Pistskidor med bra möjlighet för offpist

Ahlback

Ny medlem
Hej!
Letar efter ett par nya skidor för den svenska miljön. Åker mestadels två veckor om året (sportlov och lite till).
Gillar offpist, men eftersom min åkning inte blir selektiv så får man ta det man blir erbjuden och det blir mycket pist.

Vad jag letar efter är ett par skidor som passar en som är 195cm, väger 108kg och har starka ben. Skulle inte kalla mig grym, men absolut inte dålig. Gillar att carva och är relativt bra på det. Dem ska fungera bra i pist och ganska bra i uppkörd backe med nysnö ovanpå.

Har kollat på Fischer 98Ti (om jag minns rätt) i längden 188cm.
Vad skulle ni föreslå till mig?

Ligger själv på samma längd och vikt, och använder mig av Salomon Rocker2 108 i 190cm som en slags allmountain skida. Men mina krav skiljer sig en aningen från dina, så just den skidan är troligen för mjuk för dig. Men däremot så tror jag att Salomons Q-serie skulle kunna fungera för dig. Det är en skida som jag tycker ligger ganska mitt i mellan en mjuk jibb skida och hård charger, med en aning övervikt mot charger hållet. Och vad jag kan läsa in i din beskrivning av din åkstil så är det precis det du letar efter(?).
Den finns ju också både med 98 och 105 midja, där jag personligen tycker att det inte skiljer speciellt mycket pisten men att 105 ger betydligt bättre flyt och hjälper till i uppskörd pist. Och eftersom inte något annat än grafiken ändrats under de senaste åren borde det går att hitta ett bra pris på tex sport-conrad.

Mickey sa:
Ligger själv på samma längd och vikt, och använder mig av Salomon Rocker2 108 i 190cm som en slags allmountain skida. Men mina krav skiljer sig en aningen från dina, så just den skidan är troligen för mjuk för dig. Men däremot så tror jag att Salomons Q-serie skulle kunna fungera för dig. Det är en skida som jag tycker ligger ganska mitt i mellan en mjuk jibb skida och hård charger, med en aning övervikt mot charger hållet. Och vad jag kan läsa in i din beskrivning av din åkstil så är det precis det du letar efter(?).
Den finns ju också både med 98 och 105 midja, där jag personligen tycker att det inte skiljer speciellt mycket pisten men att 105 ger betydligt bättre flyt och hjälper till i uppskörd pist. Och eftersom inte något annat än grafiken ändrats under de senaste åren borde det går att hitta ett bra pris på tex sport-conrad.
Tack så mycket! Ska kolla in dessa!

Jag skulle utan tvekan kika närmare på någonting i 100 mm facket. 2 av mina favoriter är Völkl mantra och blizzard bonafide! Två riktigt stabila skidor.

Jag spenderade 10 dagar på Bonafide i Jackson Hole, med allt ifrån vindpiskad stenhård pist till 40 cm champagne puder och skidan klarade sig utmärkt. (sidenote: Ja ska du åka så mycket puder, Go Fat men men)

Lycka till i jakten!

//JJ

Jag åker på blizzard brahma i pisten och rekommenderar dom starkt! De är sjukt stabila och är grymma i alla förhållanden i pisten. Om du planerar att åka mer offpist så är Blizzard Bonafide (samma konstruktion som brahma fast fetare midja) och völkl mantra riktigt schyssta men inte lika bra i pisten som Brahman.

k2 annex 98 kanske kan vara något för dig, relativt hård skida, bra grepp i pisten. stabil när det är uppkört

Tack för alla svar!
Bonafide, K2 annex och Fischer 98Ti ligger i siktet just nu! Brahma var nog lite för smal skida för mig.
Bindningar blir nog STH 16

Tack för alla svar, får se vilken skida som passar mig bäst!

Tillbaka
Topp