GoranC sa:
Ja.
Har ett 184cm par av första årsmodellen som jag skulle tro att jag åkt 40 dagar på.
Det är en freerideskida med mer ”pistanpassning” kortare rockers än 95 och 105 modellerna.
Funkar ypperligt i pist av alla de slag och funkar helt ok vid sidan av pisten om man skulle få för sig att ta nått åk där. Svängglada livliga och carvar väldigt bra.
Jag väger dryga 90kg så när man åker hårt och fort är dom gamla lite för mjuka för mig.
Har varit dom av mina skidor som jag brukar ”avrosta” mig med på säsongsstart innan man fått upp fart och teknik efter sommaruppehållet.
Samma karaktär i skidan som 95 och 105, där offpistegenskaperna ökar med bredden. (Har även ett par 105 och har teståkt 95:an flera gånger)
En riktigt bra allroundskida åt det mer lättillgängliga lättsamma hållet. Inte det bästa greppet på is, men nyare årgångar är bättre då de är lite styvare med mer Titanal i.
Jag tycker dom är trevligare än en mer traditionell allmountainskida.
Mest allround i Pinnacle serien tycker jag dock att 95:an är. Men skall du ha den för piståkning så är det en trevlig pålitlig kamrat som kan åkas lite hur som helst, kräver ingen perfekt teknik men har helt ok prestanda för att trycka på rejält i röda hang på rena carvingskär. Ger självklart inte den exakthet och kraften tillbaka som en racecarver.
Hoppas det gav lite klarhet.
/GC
Ok!
Men är de kul köra på då eller är de bara cruise?
Var till skidbutiken och pratade lite med dom. Med mina lätta 70kg menade de att skidan kan vara lite för svårforcerad. De menade att det krävdes lite vikt för att uppskatta laggen. Å andra sidan gillar jag trycka på, frågan är om jag orkar trycka skidan "i bott"?