inte mycket dyrare än en vanlig sond så varför inte köpa en sådan. Framför allt om man redan har freeriden eller DSP:n.

Ortovox har haft en liknande produkt på gång men den finns inte på deras hemsida så jag är osäker om de lagt ner projektet.

Pieps iPROBE?
Den går att köpa på High Sport
http://www.highsport.se/produkter/produkter.html?pieps.htm~main

Argumentet att den skulle vara prisvärd även om funktionen är tveksam köper jag inte, iom att den kostar minst 2 gånger så mycket som de flesta andra sonder.

Vad i funktionen är det man inte kan förlita sig på? Piper den för ens egen transciver när man skall sticka ner den i snön eller?
En annan grej jag såg var att den bara är rek. att använda ner till -20, hur tänkte dom där?

Pieps iPROBE?
Nog lär den funka men frågan är hur mycket snabbare ditt sök blir av den? Man kan alltid diskutera hur mycket de där extra sekunderna är värda, det har vi ju gjort i flera andra diskussioner här på FR.

Köldbegränsningen är väl bra att de skriver ut. Det är flera transor som har problem med kyla utan att det nämns någonstans, t.ex Mammut Pulse segar ihop om den kyls ner under 20 minusgrader.

Tillbaka
Topp