Pistlagg - Tips önskas

HELS

Medlem
Pistlagg - Tips önskas
Tjena, tänkte försöka bra nytta av kunskapsbanken här på forumet eftersom jag inte häng med så bra i utvecklingen de senaste åren...

kort och gott: Jag letar efter att par schyssta pistlagg. Kör idag ett par Völkl Wall som jag köpte billigt förra året i "testa på syfte" efter många år på snowboard och telisar. Jag hyrde och testade runt en del i helgen och skillnaden i framför allt kantgrepp på hårdare underlag blev ganska uppenbar då min teknik garanterat lämnar en hel del att önska (blir till att jobba lite på den) och jag behöver något som är lätt att få fast.

Det jag letar efter är är skidor med egenskaper som passar "sälenpist" (inte det hetaste jag vet :) alltså ofta hårt och uppkört.

Av de olika jag testat hittills tycker jag bäst om Völkl Tiger shark (175, r 15 har jag för mig), det jag gillade va att de kändes stabila i högre farter, tog vallarna bra samtidigt som det inte kändes som att jag inte behövde "ladda fullt" för att svänga ordentligt. Tyckte jag fick fast dem ordentligt i hårdare underlag också, det fanns ingen blåis men hittade en ordentligt "avhasad" backe att testa lite i...

Det jag undrar över är vilka fler modeller som man kan kika efter?

Nordica spitfire, Dynastar Contact cross, Elan waveflex ser intressant ut på pappret - någon som har erfarenhet av dessa?

Vilka äldre modeller kan man kika efter? (pris alltid en faktor, tyvärr)

Åkstil: ganska stora svängar i röd och svart pist
Väger runt 80 - 85
pistegenskaper i fokus, de få gångerna jag kommer åt puder tar jag gärna brädan...

ha det

Senast ändrad:
Pistlagg - Tips önskas
De modeller du nämt ovan är kanon, glöm dock ej Head Supershape eller Fischer Progressor 9, dessa är också riktigt fina pistlagg.
Lycka till i jakten på pistlagg!

Pistlagg - Tips önskas
Waveflex 12 har det sjukaste isgreppet jag har varit med om iaf. Provade förra årets modell för bara några veckor sedan och det var helt enormt! Ska beställa ett par när jag har råd (A)

Pistlagg - Tips önskas
tack som tusan för inputen...

Har sneglat lite på supershapen men fundrar på om det är väl mycket "slalom"... Har testet några mjukare, kortare skidor med mer sväng och vissa av dem kändes helt bissara (men roliga i låg fart). Antar att supershapen är hårdare så det inte svänger så sjukt mycket.

låter bra med isgreppet på Waveflexen, vore roligt om man kom åt att testa ett par.

Pistlagg - Tips önskas
De Völkl du nämner är kanonskidor. De övriga skidor som nämnts likaså.

Men om jag var i dina skor, vilket jag iofs är :) , skulle jag inte fokusera på isgrepp lika mycket som slaskegenskaper. Om skidan passar i övrigt så tror jag att isgreppet går att ordna med rätt preparering. Med dagens skidor (och vassa kanter) är det mer att man litar på grejorna och vågar gå upp tillräckligt på kant, så sitter de.

(Det är f.ö. otroligt sällan \"is\" i svenska pister på det sätt som det var förr, då det ofta fanns partier med ren blankis mitt i backen. Idag är det oftast konstsnöbasen som kommer fram som kallas is, men den är lättare att få grepp på)

Men till min rekommendation - var inte rädd att gå upp i bredd på skidan. Om man inte har slalomambitioner så tycker jag inte att man tappar så mycket i kvickhet att fördelarna med en bredare skida inte överväger. Med lite mer bredd under foten så kan man fortfarande trycka på, när det är lite lösare i backen, utan att sjunka igenom. Och när man väger lite mer och kör med fart så hjälper det otroligt mycket.

Jag har mest kört på olika modeller av Head och bara tillfälligt hyrt andra märken för att testa, men jag tycker inte du skall titta på skidor med mindre midja än typ 78, helst ännu bredare. I spannet 82-88 finns det mycket intressanta skidor också.

Pistlagg - Tips önskas
Intressant svar... Vilka "bredare" skidor tror du kan vara intressanta? Det enda jag har kört med midja över 80 föruom mina wall är Ledgend 85 och Atomic blog...

Pistlagg - Tips önskas
Jag har kört HEAD i många år. Där finns PEAK serien (tidigare Monster). Monster 82 och Monster 88 borde kunna gå att hitta till hyfsade priser. De bytte namn till PEAK förra året tror jag det var, så förra årets modell borde gå att hitta också.

Av dessa gillar jag 88:orna bättre av någon anledning. I övrigt är de rätt lika. Men det kan tänkas att de kräver lite mer teknik för att man skall tycka att de är kul?

Dynastar Sultan 85 har fått många anhängare. Jag har provat den och gillade den.

Pistlagg - Tips önskas
Det var rejält löst och uppkört när jag testade Dynastaren och man kände ju fördelarna med den men jag tyckte även att det va betydligt "mindre sväng" i den jämfört med de rena pistskidorna.

I höstas funderade jag på mantra eller något åt det hållet men när jag började testa runt lite gick det åt lite hårdare pistskidor men jag ska försöka testa så mycket jag kommer åt.

Jag har aldrig kört Monster/Peak men ryktet de har har ju inte sänkt förväntningarna direkt...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp