Pistskida för medelavancerad åkare

ekohler

Medlem
Jag har försökt hitta en lämplig pistskida genom att söka på diverse forum och tester men inte blivit riktigt klok.

Jag anser mig vara en relativt bra åkare, cirka 1-2 veckor per år. Önskar en skida som funkar bra i pisten under hela dagen och som inte är allt för dyr. Vill helst fynda skidor nu när säsongen lider mot sitt slut. Tänker mig ett pris mellan 3000-5000 kr. Jag har inga problem med att köpa en skida från tidigare säsonger. Ni får gärna ge förslag på specifika skidor men även märken och sidor med bra skidor/priser.

Längd 182 cm
Vikt 75 kg

Tack på förhand för era svar.

Ännu ett förslag...

Senast ändrad:
Ännu ett förslag...
Det där är så klart en rolig skida, men man kommer sakna kvickheten och greppet i en hård pist som en ”riktig” pistskida har.

Det där är så klart en rolig skida, men man kommer sakna kvickheten och greppet i en hård pist som en ”riktig” pistskida har.
Det har du rätt i, den drar åt all mountain. Iofs bra i uppkörd vårsnö etc vilket ju också återfinns i svenska pister.
Valde själv en Völkl Deacon 80 som pistskida inför årets säsong men den är just nu svår att hitta under 5000 kr.

Det har du rätt i, den drar åt all mountain. Iofs bra i uppkörd vårsnö etc vilket ju också återfinns i svenska pister.
Valde själv en Völkl Deacon 80 som pistskida inför årets säsong men den är just nu svår att hitta under 5000 kr.
Till uppkörd vårsnö skaffar man ett par billiga freeride skidor.

Till uppkörd vårsnö skaffar man ett par billiga freeride skidor.
Ok, men uppkörd vårsnö är ofta påfrusen knottrig hårdpist följande förmiddag, och ofta får man allt samtidigt på soliga syd- respektive skuggiga nordsluttningar. Det är nog fler än jag som har glädje av en allmountainskida typ Rustler 9 om man bara ska ha ett enda par, även om man åker 100% pist.

Jag har också spanat på just den skidan men backat pga priset och avvägning om jag kommer kunna få ut maximalt av denna skida (pga ej avancerad åkare) samt att jag kommer få en bra upplevelse på en billigare skida.

Det är precis den skidan jag sneglar på just nu. Vad tycker du om den? De flesta videos på youtube handlar om deacon 84 men jag tror den blir för hård för mig. Deacon 80 är inte så vanlig bland mindre handlare heller.

Det är precis den skidan jag sneglar på just nu. Vad tycker du om den? De flesta videos på youtube handlar om deacon 84 men jag tror den blir för hård för mig. Deacon 80 är inte så vanlig bland mindre handlare heller.
Völkl Deacon 80? Jag är helt såld. Bästa pistskida jag åkt på. Greppar fint, svänger lätt, ger god elastisk skjuts ut ur svängen. Även i lägre farter. Och den ger mig inga problem om jag står på heller.
Har iofs inte alls testat lika många skidor som en del andra här.
Är glad att jag satsade på en bred pistskida och inte drog för mycket åt allmountain.

Völkl Deacon 80? Jag är helt såld. Bästa pistskida jag åkt på. Greppar fint, svänger lätt, ger god elastisk skjuts ut ur svängen. Även i lägre farter. Och den ger mig inga problem om jag står på heller.
Har iofs inte alls testat lika många skidor som en del andra här.
Är glad att jag satsade på en bred pistskida och inte drog för mycket åt allmountain.
Det var roligt att höra! Använde du längdguiden här på Freeride när du köpte skidor? Enligt den skulle 172 cm långa skidor passa mig som är 169cm lång och 81 kg tung. Men sedan tillkom extralängd i guidens rekommendationer eftersom skidan räknas som All Mountain. Jag kommer nog satsa på 172. Hur upplever du Deacon 80 på frusen konstsnö eller ispartier?

Det var roligt att höra! Använde du längdguiden här på Freeride när du köpte skidor? Enligt den skulle 172 cm långa skidor passa mig som är 169cm lång och 81 kg tung. Men sedan tillkom extralängd i guidens rekommendationer eftersom skidan räknas som All Mountain. Jag kommer nog satsa på 172. Hur upplever du Deacon 80 på frusen konstsnö eller ispartier?
Deacon är en pistskida. Så den extra längden kan du skippa. Isgrepp behöver du aldrig oroa dig över på Völkls pistskidor (frontside Carver)
Det är deras signum.

Deacon är en pistskida. Så den extra längden kan du skippa. Isgrepp behöver du aldrig oroa dig över på Völkls pistskidor (frontside Carver)
Det är deras signum.
Instämmer i detta. Och den skär som en skalpell, har iofs inte testat på riktig blåis ännu.
Jag kör på 182 cm och är helt nöjd. Är 187 cm/84 kg, halvtränad, 55 år.

Letar själv efter EN skida, främst pist, och har också fastnat för Deacon-serien. Jag kommer mestadels åka med familjen (småbarn) i backen med någon timme här och där då jag kan åka själv. Kan inte riktigt bestämma mig för 80 vs 84 och främst pga kunskapsbrist. Gissningsvis kommer Deacon 80 att funka fullt tillräckligt.

Letar själv efter EN skida, främst pist, och har också fastnat för Deacon-serien. Jag kommer mestadels åka med familjen (småbarn) i backen med någon timme här och där då jag kan åka själv. Kan inte riktigt bestämma mig för 80 vs 84 och främst pga kunskapsbrist. Gissningsvis kommer Deacon 80 att funka fullt tillräckligt.
Utifrån sin åkning Deacon 80. 84:an blir bra mycket biffigare och skall ha rejält mer fart för att vakna till liv.
Nu baserar jag detta på mina erfarenheter av RTM serien där 86:an (skall motsvara 84:an) krävde en hel del, om man inte gick ner i längd. RTM81 var en riktigt rolig skida som inte krävde samma attack för att väckas till liv.
Så därav tror jag på Deacon 80

@GoranC tackar! Antar att 177cm passar bra till min längd om 179 cm?
Man brukar se litet till kroppsvikt och allmän ”biffighet” också, men om du inte är byggd som en hulk så verkar 177 bra.

Har inte testat 84:an men ångrar mig inte en sekund. Kan tänka mig att den är något stabilare i farter över 80 km/h (typ..) och ger marginellt större bärighet pga sin bredd. Och att den annars bara är jobbigare.

Man brukar se litet till kroppsvikt och allmän ”biffighet” också, men om du inte är byggd som en hulk så verkar 177 bra.

Har inte testat 84:an men ångrar mig inte en sekund. Kan tänka mig att den är något stabilare i farter över 80 km/h (typ..) och ger marginellt större bärighet pga sin bredd. Och att den annars bara är jobbigare.
84:an skall väl motsvara RTM86, den skidan tyckte jag var för ”biffig” gillade 84 och 81 bättre.

45 år, 179 cm och 75kg med lång idrottsbakgrund. Begynnande gubbe och absolut ingen hulk :-) Har precis tagit upp skidåkningen igen efter ca 12 års uppehåll men åkt sen jag var liten och kan väl klassas som hyfsat avancerad. Nu har jag börjat åka igen med fyråringen som verkar tycka att det är skitkul och själv har jag börjat intressera mig för skidteknik vilket jag nog tidigare i mitt liv aldrig ens funderat på. Har idag ett par K2 Amp med 76 midja och 17m radie som jag köpte för ett par hundralappar.

Som sagt, Deacon 80 kommer nog att göra dig glad. Svår att hitta under 5000 kr dock. Kanske efter sportloven.

@GoranC tackar! Antar att 177cm passar bra till min längd om 179 cm?
Beror på hur du vill ha skidan. Mer eller mindre allert och svängvillig
Du kan gott köra på 172 som har 15,8m radie. Då får du en alertare och rappare skida, lite av vad du prioriterar.
Själv kör jag på 175cm Stöckli AX med 15,9m radie. 192cm 90kg tung gubbe. Skulle absolut inte vilja ha dom något längre. Fullt tillräckligt stabila och framförallt gör dom fina bågar i snön :)

Obs att Deacon (liksom många andra skidor) har längre radie fram och bak jämf med under foten, så om du inte pressar/kantar så hårt så är det den längre radien du åker på. Vice versa så kan du få till en kort radie även på de längre skidorna om du trycker till.
Funkar bra i praktiken som det känns för mig. Inga problem med kortsväng på mina 183 cm Deacon80. Men visst, ju kortare skida desto mer betoning på kortare sväng

Obs att Deacon (liksom många andra skidor) har längre radie fram och bak jämf med under foten, så om du inte pressar/kantar så hårt så är det den längre radien du åker på. Vice versa så kan du få till en kort radie även på de längre skidorna om du trycker till.
Funkar bra i praktiken som det känns för mig. Inga problem med kortsväng på mina 183 cm Deacon80. Men visst, ju kortare skida desto mer betoning på kortare sväng
Det är därför det är helt omöjligt att gå på andras preferenser. Jag har åkt såpass många olika nu de senaste åren att endast mina egna erfarenheter och känsla för hur dom känns avgör. Självklart kompletterat med läsande av lite tester. Men man utvilat också som åkare. Jag har sålt dom flesta skidor jag hade av längsta modell, finns bara kvar ett par GSR skidor som ändå bara skall gå fort i stora svängar. Heldagsskidorna vill jag, dvs bara vad jag själv tycker, ha lite alertare som dom blir om man håller sig undan längsta längden. Som jag skrev i nån annan tråd, den roligaste RTM86 jag provat var 172cm skidan, stabil greppig och svängvillig.

Helt okej skida som gör det man säger åt den, rekommenderar 174cm
Låter som ett klipp. Jag har ett par Nordica Dobermanm Spitfire EDT och det är det mest optimala jag har kört.Händer inte mkt vid lägre hastigheter eller slöåkning men lite fart och om man jobbar lite, går som på räls och 100% pålitliga.

Själv kör jag på 175cm Stöckli AX med 15,9m radie. 192cm 90kg tung gubbe. Skulle absolut inte vilja ha dom något längre. Fullt tillräckligt stabila och framförallt gör dom fina bågar i snön :)
Även jag har ett par AX med samma längd. Kan tycka att de inte känns helt stabila när det går fort på lite ojämnare underlag. Tror det är rockern som ställer till det då de fladdrar en del upp och ner.
De jag primärt jämför med är Spitfire från ovan inlägg.

Även jag har ett par AX med samma längd. Kan tycka att de inte känns helt stabila när det går fort på lite ojämnare underlag. Tror det är rockern som ställer till det då de fladdrar en del upp och ner.
De jag primärt jämför med är Spitfire från ovan inlägg.
Skall dom fladdra så skall det gå rakt fram så att skidan inte är böjd. På skär och tighta svängar är dom urstabila och mångsidiga men framförallt så hanterar dom stökigt underlag som en betydligt bredare skida. Det är väl den där orlika skårorna i titanallager som gör att det kan fladdra om tippen på ojämnt underlag, dom skall vara laddade med energi, desto mer man böjer dom desto mer så styvnar dom. Liksom den bästa finessen med dom, både mjuka i tip och tail inledningsvis för att styvna desto mer dom pressas i sväng.

Skall dom fladdra så skall det gå rakt fram så att skidan inte är böjd. På skär och tighta svängar är dom urstabila och mångsidiga men framförallt så hanterar dom stökigt underlag som en betydligt bredare skida. Det är väl den där orlika skårorna i titanallager som gör att det kan fladdra om tippen på ojämnt underlag, dom skall vara laddade med energi, desto mer man böjer dom desto mer så styvnar dom. Liksom den bästa finessen med dom, både mjuka i tip och tail inledningsvis för att styvna desto mer dom pressas i sväng.
Absolut men själv har jag lite svårt att få till tighta svängar i en knagglig svart hård pist och det är där jag upplever att de fladdrar.
Jämn pist är de absolut inga problem oavsett svart eller blå.

Absolut men själv har jag lite svårt att få till tighta svängar i en knagglig svart hård pist och det är där jag upplever att de fladdrar.
Jämn pist är de absolut inga problem oavsett svart eller blå.
Knagglig svart hård pist är onekligen ett ställe dom inte skall befinna sig i. Då behöver du väl ett par SX. Själv skyr jag knagglig hård svart pist som pesten. Nog för att mina Dobermann GSR edt i 186cm längd säkert skulle klara det galant, men gubben både är för klen och gammal för den insats som krävs och farten man får upp. Så det ör väl därför jag ännu inte märkt några fladdertendenser på mina AX.

Knagglig svart hård pist är onekligen ett ställe dom inte skall befinna sig i. Då behöver du väl ett par SX. Själv skyr jag knagglig hård svart pist som pesten. Nog för att mina Dobermann GSR edt i 186cm längd säkert skulle klara det galant, men gubben både är för klen och gammal för den insats som krävs och farten man får upp. Så det ör väl därför jag ännu inte märkt några fladdertendenser på mina AX.
Även jag undviker den typen av pist så gott det går men ibland hamnar man där. Med mina EDT så är det klart stabilare i de förhållandena och inga som helt osäkerheter pga fladder.
Vet att det är två helt olika typer av skidor men dock ändå.

Snödjup

Tillbaka
Topp