Piståkare med trista polare behöver hjälp ang gear

yeti

Ny medlem
- Dåvarande skidor: röda Fischer Vacuum/skumpjäxor/Marker bidningar etc.
- Vikt: ca 73
- Längd: 170
- Åkstil: hög hastighet, korta svängar,
- Erfarenhet: åkt sedan jag var 6 år fram till 25 års åldern.

Hej!

Var helt galen i skidåkning och skulle bli pistvisare i Frankrike (men det blev inte så pga dåliga knän efter hård åkning samt var väl klen). Åkte offpist, körde hård pistad pist, hoppade, ja överallt, bara det var brant och gick fort. Minns att jag tyckte om att åka nära liften då det var både hårt samt låg ett lager puder över samt att det var brant. Mot slutet gillade jag nog bara att köra fort och inte jättejättekorta svängar utan fortfarande ganska korta kanske men fler typ. Gillade känna skäret och hastigheten.
Men sedan flyttade jag, träffade fel brudar som inte körde slalom alls, samt jag hade nya polare som åkte extremt overkligt sakta haha... Så jag slutade konstigt nog att åka skidor helt.

Skaffat kids och tänkte börja köra skidor igen. Främst i pist inom Sveriges grönser. Jag hoppas det sitter i ryggraden och carving tekniken ska infinna sig något snabbare än i mina mardrömmar. Kommer nog inte köra offpist eller puckelpist, ej heller i skog som jag gjorde förr.
Kommer nog inte köra offpist på länge. I såfall får jag skaffa ett par skidor enbart för det och det blir nog inte i år eller i nästa år i allafall. Vill bara köra bra nedför igen och känna att jag har bra fäste när jag drar på och att skidorna inte vill korsa spetsarna i hög fart.

Minns att mina fötter inte pallade mina skumpjäxorna, klena fotvalv. Utan jag gillade mjukare pjäxor (vid smalbenet) bäst. Men att foten satt fast så att jag kände skidorna perfekt...

När jag var yngre så var det Fischer, Rossignol, Head eller Atomic som gällde. Samt har alltid varit sugen på att äga ett par Lange eller Raischel pjäxor (Salomon och Nordica var lite trista förr). Samt gillade mina Marker bidningar.

Har surfat på detta forum och kikat lite på Sport-Conrad.

Nu undrar jag ska köpa och behöver lite rekommendationer? Har tappet kollen helt ang märken och carving. Varit ute vid Länna Sport, ätit Chorizo och känt på grejer men... Har bara fastnat för en svart Smith hjälm haha...

Tänker mig pistskidor från 5000 upp till 8000 kr. Och pjäxor från 3000-5000 kr. Ungefär. Nog hellre dyrare skidor och billigare pjäxor. Minns att jag även gillade skidor som var lätta.

Inne på Ross för jag tror dom är bäst, fast kanske vill ha Fischer bara för att jag har kört det innan... Dock är säkert Atomic fortf bra? Men det är kanske ett par Ross man ska ha nu ang pistskida?
Marker bidningar som gäller fortfarande?
Lange pjäxor, Raich eller har Salomon blivit schystare?

Hjääälp!
googlar lite mer så länge...

/Yeti

Senast ändrad:
Glöm allt och börja om från början.

Börja med pjäxor (läs pjäxköpsartikeln) sen testar/hyr du tills du hittar rätt skidor. Ha öppet sinne och testa allt möjligt (därför är det bra om du glömmer allt)

Raichle finns inte kvar, då får du kolla på Dalbello alternativt Full Tilt för sådan konstruktion. Alla de stora märkena har dock bra pjäxor, de som är bäst kan bara din fot avgöra.

Ang pistskidor så säger jag som alltid, kolla med den lokala alpina klubben. Där kommer du kunna hitta bra mycket bättre pistskidor än du någonsin hittar i en butik. Dock begagnade men alltid oerhört väl omhändertagna och mycket mycket billigare än ett par butiksracers. Kolla gärna efter tävlingsparet hos åkarna, träningsskidorna är i regel mer nerslipade.

Hej!
Oj oj oj, som vi har pratat om detta...

Pjäxor måste prövas och det är ingenting vi kan sitta och skriva ang vilken modell du ska köpa, gå till en "riktig" skidbutik och pröva vad som passar dina fötter.
Ska dock ge dig en liten hint och hjälp påvägen.

På rak arm kan jag ge dig 3 alternativ på bra pjäxor på marknaden nu men som sagt GÅ OCH PRÖVA!!!

Salomon Impact

Atomic hawx Serie.

Nordica Speedmachine

Inom dessa modellen finns det olika flex så du finner lätt med hjälp av duktigt säljare.
Återigen ett ämne vi har varit inom är suler.
En formgjuten sula är ett måste tycker jag.

Eftersom du är ute efter pist skidor så har jag några alternativ.

1:a Atomic Race Gs. "Butiksrace"
Bästa pist skidan enligt min mening, dock bara ägnad för lång sväng.

2:a Kästle Mx78. Bra fartsstabil skida runt 18 i radius, långsväng.

Letar du efter nått med mindre sväng så rekomenderar jag

Nordica Speedmachine 3 och 4.
Mindre sväng och en mer leken skida.

Slänger in ett wildcard i Völkl Ac50 också, en bredare skida som funkar kanon i pisten.

Hoppas detta hjälpte lite

Glömde säga att jag är 35 bast nu dryga och trodde detta var lite som att köpa bil eller tv. Att det inom en viss genre fanns några toppmärken som levererade och modeller att sia mellan. Så man slapp gå igenom flertalet.

Ang pjäxor tänkte jag givetvis testa i butik, vet efter alla år att man inte kan gå på specar särskilt med mina fossingar. Samt jag vet vilken känsla jag vill ha och hur dom ska sitta på mina larviga glasfötter.

Men skidor så blir det nog inte test/hyra svängen. För dåligt med tid. Tyvärr. Tänkte köra på några som verkar lira lite åt mitt håll på pappret och reviews. Kommer inte köra lika hårt nu som tidigare utan försöka vara farsan som fortfarande kan svänga med benen ihop om nu carvingtekniken tillåter det, så okay skidor får duga. Fast jag vill ha lite bätttre än budget varianten. Vet att jag annars blir galen om dom inte vill svänga när jag vill svänga samt jag vill att dom ska kännas enkla och lätta. Inte tunga och tröga utan snabba.

Tack för alla tips. Jag får nog läsa forumet en gång till och försöka känna mig fram.

Ang Raichle så tyckte jag nog att dom var snygga, lite neat sådär Har tyvärr aldrig testat ett par.
Mot slutet tyckte jag att morsans röda Nordica var nästan skönast. Två spännen och mjuka i sulan. Fast dom var väl inga man racade med förstås. Men funkade i Åre under 90-talet. I och för sig så åkte jag väl bara någon gång med dom då mamma åkte samtidigt och behövde sina pjäxor. Så jag fick lida med mina skumpjäxor som kändes stenhårda efter några timmar. Kändes som om jag hade en sten under fotsulan. Har svaga fotvalv tyvärr. Därför kändes pjäxor utan skum som himelriket.

Dom här verkar va ok vid snabb anblick. Dock behöver jag läsa på ang radie osv.
Fischehttp://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7590r:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1670
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1677

Rossignol:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7589
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7590

På den tiden när det begav sig så var det nog dessa märkens butiks-toppskidor som jag gillade mest.
Tyckte Atomic och Head kändes lite tunga i nosen (dock provade jag inga grymma skidorn inom dessa...).
Samt jag ville nog ha Dynastar, tyckte dom var snygga, inte så fläskiga. Men mina Fischer var som en förlängning av en bättre kroppsdel. Dom var snabba och följsamma.

Jag får fundera, testa och läsa lite mer.
Antar att bindningar typ för enklare pistar, funkar det mesta.. Bara dom löser ut åt flertalet håll.

/Yeti.

Jag håller egentligen med de övriga; start from the beginning, men har du inte förutsättningar att testa så blir det ju lite mer chansartat. Det har skett en enorm materialutveckling sedan 80-talet; på den tiden funkade en SL-skida till "allt", jag tävlade själv i puckel under slutet av 80- och början av 90-talet på 190 cm SL-skidor. Efter det har det gått undan och dagens race-skidor är ju utpräglade pistskidor så skaffar man en sån bör man veta vad man skaffar. För de allra, allra flesta är det mer motiverat med en mer allround-betonad skida som är lite bredare och som funkar under ett större spektrum av förhållanden (och som ändå är fantastiskt mycket bättre än gamla Fischer vacuum).

Så mitt tips är att du funderar igenom hur du tänkt åka. En kort SL-race är ju fantastiskt kul under rätt förhållanden men som "enda-skida" att att åka på under alla betänkliga förhållanden är det inget lämpligt val så ska man bara ha en skida och vet med sig att man vill åka lite mer varierat hade jag rekommenderat en annan skida.

Vill man ändå ha en race-skida kan jag tipsa om att Skifix.com har några par HEAD WC GS från RD-serien (race department) inne. Tror det är 08/09. Jag skaffade precis själv ett par och har åkt på dom i helgen och det är en riktigt bra skida men det är ju förstås en storslalomskida men åkte du senast på de röda Fischer Vacuum SL som väl kom typ 87-88 nånting så kommer skillnaden vara "eonisk". ;)

Senast ändrad:
Hej!

Tack för alla tips och bra feedback.
Jag har nog varit otydlig, så sant, har inte satt en enda pjäxa på ett par carvingskidor.
Har inte besökt en skidbacke på typ tolv år.
Och jag misstänker att det blir till att öva carving för att sätta tekniken.

Tack Klabbe för bra tips.

(Y)

"försöka vara farsan som fortfarande kan svänga med benen ihop"

Det är rätt. Hålla ihop benen, i alla lägen, är det vikigaste för att inte ungarna ska skämmas för en!

Hej hej!

"Minns att mina fötter inte pallade mina skumpjäxorna, klena fotvalv. Utan jag gillade mjukare pjäxor (vid smalbenet) bäst. Men att foten satt fast så att jag kände skidorna perfekt..."

Har du haft problem med fötterna så kan jag rekommendera att du går till en duktig bootfitter och gör/gjuter ett par sulor. Samt får hjälp med att hitta ett par pjäxor som verkligen passar dina fötter.

Nuförtiden KAN man få pjäxor som sitter PERFEKT på sina fötter..:)

Lycka till och välkommen tillbaka till utförsåkningens underbara värld!!!

GNU: tveklöst det viktigaste förutom äggmackan ;)
Bud: det låter bra!

OK, jag återupprepar GLÖM ALLT!
Ifall du vill åka tätt ihop med benen och inte lära dig att svänga med skärningen, köp nåt gammalt skit på blocket för ett par hundra.
Vill du på allvar börja åka igen, är det först minst en skidlektion, gärna privat och förstår inte hur du inte kan ha tid till att hyra?
Det tar 10 minuter att hyra ett par skidor?

På tandådalens testhelg sitter jag i liften bredvid ett gäng som pratar om deras kompis som haft "problem med övergången till carvingskidor". När vi kommer upp lite längre i liften ligger denne nämnde kompis under liften och blir omhändertagen av "skipatrol" som sätter på en nackkrage och kör ner honom på bår med skoter från berget.
Bli inte som denne kompis!

Tillbaka
Topp