Pistmaskiner som mäter snödjup; även i Sverige?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Intressant klipp jag råkade på; i Gstaad och andra skidorter i Schweiz har man snödjupsmätare på pistmaskinerna som gör att de håller koll på exakt hur mycket snö som finns på bergen; vilket gör att de kan flytta snö mellan olika delar istället för att spruta fram artificiell snö.
Vet någon om samma teknik används någonstans i Sverige? Låter ju väldans smart.

Intressant klipp jag råkade på; i Gstaad och andra skidorter i Schweiz har man snödjupsmätare på pistmaskinerna som gör att de håller koll på exakt hur mycket snö som finns på bergen; vilket gör att de kan flytta snö mellan olika delar istället för att spruta fram artificiell snö.
Vet någon om samma teknik används någonstans i Sverige? Låter ju väldans smart.

Absolut! Snödjupsmätning via GPS på maskinerna har används på Skistars destinationer ett bra tag. Alla maskiner hade det nog inte för 5-10 år sedan, men nu vet jag inte. Det var väldigt hjälpsamt då så säkert utvecklat betydligt mer sedan dess

Kan som pistmaskinsförare bekräfta att det finns i pistmaskiner vid Skistar samt andra aktörer. Programvaran som används kallas Snowsat och fungerar bra ur flera avseenden. Dels får man en bra bred översikt på maskindata i realtid, snömängd osv. Samt dels kan övrig personal markera områden på karta som behövs åtgärdas på något sätt.

Tillbaka
Topp