Pinbindnig till liftburet.

Om du vill argumentera för att pin är säkrare än ”vanliga” bindningar tycker jag du bör komma med lite bättre argument än att din egen knäskada kom i ett par ”duke”. I alla fall om du ska övertyga någon.
För att bjuda in till diskussion: varför tror du att en pin-bindning är säkrare?
Argumenterar inte. Bara att knäskador uppkommer på bägge bindningstyper.

Nja, att det skulle vara helt falskt att pinbindningar inte löser ut i tån vill jag protestera kraftigt mot. Tåbindningen kan naturligtvis lossna från pjäxan, men för att göra det krävs det det en vridning av pjäxan på ett annat sätt än en kraft rakt i sidled. Att häldelen löser ut i sidled ger inte samma effekt. Se bl a i den här recensionen av Vipec från Blisterreview: https://blisterreview.com/gear-reviews/2016-2017-black-diamond-fritschi-diamir-vipec-12
Du har inte alls fel i sak, men jag är oenig i semantiken. Jag har mött allt för många folk som tror att pinbindningar helt saknar horisontalutlösning för "de löser ju inte ut i tån" - antagligen för att man justerar horisontalutlösningen på tån på vanliga alpinbindningar.

Ja - det finns begränsningar i funktionen. Precis som med alpinbindningar! Men att uttrycka de begränsningarna som att "de inte löser ut i tån" blir, tycker jag, mycket märkligt. Säg i så fall som det är med allt vad det innebär: "Det finns begränsningar i utlösningsfunktionen hos pinbindningar, som kan innebära att i vissa specifika fall skyddar inte bindningarna optimalt. Precis som med alpinbindningar."!

Tillbaka
Topp